web
statistics

Bietsuiker of rietsuiker: wat is gezonder?

Naar schatting 55-60% van alle in de Verenigde Staten geproduceerde suiker is afkomstig van suikerbieten (1). Zowel biet- als rietsuiker zijn te vinden in een verscheidenheid van voedingsmiddelen, waaronder snoepgoed, verwerkte voedingsmiddelen, bakproducten en frisdrank. Er zijn echter meerdere verschillen tussen deze twee veel voorkomende soorten suiker. Dit artikel bespreekt de verschillen tussen biet- en … Lees verder >

De mannelijke vruchtbaarheid verbeteren met voeding, supplementen en leefstijl

Een recente studie heeft uitgewezen dat de mannelijke vruchtbaarheid sneller achteruit holt dan gedacht. De gemiddelde concentratie zaadcellen blijkt ten opzichte van 1973 met 62,3% te zijn afgenomen. Vooral sinds het jaar 2000 is de achteruitgang in een stroomversnelling gekomen, wat een zeer zorgwekkende ontwikkeling is. In dit artikel kijken we naar de mogelijke oorzaken … Lees verder >

Van A tot Zink: zo bescherm je jezelf tegen een verkoudheid

De afgelopen week kreeg ik een mail van een trouwe lezer van onze nieuwsbrief met daarin de vraag hoe je een verkoudheid kan tegengaan. Elk jaar weer wordt hij in de herfst ‘getrakteerd’ op een heftige verkoudheid. Gezonder eten en wat vitamine D heeft bij hem tot nu toe geen soelaas geboden. Ook bij ons … Lees verder >

Een opgeblazen gevoel: 12 manieren om ervan af te komen

Je hebt je vast weleens opgeblazen gevoeld; dat onaangename gevoel van gas of verhoogde druk in je darmen (1, 2). Dit spijsverteringssymptoom kan ook gepaard gaan met een opgezette buik, abdominale distensie genoemd (1, 3, 4, 5). Een opgeblazen gevoel komt veel voor, bij 16-31% van de bevolking. Gelukkig duurt het meestal kort en verdwijnt … Lees verder >

Is pasta gezond of ongezond?

Misschien heb je het uitgebreid gevierd, of wist je helemaal van niks, maar afgelopen dinsdag was het Wereld Pasta Dag. Sinds 1995 vindt dit feest elk jaar op 25 oktober plaats. Sommige mensen zeggen dat pasta ongezond is en dat je er dik van wordt, terwijl anderen beweren dat dit het meest gezonde en veelzijdige gerecht … Lees verder >

Is eten voor het slapengaan gezond of ongezond?

Een tijdje terug kwam er op Nu.nl een item voorbij waarin werd uitgezocht hoe slecht het nu werkelijk is om voor het slapengaan te eten. Ik heb het artikel tweemaal gelezen, maar bleef toch zitten met meer vragen dan antwoorden. Voor het slapengaan eten zou beslist niet goed zijn, want dat verstoort de nachtrust. Met honger naar … Lees verder >

Waarom het darmmicrobioom cruciaal is voor je gezondheid

Je lichaam zit vol met biljoenen bacteriën, virussen en schimmels. Ze staan gezamenlijk bekend als het microbioom (of microbiota). Terwijl sommige bacteriën in verband worden gebracht met ziekte, zijn andere juist uiterst belangrijk voor je immuunsysteem, hart, gewicht en vele andere aspecten van de gezondheid. In dit artikel over het darmmicrobioom wordt uitgelegd uit waarom … Lees verder >

Waarom je nieuwe kleren altijd moet wassen voordat je ze draagt

Recent stond in de krant dat je nieuwe kleding uit de winkel maar beter kunt wassen voor gebruik. De meeste kleding blijkt namelijk vol te zitten met vele soorten gifstoffen, waarvan sommige zelfs kankerverwekkend zijn. Het is dus oppassen geblazen met textiel. In dit artikel bekijken we welke chemische stoffen er in kleding voor kunnen komen en … Lees verder >

9 eenvoudige manieren om je stofwisseling te versnellen

Er zijn verschillende eenvoudige en effectieve manieren om je stofwisseling te verhogen. Voor vele daarvan hoef je slechts eenvoudige veranderingen aan te brengen in je voedingspatroon en leefstijl. Hier zijn 9 eenvoudige en wetenschappelijk onderbouwde manieren om je stofwisseling te versnellen Hoe beïnvloedt de stofwisseling je gezondheid? Met stofwisseling wordt bedoeld: alle chemische reacties in je … Lees verder >