Zijn biologische producten van Albert Heijn wel te vertrouwen?

Deze vraag krijg ik regelmatig, en niet alleen over die van de Appie maar van alle reguliere supermarkten. Tot nu toe raadde ik de biologische producten van Albert Heijn altijd sterk af, omdat de puur & eerlijk lijn alles behalve puur en eerlijk was. Sommige van deze producten telden wel 14 E-nummers. Sinds kort heeft Albert Heijn z’n leven gebeterd en zijn ze transparanter geworden. Puur & eerlijk eruit en echt biologisch erin. Maar is echt bio wel zo echt?

Albert Heijn biologisch

Deze week liep ik Albert Heijn binnen en stuitte meteen op een groot bord waarop stond dat het concern inmiddels meer dan 1000 biologische producten in het assortiment heeft. Het is waarschijnlijk een consequentie van de toegenomen bewustheid van de consument. Men laat sterk bewerkte en onnatuurlijke producten zoals margarine steeds vaker liggen. Appie kiest eieren voor z’n geld en geeft wat de mensen willen, biologisch dus! Niet omdat Albert Heijn een idealist is, maar omdat er geld verdiend kan worden….. veel geld! De marge op biologische producten ligt een stuk hoger dan op niet-biologische producten.

Als je op de producten van Albert Heijn gaat kijken dan zie je twee logo’s:

albert-heijn

De groene (links) is een Europees keurmerk. Dit logo is sinds 1 juli 2012 verplicht op biologische producten in de EU. De kenmerken voor dit logo zijn:

  • het product bevat minimaal 95% biologische ingrediënten;
  • de oorsprong van de ingrediënten moet duidelijk zijn;
  • er mogen geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn;
  • er mag geen kunstmest gebruikt zijn;
  • het dierenwelzijn staat hoog in het vaandel.

Het zwarte EKO-logo is afkomstig van Skal. Dit is een Nederlandse organisatie die in Nederland controleert of de producten echt biologisch zijn. Dit gebeurt redelijk onafhankelijk. Skal is een klein bedrijf met 26 medewerkers en ontvangt geen subsidie. Hoewel de geschiedenis van Skal niet geheel vlekkeloos is, hebben ze hun zaken de laatste jaren aardig op orde. Daar waar de Europese regels van het groene keurmerk ophouden, gaat Skal verder. Skal kijkt namelijk ook naar andere zaken, zoals biodiversiteit, sociale duurzaamheid, het bodemleven, water en het klimaat. Skal is dus een aanvulling op de EU-wetgeving. Het is in feite strenger. Als dit logo op de producten staat, kun je er vanuit gaan dat het ook daadwerkelijk bio is.

In het verleden hebben we wel eens schandalen meegemaakt. Ik kan me nog herinneren dat enkele jaren geleden de biologische champignons bij Albert Heijn uit het schap moesten omdat deze niet biologisch bleken te zijn. Dit was toen niet direct de fout van de grootgrutter, maar van de teler. Of zou dit anders zitten?

Hoe supermarkten werken: Als je bij de supermarkt een netje uien van 1 euro koopt dan krijgt de boer hiervan 3 cent. Met een beetje geluk dan, want het kan ook zijn dat ze verlies maken. Een netje biologische uien levert voor de boer een paar cent meer op, maar voor de inkooporganisaties des te meer. Dat komt doordat ze niet de prijs van het eindproduct pakken en daar een paar cent voor de bioboer bij optellen. Nee…., ze werken op basis van procentuele vermenigvuldiging, waarbij de inkoop meermalen over de kop gaat. Zo is een klein verschil voor de boer uiteindelijk een groot verschil voor de klant. De supermarktketen is de lachende derde.

Nederland telt ongeveer 25 supermarktformules die uiteindelijk aangestuurd worden door 5 inkooporganisaties. Superuni en Ahold zijn de grootste. Deze organisaties knijpen boeren, telers en producenten helemaal uit door hun macht te misbruiken. Groenteveilingen zijn niet meer van deze tijd. Inkooporganisaties sluiten liever direct met de boeren contracten af. Deze boeren moeten veel geld investeren in hun bedrijf en zijn zo een soort slaaf van banken en inkooporganisaties. Als ze de belachelijk lage biedingen van de inkooporganisaties niet accepteren, ligt een faillissement op de loer. Supermarkten weten dit en kunnen hier gebruik van maken. Zou Albert Heijn zijn macht misbruiken bij bioboeren? Krijgen de boeren bij de echte biowinkel wel een eerlijke prijs?

Diegene die zich dat afvraagt zal ik denk ik wakker schudden: Aan de top bij de biologische winkelketens staan vaak mannen met een stropdas, in plaats van mannen met geitenwollen sokken. Zo is de Natuurwinkel opgericht door Wessanen, een beursgenoteerd bedrijf dat de uitvinder is van de Frikandel. Het gaat in de biobusiness vaak toch gewoon om geld. De eigenaar van Ekoplaza is Udea. Wessanen heeft hun biologische tak in 2014 overigens verkocht aan Vroegop Ruhe & Co. Dan hebben we nog Marqt als speler op de biologische markt. Er is tussen deze inkooporganisaties een grote strijd gaande om de zogenaamde bioconsument. Deze is namelijk bereid geld uit te geven. Nu Ahold ook z’n zinnen op de bewuste bioconsument heeft gezet, zijn de messen geslepen. Ik weet uit eigen ervaring dat de tactieken van Ahold tegen het afpersen aan zitten. Bol.com is ook eigendom van Ahold en in deze boekenbranche passen ze dezelfde tactiek toe als bij boeren: je geeft ons meer korting of je boek vliegt van de site. Dit heb ik zelf meegemaakt en daardoor ben ik niet meer zo gecharmeerd van dit bedrijf. Ik gun namelijk iedereen een boterham, van boer tot kassière. Bij beursgenoteerde bedrijven is het duidelijk waar het geld heen gaat: niet naar de boeren. Geef mij daarom maar de kleine zelfstandige ondernemer. Ook zoek ik graag zelf de boer op. Helaas is dit niet voor iedereen realistisch en dan zijn de bioproducten uit de supermarkten een goed alternatief. Eigenlijk zouden alle producten in de supermarkt standaard biologisch moeten zijn. De bespoten producten zouden dan een gele sticker moet dragen met de waarschuwing dat het product gif bevat, want helaas is dat wel de realiteit.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Gelukt! Ga naar je inbox om het E-book te bekijken.