web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van speculaas

De voedingswaarde van speculaas

Voedingswaardetabel van abrikozen per 100 gram:

Per 100 g Speculaas ADH
kcal 475 23,75%
Kj 1993 23,73%
Water (g) 4,5 0,23%
Eiwit (g) 5,2 9,29%
Koolhydraten (g) 65,1 25,04%
Suiker (g) 28,1
Vet (g) 20,9 29,86%
Verzadigd (g) 11,1
E.O.V. (g) 6,5
M.O.V. (g) 1,7
Omega 6 (g) 1,52
Omega 3 (g) 0,22
Cholesterol (mg) 24,1
Vezels (g) 3 8,57%
A (mg) 0,112 12,44%
B1 (mg) 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,03 2,00%
B3 (mg) 0,7 4,38%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,007 0,47%
B11 / Foliumzuur  (ug) 8,6 2,87%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0,1 1,00%
E (mg) 2,8 28,00%
Vitamine K (ug) 0,00%
Natrium (mg) 399 39,90%
Kalium (mg) 123 3,51%
Calcium (mg) 39 3,90%
Fosfor (mg) 125 15,63%
IJzer (mg) 1,3 16,25%
Jodium (ug) 1,9 1,27%
Magnesium (mg) 14 4,67%
Koper (mg) 0,06 6,67%
Selenium (ug) 4 7,27%
Zink (mg) 0,5 3,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over speculaas
Speculaas is één van Hollands bekendste koekjes die meestal in de wintertijd worden gegeten wanneer de sint in het land is. Het bestaat uit bloem, boter, melk, suiker, specerijen en bakpoeder. Naast de ‘gewone’ speculaasjes zijn er ook gevulde speculazen met amandelspijs en de dikkere speculaasbrokken.

Herkomst
De speculaas komt voort uit een heidens gebruik om koek te offeren aan goden. De Germanen beeldden dieren uit op de koeken. Al rond de zesde eeuw beeldden Christenen heiligen af op feestgebak. Koeken, genaamd claeskoeken, leken destijds nog niet op de speculaas die we nu kennen. Pas vanaf de zestiende eeuw, met de komst van de VOC-handel maakte het Nederlandse volk kennis met exotische specerijen zoals kruidnagel, foelie, kaneel, nootmuskaat en kardemom. Voor die tijd waren de specerijen wel beschikbaar voor bakkers, maar waren ze heel prijzig. Later werden ze in grote hoeveelheden beschikbaar en betaalbaar, wat het begin betekende van de ontwikkeling van de echte speculaas. Elke bakker had zijn eigen geheime recept.

Vandaag de dag bevat speculaas meestal de volgende kruiden:

  • Gemberpoeder
  • Kaneel
  • Kardemom
  • Kruidnagel
  • Nootmuskaat
  • Witte peper

Soms wordt er gevarieerd met kruiden zoals anijs, korianderzaad en foelie.

Verkrijgbaar
Speculaasjes zijn het hele jaar door verkrijgbaar in de supermarkt. Echter worden de ambachtelijke speculazen veelal in het najaar gebakken vanwege Sinterklaas en de adventstijd. Uiteraard kun je speculaas zelf maken. Op internet staan talloze recepten. Van traditioneel tot de meer ‘gezonde’ of vegan variant zonder zuivel, gluten en/of geraffineerde suikers.

Toepassing
Speculaas wordt gewoonlijk gegeten bij de koffie, thee of chocomelk. Maar je kunt er natuurlijk ook andere dingen mee doen. Zo kun je speculaasjes verwerken in een taart(bodem), of je kunt een gevulde speculaastaart maken. Je kunt ook een lekkere speculaas smoothie maken door speculaas in de blender te doen met bijvoorbeeld banaan, (plantaardige) melk en kaneel. Sommige mensen doen speculaas op brood. Er is zelfs smeerbare ‘speculoos’ in de winkel te koop.

Weetjes/Wist je dat?

  • Bakkers vroeger hun deeg al drie maanden van tevoren maakten om te laten rijpen?
  • In het Engels de koekjes bekend staan als spiced Bisquit en soms windmill cookies?
  • Amsterdam in de zeventiende eeuw de opslagplaats was van specerijen voor Europa?
  • Vanaf de negentiende eeuw speculaas ook in de fabriek werd gemaakt? Voor die tijd was alle speculaas ambachtelijk bereid.

Wetenschappelijke informatie over speculaas
Onderzoekers geven aan dat in biscuits doorgaans veel van het kankerverwekkende acrylamide te vinden is (1). Daarom is het aan te raden de inname van speculaas niet te overdrijven. De speculaaskruiden beschikken over een sterke antioxidantkracht, waardoor de vorming van acrylamide deels wordt tegengegaan (2). Onderzoekers raden aan om te kiezen voor volkoren speculaas, omdat hier van nature meer antioxidanten in aanwezig zijn (3). Speculaaskoekjes vallen in de categorie ‘sterk bewerkte / geraffineerde’ producten en daarom dient de inname ervan tot het minimum te worden beperkt vanwege de lage voedingswaarde en vele calorieën dat het bevat (4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: