De voedingswaarde van pistachenoten

Voedingswaardetabel van pistachenoten per 100 gram:

Per 100 g / mlPistacheADH*
kcal60130,05%
Kj251529,94%
Water (g)844,20%
Eiwit (g)19,534,82%
Koolhydraten (g)10,23,92%
Suiker (g)6,4
Vet (g)51,573,57%
Verzadigd (g)5,5
E.O.V. (g)27,4
M.O.V. (g)15,8
Omega 6 (g)0,25
Omega 3 (g)13,6
Cholesterol (mg)
Vezels (g)9,426,86%
A (mg)0,00120,13%
B1 (mg)0,654,55%
B2 (mg)0,213,33%
B3 (mg)1,38,13%
B5 (mg)0,5210,40%
B6 (mg)1,280,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)6020,00%
B12 (ug)
C (mg)79,33%
D (ug)
E (mg)4,848,00%
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)50,50%
Kalium (mg)110031,43%
Calcium (mg)13613,60%
Fosfor (mg)50062,50%
IJzer (mg)4,353,75%
Jodium (ug)2,51,67%
Magnesium (mg)15852,67%
Koper (mg)1,2133,33%
Selenium (ug)2036,36%
Zink (mg)16,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over pistachenoten
De pistache, in het Nederlands pimpernoot genoemd, is een geliefde noot die de show steelt in allerlei gerechten dankzij de intens groene kleur. Pistachenoten zijn een van de weinige noten die ons nog aan het werk zet: we moeten veelal zelf de dop verwijderen voordat we ze kunnen eten.

Herkomst en groeiwijze

Van nature komt de boom uit Azië, maar dankzij het geliefde eindproduct worden er ook in Europa pistachebomen gekweekt. De boom kan goed overleven in barre omstandigheden zoals hete zomers en koude winters. Het enige waar de boom niet van houdt zijn natte weersomstandigheden.

De pistache groeit aan een boom van de pruikenboomfamilie, welke ongeveer 10 meter hoog wordt. Deze bomen komen van nature alleen voor in de tropen. Ook de mango en cashewnoot zijn geslachten binnen deze familie. Binnen de juiste omstandigheden kan de boom honderden jaren noten produceren. Er zijn verschillende rassen bekend, maar slechts één ras wordt gebruikt voor de commerciële teelt.

Pistachenoten groeien in een soort druiventrossen bij elkaar, in een kleine bolster. Vaak splijten de zaden al open voordat er wordt geoogst, maar blijft de bolster wel intact. De oogst gebeurt machinaal of met hand.

Verkrijgbaar
Pistachenoten zijn in vrijwel elke supermarkt verkrijgbaar, maar wel vrij prijzig. De noten zijn altijd gekookt, geroosterd of gebrand en vaak ook gezouten. Vaak worden de noten met dop verkocht, maar soms ook al gepeld. Pistache die je nog zelf kraken zijn vaak smaakvoller en minder zout dan de gepelde variant.

Bewaren
Bewaar pistachenoten droog en goed afgesloten.

Toepassing
Pistachenoten fleuren elke gerecht op en zijn daarom zeer geliefd in de keuken. De noten zijn vooral bekend als onderdeel van ijs, met een karakteristieke groene kleur. Door ze in kleine stukjes te hakken komt de kleur en smaak nog beter tot zijn recht. Strooi eens een handje pistachenoten over een (maaltijd)salade of kleurig voorgerecht. Of juist over een dessert of door een cake. Pistachenoten smaken ook lekker door een zelfgemaakte chocoladereep en creëren zo een mooi contrast met het bruine van de chocolade.

Weetjes/Wist je dat:

  • Open en gesloten pistachenoten tijdens de verwerking van elkaar worden gescheiden door middel van het geluid? Pas in 2004 wordt deze methode toegepast en hierdoor vinden we dus steeds minder gesloten pistachenoten in de schappen.
  • Wist je dat de pistachenoot ook wel ‘lachende noot’ wordt genoemd vanwege het feit dat de open schil lijkt op een blij gezicht?
  • Hoe groener de kleur, hoe lekkerder (en duurder) de noot?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van pistachenoten
Een recente studie toonde aan dat pistachenoten bijzonder heilzaam kunnen werken op de aderen (1). Pistachenoten kunnen het cholesterol verbeteren en daarnaast je risico op hart- en vaatziekten verkleinen (2). Het eten van pistachenoten kan ook de darmflora bevorderen (3). De antioxidanten zorgen ervoor dat het LDL-cholesterol minder snel oxideert (4). Pistachenoten hebben een positief effect op de glucose- en insulinehuishouding (5). Diabeten en prediabeten doen er dan ook verstandig aan deze noot geregeld te eten.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Kasliwal RR, Bansal M, Mehrotra R, Yeptho KP, Trehan N. Effect of pistachio nut consumption on endothelial function and arterial stiffness. Nutrition (Burbank, Los Angeles County, Calif.). 2015; 31(5):678-85.

2. Gebauer SK, West SG, Kay CD, Alaupovic P, Bagshaw D, Kris-Etherton PM. Effects of pistachios on cardiovascular disease risk factors and potential mechanisms of action: a dose-response study. The American journal of clinical nutrition. 2008; 88(3):651-9.

3. Ukhanova M, Wang X, Baer DJ, Novotny JA, Fredborg M, Mai V. Effects of almond and pistachio consumption on gut microbiota composition in a randomised cross-over human feeding study.The British journal of nutrition. 2014; 111(12):2146-52.

4. Kay CD, Gebauer SK, West SG, Kris-Etherton PM. Pistachios increase serum antioxidants and lower serum oxidized-LDL in hypercholesterolemic adults. The Journal of nutrition. 2010; 140(6):1093-8.

5. Hernández-Alonso P, Salas-Salvadó J, Baldrich-Mora M, Juanola-Falgarona M, Bulló M. Beneficial effect of pistachio consumption on glucose metabolism, insulin resistance, inflammation, and related metabolic risk markers: a randomized clinical trial. Diabetes care. 2014; 37(11):3098-105.