6 ontstekingsremmende theesoorten

Onstekingsremmende thee

Al eeuwenlang worden planten, kruiden en specerijen medicinaal gebruikt. Ze bevatten krachtige plantenstoffen ofwel fytochemicaliën, die oxidatieve schade aan je cellen voorkomen en ontstekingen tegengaan. Vanwege hun ontstekingsremmende eigenschappen kunnen bepaalde planten pijn door ontsteking verlichten. Tevens kunnen ze een bijdrage leveren aan de bestrijding van sommige inflammatoire ziekten. Thee drinken van deze planten, kruiden … Lees verder >

Biologische groenten en fruit beter voor je darmen

Biologische appels bevatten meer bacteriesoorten

Bij een vergelijking van biologische appels met conventioneel geteelde appels blijkt dat de biologische veel meer verschillende bacteriestammen bevatten, zo blijkt uit een recente studie, gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Microbiology. Er zitten op beide soorten ongeveer evenveel bacteriën, ongeveer 100 miljoen per appel, maar het hangt van de productiemethode af welke en hoeveel … Lees verder >

Koffie en cafeïne – hoeveel kun je drinken?

Hoeveel koffie per dag is gezond volgens de wetenschap?

Koffie bevat honderden bioactieve verbindingen. Het is voor veel mensen zelfs de grootste bron van antioxidanten (1, 2). Studies wijzen uit dat koffiedrinkers minder kans lopen op aandoeningen zoals diabetes 2, neurologische aandoeningen en leverziektes (3). Je vraagt je misschien wel af hoeveel koffie je veilig kunt drinken en of een teveel ook risico’s met zich … Lees verder >

Waarom een ongezond voedingspatroon het risico op kanker kan verhogen

Fastfood kankerverwekkend

Veel gevallen van kanker blijken veroorzaakt te kunnen worden door ongezonde voeding en alcohol. Ook het hebben van overgewicht, dat vaak voorkomt bij een ongezond eetpatroon, is een grote risicofactor. Ten minste 80.000 van de 659.000 kankergevallen in de VS per jaar zouden volgens een nieuwe studie in het tijdschrift JNCI Cancer Spectrum te wijten … Lees verder >

10 fabels over koolhydraatarme diëten

Fabels over low carb diëten

Een koolhydraatarm dieet is ontzettend effectief. Het kan bijdragen aan het omkeren van een aantal ernstige ziektes, waaronder obesitas, diabetes 2 en metabool syndroom. Er gaan echter een aantal fabels over het dieet rond die door de aanhangers van deze diëten in stand worden gehouden. Veel van die ideeën worden niet door onderzoek ondersteund. 1. … Lees verder >

Verbeter je stofwisseling door 300 calorieën per dag te minderen

Beetje minder calorieën om gezonder te worden

Volgens onderzoekers van de Amerikaanse Duke University kan een kleine vermindering van slechts 300 calorieën per dag al zorgen voor betere bloeddruk- en cholesterolwaarden. De deelnemers aan het onderzoek vertoonden ook betere bloedsuikerwaarden en zij vielen in twee jaar tijd gemiddeld iets meer dan 7 kilo af. Je hoeft dus echt niet op een crashdieet … Lees verder >

Hoeveel bananen kun je dagelijks eten?

Hoeveel bananen per dag zijn gezond?

Bananen zijn ontzettend populair en dat is heel begrijpelijk. Het zijn handige, veelzijdige vruchten en ze horen in veel keukens over de hele wereld tot het basisvoedsel. Hoewel bananen gezond zijn en veel voedingsstoffen bevatten kan het nadelig uitwerken als je er een teveel van eet. In dit artikel wordt besproken hoeveel bananen per dag … Lees verder >

Hoe raakt je brein toxines en afval kwijt?

Slapen houdt brein jong

De meeste mensen hebben wel gehoord van het lymfestelsel of lymfatische systeem. Dit systeem heeft onder andere de taak om stofwisselingsafval te verwijderen uit de ruimtes tussen de cellen – de interstitiële ruimte. Het centrale zenuwstelsel (CZS, bestaand uit hersenen en ruggenmerg) beschikt echter over een zeer gedegen apart afvalverwerkingssysteem, het ‘glymfatische stelsel’.  Het CZS … Lees verder >

11 redenen waarom bessen zo gezond zijn

Bessen kunnen veel voor je gezondheid doen

Bessen horen tot de allergezondste voedingsmiddelen. Ze zijn heerlijk, heel gezond en voedingsrijk. Hieronder vind je 11 goede redenen om ze in je voedingspatroon op te nemen. 1. Rijk aan antioxidanten Bessen bevatten veel antioxidanten, die de hoeveelheid vrije radicalen onder controle houden. Vrije radicalen zijn onstabiele moleculen die in kleine hoeveelheden goed zijn maar … Lees verder >