web
statistics

Welk tijdstip is het best voor inname van probiotica?

Zelfs als je nog nooit probiotica hebt gehad heb je er waarschijnlijk wel van gehoord. Deze supplementen kunnen veel gunstige effecten hebben omdat ze levende micro-organismes bevatten, zoals bacteriën of gisten, die de gezonde bacteriën in je darmen ondersteunen (1234). Wel vraag je je misschien af of er een specifieke tijd is waarop je ze het best kunt innemen. Hierop gaat dit artikel in.

Waarvoor worden probiotica gebruikt?
Probiotica kunnen je darmen gezond houden door de groei van schadelijke organismen tegen te gaan, de darmwand te beschermen en de bacteriën weer op peil te brengen na verstoringen door ziekte of medicatie zoals antibioitica (1234). Ze kunnen wellicht ook een bijdrage leveren aan het immuunsysteem en de mond-, huid- en psychische gezondheid, maar het bewijs hiervoor is tot nu toe beperkt (1). Sommige van de levende micro-organismes in probiotische supplementen zitten ook in voeding die op natuurlijke wijze is gefermenteerd, zoals yoghurt, kefir, zuurkool en kimchi. Er zijn verbanden gevonden tussen deze voedingsmiddelen en een verlaging van bloeddruk, bloedsuiker, cholesterol en gewicht (5). Als je niet regelmatig gefermenteerde voeding eet kun je eens overwegen om een probiotisch supplement te nemen (5).

Kortom: Probiotica zijn levende micro-organismes die de darmgezondheid bevorderen. Gefermenteerde voeding bevat bepaalde stammen van deze micro-organismes, maar als je geen dingen eet zoals yoghurt, kefir, of gefermenteerde groenten, dan kan een probioticasupplement goed zijn.

Maakt de tijd van inname uit?
Bij sommige probioticamerken wordt aangeraden om het supplement op een lege maag in te nemen, maar bij andere wordt inname tijdens het eten aangeraden. Hoewel het moeilijk is om in het lichaam te meten hoe levensvatbaar bacteriën zijn, zijn er onderzoeken die suggereren dat Saccharomyces boulardii-bacteriën blijven leven, of ze nu wel of niet bij de maaltijd worden ingenomen (6). Anderzijds overleven Lactobacillus en Bifidobacteriën beter als ze 30 minuten voor het eten worden ingenomen (6). Maar waarschijnlijk is het belangrijker ze steeds op dezelfde tijd in te nemen dan of je ze inneemt met of zonder eten. Volgens een studie werden er na een maand inname van probiotica positieve veranderingen gezien in het darmmicrobioom, ongeacht of ze nu wel of niet werden ingenomen bij de maaltijd (7).

De samenstelling van de maaltijd maakt uit
De micro-organismen in probiotica worden getest om er zeker van te zijn dat ze overleven in verschillende omstandigheden, zowel in de maag als de darmen (1). Maar het kan wel schelen als je probiotica inneemt met specifieke voeding. Volgens een studie waren de overlevingskansen van de micro-organismes in probiotica beter als het supplement samen met havermout of magere melk werd ingenomen dan als het met alleen water of appelsap werd ingenomen (6). Volgens dit onderzoek zou een klein beetje vet de overlevingskans van bacteriën in je spijsverteringskanaal verbeteren (6). Lactobacillus-probiotica overleven ook beter samen met suiker of koolhydraten, omdat ze afhankelijk zijn van glucose als ze in een zure omgeving zitten (8).

Kortom: Hoewel er volgens onderzoek soms meer bacteriën overleven als je probiotica inneemt voor de maaltijd, is het waarschijnlijk van groter belang om steeds dezelfde tijd aan te houden als het gaat om een beter resultaat voor je darmen.

Verschillende types
Je kunt probiotica in verschillende vormen innemen, zoals via capsules, zuigtabletten, poeders of in vloeibare vorm. Ook kun je ze vinden in verscheidene voedingsmiddelen, zoals sommige soorten yoghurt, gefermenteerde melk, chocolade en zuurkool (1). De meeste probiotische microben moeten tegen spijsverteringszuren en enzymen kunnen voordat ze zich in de dunne darm kunnen vestigen (1349). Probiotica in capsules, tabletten of yoghurt overleven vaak de zuren in de maag beter dan poeders, drankjes of andere voeding met probiotica, ongeacht het tijdstip van inname (10). Tevens zijn Lactobacillus, Bifidobacterium en Enterococci beter bestand tegen maagzuur dan andere soorten bacteriën (10). De meeste Lactobacillus-stammen komen uit het menselijke spijsverteringskanaal, dus die zijn van zichzelf al bestand tegen maagzuur (8).

Denk om kwaliteit
Uit onderzoek blijkt dat 100 miljoen tot 1 miljard probiotische micro-organismes de darmen levend moeten bereiken om er de gezondheidsvoordelen van te ervaren (10). Aangezien probiotische cellen tijdens de opslag in de winkel kunnen doodgaan is het belangrijk dat je een goed merk koopt dat ten minste 1 miljard levende culturen garandeert – dit staat op het etiket vaak vermeld als CFU’s (kolonievormende eenheden) (9). Om de kwaliteit te waarborgen moet je de probiotica voor de houdbaarheidsdatum opmaken en ervoor zorgen dat je het bewaart volgens de instructies op het etiket. Sommige soorten kun je op kamertemperatuur bewaren maar andere moeten in de koelkast.

Kies de juiste soort voor jouw aandoening
Bij bepaalde aandoeningen kan het goed zijn om een specifieke bacteriestam te nemen, of om een medisch deskundige hierover te raadplegen. Volgens deskundigen hebben de meeste mensen baat bij Lactobacillus en Bifidobacterium (3). Vooral Lactobacillus rhamnosus GG en Saccharomyces boulardii kunnen het risico op antibiotica-gerelateerde diarree verminderen, terwijl de E.Coli stam Nissle 1917 kan helpen bij colitis ulcerosa (4911). Verder lijken probiotica met Lactobacillus, Bifidobacterium en Saccharomyces boulardii te helpen bij sommige mensen met obstipatie, PDS en verschillende soorten diarree (234).

Kortom: Een probioticum werkt alleen als de levende micro-organismes de dunne darm bereiken en die koloniseren. Zoek een supplement dat in ieder geval 1 miljard levende culturen garandeert en vraag een gezondheidsprofessional welke specifieke stammen goed zijn voor jou.

Bijwerkingen en wisselwerkingen
Probiotica veroorzaken meestal geen ernstige bijwerkingen bij gezonde mensen. Je kunt echter last hebben van kleinere ongemakken zoals gasvorming en opgeblazenheid. Dit wordt vaak na enige tijd beter, maar je klachten kunnen overdag wel afnemen als je de probiotica in de avond inneemt. Als je probiotica neemt om antibiotica-gerelateerde diarree te voorkomen, dan vraagje je misschien af of de antibiotica ook de bacteriën in je probiotica zullen doden. Maar de stammen die specifiek tegen antibiotica-gerelateerde diarree zijn gekweekt zullen niet worden aangetast (46). Onthoud dat het veilig is om tegelijkertijd antibiotica en probiotica in te nemen (1). Als je ook andere medicijnen of supplementen gebruikt dan is het raadzaam om mogelijke wisselwerkingen te bespreken met je arts. De reden daarvoor is dat probiotica de effectiviteit ervan kunnen verhogen (12).

Kortom: Probiotica kunnen milde bijwerkingen veroorzaken, zoals gasvorming en opgeblazenheid. Overleg met een medische professional als je ook medicijnen gebruikt, want probiotica kunnen de effecten daarvan versterken.

Conclusie
Probiotica bevatten levende micro-organismes die de darmgezondheid kunnen verbeteren. Hoewel onderzoek uitwijst dat sommige stammen beter overleven als je ze voor de maaltijd inneemt, is het tijdstip van inname op zichzelf niet zo van belang, maar wel dat je steeds dezelfde tijd van inname aanhoudt (met toestemming vertaald).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

1 gedachte over “Welk tijdstip is het best voor inname van probiotica?”

  1. Jij legt de mens tenminste een duidelijke beeld voor, de huisarts met zijn protocollen dulden geen andere visie op bepaalde gezondheidsproblemen!
    We moeten met Hulp en kennis een beetje op weg geholpen worden met onze gezondheid, anders wordt deze gewoonweg onbetaalbaar, heb vaak dit voorgesteld, maar de multinationals en de zijnen zijn schijnbaar notarisdoof?

Reacties zijn gesloten.