Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van pompoenpitten

De voedingswaarde van pompoenpitten

Voedingswaardetabel van pompoenpitten per 100 gram:

Per 100 g / ml Pompoenpitten ADH*
kcal 574 28,70%
Kj 2377 28,30%
Water (g) 5,8 0,29%
Eiwit (g) 30,3 54,11%
Koolhydraten (g) 2,7 1,04%
Suiker (g)
Vet (g) 47,2 67,43%
Verzadigd (g) 11,1
E.O.V. (g) 9,6
M.O.V. (g) 23,7
Omega 6 (g) 23,6
Omega 3 (g) 0,1
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 8,5 24,29%
A (mg)
B1 (mg) 0,18 16,36%
B2 (mg) 0,14 9,33%
B3 (mg) 4,4 27,50%
B5 (mg) 0,7 14,00%
B6 (mg) 0,17 11,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 96 32,00%
B12 (ug)
C (mg) 1,9 2,53%
D (ug)
E (mg) 2,18 21,80%
Vitamine K (ug) 7,3 6,08%
Natrium (mg) 10 1,00%
Kalium (mg) 720 20,57%
Calcium (mg) 42 4,20%
Fosfor (mg) 1124 140,50%
IJzer (mg) 8 100,00%
Jodium (ug) 0,2 0,13%
Magnesium (mg) 535 178,33%
Koper (mg) 0,25 27,78%
Selenium (ug) 7 12,73%
Zink (mg) 8 53,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over pompoenpitten
Pompoenpitten zijn de zaden van de pompoen. Binnenin dit zaad begint het leven van een nieuwe pompoen. In één pompoen zitten vele tientallen pitten. Deze worden vaak weggegooid, maar je kunt de zaden ook verwerken tot eetbare pompoenpitten. Na het wassen, drogen en pellen zijn ze eetbaar.

De pitten in de supermarkt zijn afkomstig van het ras ‘Lady Godiva’ en zijn smakelijk en zacht. Je kunt de zaden zelf pellen, maar dat is een bijzonder lastig en tijdrovend klusje. De pitten kunnen ook met schil worden gegeten, maar in dat geval is koken of roosteren aan te raden.

Herkomst
Pompoenen zijn een zeer oud gewas waarvan honderden rassen bestaan. De oorsprong ligt in Midden- en Zuid-Amerika. Pompoenpitten komen uit verschillende pompoen-rassen, maar meestal komen ze uit een speciaal hiervoor gekweekt ras met een zachte en verteerbare schil.

Niet alle rassen hebben zaden die geschikt zijn om te verwerken. Zo zijn kalebassen en sierpompoenen puur bedoeld voor decoratieve doeleinden. Pompoenpitten voor commerciële doeleinden worden uit de pompoenen gehaald en verder verwerkt. Het overgebleven vruchtvlees wordt gebruikt voor de voedingsindustrie. Hier worden bijvoorbeeld soepen of kant-en-klaar maaltijden mee gemaakt.

Verkrijgbaar
Pompoenpitten zijn over het algemeen goed verkrijgbaar, maar niet elke supermarkt heeft ze in het assortiment. Je kunt zowel rauwe als geroosterde pompoenpitten kopen. Pompoenpitten in de winkel zijn bijna altijd al gepeld. Ongepelde pitten herken je aan een roomwitte kleur. Zaden die onderdeel zijn van een notenmix zijn vaak gebrand en vormen daarmee de minst gezonde keuze. Zo is de pompoenpit bijvoorbeeld een vast onderdeel van de bekende pepitamix.

Bewaren
Pompoenpitten bevatten behoorlijk wat olie dus bewaar de zaden op een koele plek, droog en goed afgesloten.

Toepassing
Pompoenpitten kan je rauw eten, maar door ze te roosteren, worden ze knapperig en krijgen ze een volle nootachtige smaak. Verhit de pitten kort in een droge koekenpan op een laag vuur. Haal ze van het vuur zodra de pitten beginnen te ‘knappen’. Pompoen-pitten zijn vooral erg lekker in een salade. Maar ook in zelfgebakken brood of cake geven pompoenpitten een extraatje. Met een keukenmachine kan je zelf pasta van pompoenpitten maken. Verwerk ze ook eens door de muesli of granola of een zelf samengestelde zaden- en pittenmix.

Wist je dat:

  • Pompoenpitten pas knapperig worden nadat weer helemaal zijn afgekoeld na het  roosteren?
  • Je een verse pit in de grond kunt stoppen? Grote kans dat zich hieruit een nieuwe plant zal ontwikkelen.
  • Een middelgrote pompoen honderden pompoenpitten kan bevatten?
  • Pompoenpitten rijk zijn aan antioxidanten en gunstig kunnen inwerken op de prostaat? Lees er alles over in ons wetenschappelijk artikel over de voordelen van pompoenpitten.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van pompoenpitten
Pompoenpitten zijn rijk aan vezels, eiwit, vitamine K, vitamine E, magnesium, ijzer, fosfor, mangaan en zink. Ook zijn pompoenpitten rijk aan onverzadigde vetten, zoals omega 6 en 9. Op vitamine B12 na, zijn ook vrijwel alle B-vitamines in deze zaden te vinden.

Pompoenpitten zijn zeer rijk aan antioxidanten, wat de vetzuren beschermt tegen oxidatie (1). Daarbij kunnen deze antioxidanten ook cardiovasculaire ziekten en ontstekingen op afstand houden (2).

De lignanen in deze pitten staan bekend als mogelijke kankerremmers (3). Vanwege de combinatie van lignanen, zink en carotenen brengen veel studies deze pitten in verbrand met een gunstige werking op de prostaat (45). Dit is vooral interessant bij klachten zoals een benigne prostaathyperplasie: een goedaardige prostaatvergroting (6). Bij deze aandoening is de prostaatklier vergroot, wat problemen kan veroorzaken bij het urineren. Vanwege het hoge zinkniveau kunnen deze pitten de vruchtbaarheid van de man verbeteren (7).

Een extract van pompoenpitten kan weer werken tegen een overactieve blaas (8). Van alle mineralen komt magnesium het meest in deze pitten voor. Magnesium kan bijdragen aan een gezonde bloeddruk en sterke botten (910). Ook is magnesium gunstig voor hart- en bloedvaten (11).

Pompoenpitten werken volgens dierstudies tegen bloedsuikerpieken en ze zijn waarschijnlijk ook voor mensen een goede keuze, vooral wanneer er sprake is van (pre)diabetes (12).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: