De voedingswaarde van radijs

Voedingswaardetabel van radijs per 100 gram:

Per 100 g / mlRadijsADH*
kcal180,90%
Kj760,90%
Water (g)94,14,71%
Eiwit (g)0,030,05%
Koolhydraten (g)2,50,96%
Suiker (g)2
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,23,43%
A (mg)0,0010,11%
B1 (mg)0,032,73%
B2 (mg)0,032,00%
B3 (mg)0,21,25%
B5 (mg)
B6 (mg)0,064,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)3010,00%
B12 (ug)
C (mg)2736,00%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)1,31,08%
Natrium (mg)202,00%
Kalium (mg)3209,14%
Calcium (mg)303,00%
Fosfor (mg)303,75%
IJzer (mg)0,810,00%
Jodium (ug)10,67%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,1314,44%
Selenium (ug)0,61,09%
Zink (mg)0,21,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de radijs
Radijs is een groente met een pittige smaak die wel wat weg heeft van mosterd. Hoe jonger het knolletje, hoe aanweziger de smaak. Radijzen worden in Nederland vooral rauw gegeten als onderdeel van rauwkost. Maar deze groente kent nog meer bereidingswijzen.

Herkomst en groeiwijze
Radijs behoort tot de familie van de kruisbloemigen. Andere soorten van deze familie zijn o.a. spruitjes, boerenkool en broccoli. Veel leden van deze familie zijn herfst- of wintergroenten. De radijs vormt hier een uitzondering op. Alhoewel het hele jaar verkrijgbaar, loopt het oorspronkelijke seizoen van de lente tot de vroege zomer.
Radijzen groeien als ondergrondse, bolvormige stengels. Boven de grond zien we enkel het loof. De rode radijs is het meest bekend maar er bestaan ook roze en witte varianten. Wanneer de groente oogstrijp is, steekt het bolletje een klein beetje boven de grond uit.

Verkrijgbaar
Radijs is jaarrond verkrijgbaar uit Nederland, maar deze groente is vaak als een van de eerste verse lentegroenten (samen met spinazie) verkrijgbaar in de winkels. Let er bij de aankoop van radijzen op dat de bolletjes stevig zijn, zonder beschadigingen. Wanneer het loof er nog aan zit zal de radijs over het algemeen iets minder pittig zijn.

Bewaren
Radijs is over het algemeen ongeveer 6 dagen houdbaar in de koelkast. Verwijder na aankoop het loof van de radijs. Bewaar in een bakje met een vochtig stukje keukenpapier. Zo blijven de knolletjes tot wel twee weken goed. Radijs is niet geschikt om in te vriezen.

Toepassing
Radijzen kunnen zowel rauw als verwerkt worden gegeten. Rauwe toepassingen zijn lekker in een salade of als borrelhapje. Maar door hun pittigheid smaken radijzen ook lekker door een roerbakschotel, stamppot of ovenschotel. Of verwerk eens geraspte radijs is een vinaigrette of ander (salade)sausje. Van diezelfde geraspte radijs kan je ook in een handomdraai een spread maken door wat yoghurt, knoflook en verse tuinkruiden toe te voegen.

Weetjes/Wist je dat:

  • Het loof van de radijs ook eetbaar is?
  • De scherpe smaak van de radijs kan worden verzacht door het rode schilletje er af te halen?
  • De barst die in sommige radijzen voorkomt te maken heeft met het geven van te veel water in de periode dat de bol al is gevormd?
  • In tegenstelling tot andere groenten, radijs juist langer vers blijft door het loof te verwijderen?
  • Er een reuzeradijs bestaat die in Japan veel wordt gegeten? Deze radijs is wit van kleur en wordt wel 30 cm lang!
  • Japanners gek zijn op onze radijsjes en een deel van onze oogst geëxporteerd wordt naar dit land?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van radijs
Radijs heeft een pittige smaak afkomstig van de stof allylisothiocyanaat. Deze stof ontstaat uit glucosinolaten doordat het enzym myrosinase vrijkomt bij het kauwen en vervolgens deze stof produceert. Isothiocyanaat is een stof die bij wetenschappers in de belangstelling staat vanwege de kankerremmende eigenschappen (1). Het hoopt zich vooral in de blaas op en kan daarmee lokaal kankerremmend zijn (2). Ook in de maag kan het beschermen tegen indringers zoals ongunstige bacteriën. Radijs bevat relatief veel zwavel (3) en kan hiermee beschermend werken op de lever (4). Allylisothiocyanaat komt ook voor in wasabi en mosterd.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Wu X, Zhou Q, Xu K. Are isothiocyanates potential anti-cancer drugs? Acta Pharmacol Sin. 2009; 30(5):501-512.

2. Sávio AL, da Silva GN, Salvadori DM. Inhibition of bladder cancer cell proliferation by allyl isothiocyanate (mustard essential oil). Mutation research. 2015; 771:29-35.

3. Aghajanzadeh T, Hawkesford MJ, De Kok LJ. The significance of glucosinolates for sulfur storage in Brassicaceae seedlings. Front. Plant Sci. 2014; 5.

4. Jung YS. Metabolism of Sulfur-Containing Amino Acids in the Liver: A Link between Hepatic Injury and Recovery. Biological & pharmaceutical bulletin. 2015; 38(7):971-4.