web
statistics

Hoeveel eetmomenten op een dag is het gezondst?

Er zijn mensen die denken dat 6 keer op een dag eten gezonder is dan 3. Zelfs deskundigen beweren soms dat een start met een stevig ontbijt de bloedsuiker stabiliseert en dat het eten van 5 tot 6 kleine maaltijden per dag voorkomt dat je stofwisseling vertraagt. Er is dus veel verwarrend advies over de … Lees verder >

Advanced Glycation End products (AGE’s): wat zijn dat?

Te veel eten en overgewicht kunnen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Het leidt tot een verhoogd risico op insulineresistentie, diabetes en hartziekte (1). Maar volgens onderzoek kunnen ook schadelijke verbindingen genaamd ‘advanced glycation end products’ (AGE’s) een heftig effect op je stofwisselingsgezondheid hebben, ongeacht je gewicht. AGE’s hopen zich vanzelf op bij het ouder worden, ze … Lees verder >

Documentaire Vitamania: de zin en onzin van vitamines en supplementen

De afgelopen week heb ik gekeken naar de documentaire Vitamania. Hierin wordt getoond hoe we door marketeers worden verleid om steeds meer supplementen te slikken. Ook komt aan bod wat de gevaren zijn van zowel een teveel als een tekort. Zelfs de geschiedenis van deze jonge en groeiende markt wordt besproken. Hoewel ik het meeste … Lees verder >

Berberine – een krachtig supplement met veel voordelen

Het stofje berberine is een van de effectiefste natuurlijke supplementen die er zijn. Deze stof, die in je lichaam op moleculair niveau werkzaam is, heeft zeer indrukwekkende gezondheidsvoordelen. Het is aangetoond dat berberine de bloedsuikerspiegel verlaagt, gewichtsverlies veroorzaakt en de gezondheid van het hart verbetert, om er maar een paar te noemen. Het is een … Lees verder >

7 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van Rhodiola rosea

Rhodiola is een kruid dat groeit in de koude, bergachtige streken van Europa en Azië. De wortels worden beschouwd als adaptogenen, wat betekent dat inname ervan je lichaam helpt om een gepaste reactie te hebben op stress. De wetenschappelijke naam van rhodiola is Rhodiola rosea. De wortel bevat meer dan 140 actieve ingrediënten, waarvan de … Lees verder >

Berberine voor PCOS: Voordelen, neveneffecten en dosering

Het Polycysteus Ovarium Syndroom (PCOS) is een veel voorkomende hormonale aandoening die wereldwijd naar schatting ongeveer 3-10% van de vrouwen in de reproductieve leeftijd treft (1). PCOS komt ook voor bij transgenders, hoewel er een gebrek is aan gegevens over de exacte prevalentie van PCOS onder mensen in de transgemeenschap. Wat wel naar voren komt … Lees verder >

Wat is lecithine? En is het gezond of ongezond?

De nieuwsbrief van twee weken geleden ging over het gevaar van lectines voor onze gezondheid. Veel mensen vroegen mij toen of lectine hetzelfde is als lecithine. Dat is beslist niet zo, lecithine is een totaal andere stof. Lectines zijn zeer ongunstig voor onze gezondheid en lecithine is juist weer zeer gunstig. Wat is er zo … Lees verder >

5 veelbelovende voordelen en toepassingen van zaagbladpalm

De zaagpalm (Serenoa repens of Sabal serrulata), ook wel zaagbladpalm genoemd, is een soort palm uit het zuidoosten van de Verenigde Staten, Zuid-Europa en Noord-Afrika. De bessen van de plant worden vaak gebruikt in supplementen ter verbetering van de gezondheid van de prostaat en om de hormoonspiegels in evenwicht te brengen en haaruitval bij mannen … Lees verder >

Luchtvervuiling: een verborgen ziekmaker (en wat je eraan kunt doen)

De Volkskrant heeft vorige week de resultaten van hun eigen onderzoek naar de luchtkwaliteit in huis bekend gemaakt. Deze krant gaf opdracht om 23 woningen vol te hangen met luchtkwaliteitsmeters om zo gedurende 2 weken te kijken wat er gebeurt. De resultaten waren soms verbazingwekkend. De meters sloegen bijvoorbeeld rood uit op het moment dat … Lees verder >

Wat zijn de voordelen van enkelvoudig onverzadigde vetten?

Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn gezonde vetten die voorkomen in olijfolie, avocado’s en bepaalde noten. Het is aangetoond dat enkelvoudig onverzadigde vetten een gezondheidsvoordelen hebben: ze kunnen helpen bij het afvallen, het risico op hartaandoeningen verminderen en ontstekingen remmen. Dit artikel bespreekt enkelvoudig onverzadigde vetten en het wetenschappelijke bewijs achter de voordelen ervan. Wat zijn enkelvoudig … Lees verder >