De voedingswaarde van pompoenpitten

Voedingswaardetabel van pompoenpitten per 100 gram:

Per 100 g / mlPompoenpittenADH*
kcal57428,70%
Kj237728,30%
Water (g)5,80,29%
Eiwit (g)30,354,11%
Koolhydraten (g)2,71,04%
Suiker (g)
Vet (g)47,267,43%
Verzadigd (g)11,1
E.O.V. (g)9,6
M.O.V. (g)23,7
Omega 6 (g)23,6
Omega 3 (g)0,1
Cholesterol (mg)
Vezels (g)8,524,29%
A (mg)
B1 (mg)0,1816,36%
B2 (mg)0,149,33%
B3 (mg)4,427,50%
B5 (mg)0,714,00%
B6 (mg)0,1711,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)9632,00%
B12 (ug)
C (mg)1,92,53%
D (ug)
E (mg)2,1821,80%
Vitamine K (ug)7,36,08%
Natrium (mg)101,00%
Kalium (mg)72020,57%
Calcium (mg)424,20%
Fosfor (mg)1124140,50%
IJzer (mg)8100,00%
Jodium (ug)0,20,13%
Magnesium (mg)535178,33%
Koper (mg)0,2527,78%
Selenium (ug)712,73%
Zink (mg)853,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over pompoenpitten
Pompoenpitten zijn de zaden van pompoenen. Door de zaden te wassen en te drogen worden zij eetbaar. De zaden kunnen naderhand ook geroosterd worden, voor een nog diepere smaak.

Herkomst
Pompoenpitten behoren tot pompoenen. Binnen in dit zaad begint het leven van een nieuwe pompoen. Binnen in één pompoen zitten vele tientallen pitten. Deze worden vaak weggegooid maar je kunt de zaden ook houden en verwerken tot eetbare pompoenpitten.
Pompoenen zijn een zeer oud gewas waarvan honderden rassen bestaan. De oorsprong ligt in Midden-  en Zuid-Amerika. Pompoenpitten komen uit verschillende rassen, maar er wordt het meest gebruik gemaakt van een speciaal gekweekt ras met een zachte en verteerbare schil. Niet alle rassen zijn geschikt om de zaden ervan te verwerken. Zo zijn kalebassen en sierpompoenen puur bedoeld voor decoratieve doeleinden.

Pompoenpitten voor commerciële doeleinden worden uit de pompoenen gehaald en verder verwerkt. Het overgebleven vruchtvlees wordt gebruikt voor de voedingsindustrie. Hier worden bijvoorbeeld soepen of kant- en klaar maaltijden mee gemaakt.

Om pompoenpitten te kunnen consumeren moet de schil van de pitten worden afgehaald. Dit is een tamelijk lastig en tijdrovend klusje. Pompoenpitten kunnen rauw worden gegeten. Door ze te roosteren worden ze meer knapperig en krijgen ze een nootachtige smaak.

Verkrijgbaar
Pompoenpitten zijn over het algemeen goed verkrijgbaar, maar niet elke supermarkt heeft ze in haar assortiment. Je kunt zowel rauwe als geroosterde pompoenpitten kopen. De meeste pompoenpitten die verkocht worden zijn al gepeld. Ongepelde pitten herken je aan een roomwitte kleur. Zaden die onderdeel zijn van een notenmix zijn vaak gebrand en vormen daarmee de minste gezonde keuze. Zo is de pompoenpit bijvoorbeeld een vast onderdeel van de bekende pepitamix.

Bewaren
Pompoenpitten bevatten behoorlijk wat olie dus bewaar de zaden droog en goed afgesloten, het liefst op een koele plek.

Toepassing
Pompoenpitten kunnen zowel rauw als geroosterd verwerkt worden. Veel mensen geven de voorkeur aan de geroosterde variant. Verhit de (rauwe) pitten kort in een droge koekenpan op laag vuur. Zodra de pitten beginnen te “knappen” zijn ze over het algemeen goed.
Pompoenpitten zijn vooral erg lekker in een salade. Maar ook in een zelfgebakken brood of cake geven pompoenpitten een extraatje. Met behulp van een keukenmachine kan je zelf pompoenpittenpasta maken. Verwerk ze ook eens door de muesli of granola of een zelf samengestelde zaden- en pittenmix.

Weetjes/Wist je dat:

  • Pompoenpitten pas knapperig worden nadat ze na afloop van het roosteren volledig zijn afgekoeld?
  • Je een verse pit in de grond kunt stoppen? Grote kans dat zich hier een nieuwe plant uit zal ontwikkelen.
  • Dat pompoenpitten rijk zijn aan antioxidanten en gunstig in kunnen werken op de prostaat? Lees er alles over in ons wetenschappelijk artikel over de voordelen van pompoenpitten.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van pompoenpitten
De zaden van de pompoen zijn rijk aan zink, waardoor niet alleen de vruchtbaarheid kan verbeteren, maar ook de gezondheid van de prostaat (1, 2).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Prasad AS, Mantzoros CS, Beck FW, Hess JW, Brewer GJ. Zinc status and serum testosterone levels of healthy adults. Nutrition (Burbank, Los Angeles County, Calif.). 1996; 12(5):344-8.

2. Christudoss P, Selvakumar R, Fleming JJ, Gopalakrishnan G. Zinc status of patients with benign prostatic hyperplasia and prostate carcinoma. Indian Journal of Urology : IJU : Journal of the Urological Society of India. 2011;27(1):14-18. doi:10.4103/0970-1591.78405.