De voedingswaarde en gezondheidsvoordelen van pastinaak nader bekeken

Pastinaken zijn een soort wortelgroente, nauw verwant aan wortelen en peterseliewortel. Ze zijn rijk aan verschillende belangrijke voedingsstoffen en antioxidanten die de immuniteit kunnen verbeteren, de spijsvertering kunnen bevorderen en kunnen helpen bij gewichtsverlies. Deze wortelgroente wordt al duizenden jaren over de hele wereld gekweekt en gegeten. Pastinaken zijn lange, crèmekleurige en knolvormige wortels met … Lees verder >

17 natuurlijke tips voor een sneller herstel van long covid

De periode van mondkapjes, anderhalve meter afstand en lockdowns ligt gelukkig al lange tijd achter ons. Toch gaat corona nog altijd rond en krijg ik regelmatig de vraag van lezers wat zij of hun dierbare naasten zouden kunnen doen bij long covid. Kennelijk zijn er veel mensen die hier last van hebben. Daarom heb ik … Lees verder >

9 alternatieven voor koffie (en waarom je ze moet proberen)

Als je op zoek bent naar een alternatief voor koffie, probeer dan eens dranken als matcha-thee, cichoreikoffie of rooibosthee. Sommige alternatieve opties kunnen zelfs extra gezondheidsvoordelen bevatten. Koffie is voor velen de favoriete ochtenddrank, terwijl anderen het om verschillende redenen niet drinken. Voor sommigen kan de hoge hoeveelheid cafeïne – 95 mg per portie – … Lees verder >

14 tips tegen depressie en somberheid

Het was pas weer Blue Monday, oftewel de meest depressieve dag van het jaar. Veel mensen weten niet dat dit in werkelijkheid een marketingverzinsel was van een reclamebureau om zonvakanties aan de man te brengen. Toch zijn er in deze donkere tijd van het jaar relatief veel mensen die last hebben van een winterdip en … Lees verder >

Boeddhistisch dieet: wat is het en wat eet je?

Zoals veel religies kent het boeddhisme dieetbeperkingen en voedseltradities. Boeddhisten – mensen die het boeddhisme beoefenen – volgen de leer van de Boeddha of “ontwaakte” en houden zich aan specifieke dieetwetten. Of je nu nieuw bent in het boeddhisme of alleen bepaalde aspecten van de religie wilt beoefenen, je vraagt je misschien af wat die … Lees verder >

10 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van kardemom

Kardemom kan helpen bij zaken als hoge bloeddruk, gewichtsverlies en infecties, maar er is meer onderzoek nodig. Je kunt het toevoegen tijdens het koken, maar raadpleeg je arts voordat je kardemomsupplementen of -extracten probeert. Kardemom is een specerij met een intense, licht zoete smaak die sommige mensen vergelijken met munt. Het komt oorspronkelijk uit India, … Lees verder >

De Nutri-Score onder de loep: effectief of overbodig?

Nutri-Score op producten in Nederland

Met de start van dit nieuwe jaar is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo van Nederland. Na jarenlang touwtrekken is het nu eindelijk zover. Het algoritme is zelfs op Europees niveau veranderd om een twijfelende Nederlandse overheid over de streep te trekken. Toch is er nog altijd veel discussie over of het wel zin heeft om … Lees verder >

25 opmerkelijke feiten over het menselijk lichaam volgens de wetenschap

We zijn vaak zo druk bezig met alle dagelijks beslommeringen, dat we geen oog hebben voor hoe bijzonder het is om een mens te zijn en hoe wonderlijk het leven is. We vinden het leven vaak maar normaal, maar het zit allemaal razend knap in elkaar. Ondanks dat veel mensen erg ongezond leven, weet het … Lees verder >

Alles wat je moet weten over vijgen

Vijgen – en hun bladeren – zitten boordevol voedingsstoffen zoals koper en vitamine B6 en bieden verschillende potentiële voordelen voor de gezondheid. Vijgen zijn een unieke, druppelvormige vruchten. Ze zijn ongeveer zo groot als je duim, zitten vol met honderden kleine zaadjes en hebben een eetbare paarse of groene schil. Het vruchtvlees is roze en … Lees verder >

12 voedingsmiddelen met uitzonderlijk veel antioxidanten

Veel voedingsrijke voedingsmiddelen zijn rijk aan antioxidanten, waaronder bepaalde soorten bessen, noten en groenten. Deze voedingsmiddelen zijn ook in verband gebracht met andere gezondheidsvoordelen en kunnen bescherming bieden tegen chronische ziekten. Antioxidanten zijn verbindingen die in je lichaam worden geproduceerd en ook voorkomen in voedingsmiddelen. Zij dragen bij aan bescherming van je cellen tegen schade … Lees verder >