De voedingswaarde van basilicum

Voedingswaardetabel van basilicum per 100 gram:

Per 100 g / mlBasilicumADH*
kcal221,10%
Kj941,12%
Water (g)86,24,31%
Eiwit (g)35,36%
Koolhydraten (g)51,92%
Suiker (g)4,6
Vet (g)0,81,14%
Verzadigd (g)0,1
E.O.V. (g)0,1
M.O.V. (g)0,5
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,64,57%
A (mg)
B1 (mg)0,076,36%
B2 (mg)0,320,00%
B3 (mg)0,9025,64%
B5 (mg)0,2094,18%
B6 (mg)0,15510,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)6822,67%
B12 (ug)
C (mg)1824,00%
D (ug)
E (mg)0,040,40%
Vitamine K (ug)414,08345,07%
Natrium (mg)101,00%
Kalium (mg)3008,57%
Calcium (mg)25025,00%
Fosfor (mg)405,00%
IJzer (mg)5,670,00%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)6421,33%
Koper (mg)0,38542,78%
Selenium (ug)0,30,55%
Zink (mg)0,64,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over basilicum
Basilicum is een kruid afkomstig van de lipbloemenfamilie. Vooral in Zuid-Europa (met name Italië) erg populair maar ook in ons land wordt basilicum regelmatig in gerechten verwerkt. Het heeft een uitgesproken, kruidig en ook ietwat zoet aroma en met geen enkel ander kruid te vergelijken.

Basilicum is niet zo geschikt om in Nederlandse tuinen te kweken, maar soms ontstaat er toch een redelijk geslaagde oogst. De plant is niet winterhard dus moet tijdens de donkere dagen binnen worden gezet. Wanneer je graag je eigen basilicumplantje wilt kweken, dan kun je dit het beste binnen en achter glas doen.

Verkrijgbaar
Basilicum is tegenwoordig in elke supermarkt verkrijgbaar. Je vindt het kruid in potten of in bakjes bij het koelschap. De potten blijven langer vers mits je ze af en toe wat water geeft. Dit is doorgaans groene basilicum. Andere soorten zijn rode, Thaise en Griekse basilicum.
Bij de afdeling met gedroogde kruiden is basilicum ook verkrijgbaar. Verwerk het kruid binnen een paar dagen. Slap geworden of wat oude basilicum tover je gemakkelijk om in een kruidenolie of pesto.

Toepassing
Basilicum is lekker door een salade, als smaakmaker op een pastamaaltijd, op een zelfgemaakte pizza of om bijvoorbeeld pesto mee te maken. Anderen ingrediënten die goed combineren met basilicum zijn tomaat, knoflook, noten, pijnboompitten en andere vruchtgroenten zoals paprika, aubergine en courgette. Gebruik dit kruid altijd rauw of na de bereiding van een gerecht. Basilicum verliest veel smaak wanneer het wordt verwarmd. Van basilicum kun je zowel de takjes als blaadjes gebruiken.

Wetenschappelijke informatie over basilicum
Heeft een harmoniserende werking op het lichaam en kan bijdragen aan ontgifting van het lichaam (1). Onderzoek suggereert dat basilicum mogelijk beschermend kan werken tegen kanker, diabetes, schimmels en hartproblemen (2).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Cohen M. Tulsi – Ocimum sanctum: A herb for all reasons. J Ayurveda Integr Med. 2014; 5(4):251-.

(2) Pattanayak P, Behera P, Das D, Panda S. Ocimum sanctum Linn. A reservoir plant for therapeutic applications: An overview. Phcog Rev. 2010; 4(7):95-.