web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van daikon

De voedingswaarde van daikon

Voedingswaardetabel van daikon per 100 gram:

Per 100 g Gekookt ADH*
kcal 38 1,90%
Kj 159 1,89%
Water (g) 92,56 4,63%
Eiwit (g) 0,67 1,20%
Koolhydraten (g) 3,3 1,27%
Suiker (g) 1,8
Vet (g) 2,63 3,76%
Verzadigd (g) 0,7
E.O.V. (g) 0,94
M.O.V. (g) 0,82
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 1,5 4,29%
A (mg) 0,011 1,22%
B1 (mg) 0,011 1,00%
B2 (mg) 0,036 2,40%
B3 (mg) 0,234 1,46%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,078 5,20%
B11 / Foliumzuur  (ug) 21 7,00%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 12,2 16,27%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0,3 3,00%
Vitamine K (ug) 3,6 3,00%
Natrium (mg) 160 16,00%
Kalium (mg) 226 6,46%
Calcium (mg) 25 2,50%
Fosfor (mg) 20 2,50%
IJzer (mg) 0,33 4,13%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 10 3,33%
Koper (mg) 0,048 5,33%
Selenium (ug) 0,6 1,09%
Zink (mg) 0,27 1,80%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over daikon
Radijs (Raphanus sativus) is een kruisbloemige groente. Het is een witte wortelvormige radijssoort bij ons ook wel bekend onder de naam rettich of witte rammenas. Daikon is Japans voor ‘grote wortel’. Het is een mild smakende winterradijs. Oorspronkelijk komt daikon uit Oost-Azië en is in deze regio nog steeds erg populair. Daikon is een caloriearme, vezelrijke groente die plantaardige verbindingen bevat die gunstig kunnen uitwerken op de gezondheid. Daikon bevat daarnaast plantaardige verbindingen zoals ferulinezuur en quercetine die de gezondheid kunnen verbeteren. Bovendien bieden kruisbloemige groenten zoals daikon biologisch actieve verbindingen die glucosinolaten heten, die afbreken tot isothiocyanaten. Uit verkennende studies blijkt dat deze verbindingen krachtige kankerbestrijdende eigenschappen kunnen hebben (1, 2, 3). Daarbij zeggen onderzoekers dat  het eten van veel kruisbloemige groenten zoals radijs bescherming kan bieden tegen bepaalde vormen van kanker, met name van de dikke darm en de longen (4, 5, 6). Daikon kan rauw, ingemaakt of gekookt gegeten worden. Voeg radijs gerust toe aan salades, roerbakgerechten en curry’s of eet het rauw als snack. Daikon is een bron van verschillende voedingsstoffen, waaronder vitamine C, foliumzuur, kalium en koper.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: