Voedingswaardetabel van hennepzaad per 100 gram:

Per 100 g / mlHennepzaadADH*
kcal60030,00%
Kj251029,88%
Water (g)603,00%
Eiwit (g)33,259,29%
Koolhydraten (g)7,42,85%
Suiker (g)1,5
Vet (g)46,866,86%
Verzadigd (g)4,6
E.O.V. (g)5,1
M.O.V. (g)38
Omega 6 (g)28,7
Omega 3 (g)9,3
Cholesterol (mg)
Vezels (g)4,914,00%
A (mg)0,011,11%
B1 (mg)190,91%
B2 (mg)0,213,33%
B3 (mg)956,25%
B5 (mg)
B6 (mg)0,640,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)11036,67%
B12 (ug)
C (mg)11,33%
D (ug)
E (mg)0,88,00%
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)50,50%
Kalium (mg)46313,23%
Calcium (mg)14414,40%
Fosfor (mg)1100137,50%
IJzer (mg)18225,00%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)23779,00%
Koper (mg)2222,22%
Selenium (ug)
Zink (mg)1066,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over hennepzaad
Hennepzaad is een ontzettend voedzaam zaad. De laatste jaren is het in belangstelling gekomen onder de naam ‘superfood’ en doet het zijn naam meer dan eer aan. Omdat hennepzaad o.a. eiwitrijk is, vormt het een mooie aanvulling voor vegetariërs en veganisten.

Herkomst en groeiwijze
Hennep is een eenjarige plant uit de hennepfamilie. Hieronder valt ook Cannabis. Alhoewel in zeer kleine hoeveelheid, bevat ook hennep THC. Dit is alleen niet te vergelijken met de dosis in cannabis. De bladeren van de hennepplant zijn kenmerkend voor de hennepfamilie met lange, grof gezaagde kartels. De plant kan ongeveer één tot vier meter hoog worden. Dit hangt er mede vanaf op welke hoogte de plant groeit en onder welke weersomstandigheden. Aan de plant ontstaan groene bloemen waar later het zaad uit groeit. De plant groeit voor commerciële teelt sporadisch in Europa, maar de grootste productie vindt plaats in Chili en China.

Verkrijgbaar
Hennep is zowel als meel, zaad en olie verkrijgbaar. De olie is niet geschikt om op hoog vuur te verhitten, maar behoudt de gezondheidsaspecten door koud te gebruiken. Koop bij voorkeur alleen olie in een donkere fles. Het meel is slechts sporadisch verkrijgbaar en kan eventueel ook zelf gemaakt worden van hennepzaad. Dit laatste vinden we tegenwoordig in steeds meer winkels terug. Zelfs de grote supermarktnamen hebben tegenwoordig hennepzaad in het assortiment, vaak in gebroken vorm.

De hennepplant is, naast het voortbrengen van voedsel, ontzettend veelzijdig. Van allerlei onderdelen van de plant worden producten gemaakt. Denk aan papier, stro, touw, en vezels voor het afdichten van leidingen en als onderdeel van allerlei bouwmateriaal.

Bewaren
Bewaar producten van hennep droog en goed afgesloten. Hennepolie heeft de neiging om snel ranzig te worden dus berg deze in het koel en donker op. Draai de dop ook goed dicht.

Toepassing
Hennepzaad heeft een nootachtige smaak wat goed te combineren is met allerlei gerechten. Bijvoorbeeld door de salade, als onderdeel van smoothies of bij andere ontbijtproducten. De olie kan op dezelfde manier gebruikt worden. Hennepzaad kan ook bij een maaltijd gebruikt worden om de eiwitinname te verhogen. Bijvoorbeeld over een salade, de stamppot of een wokschotel.

Weetjes/Wist je dat:

  • Hennepzaad onder de naam ‘kempzaad’ wordt gebruikt voor vogelvoer?
  • Hop tot dezelfde familie behoort als hennep en beide geschikt zijn om bier mee te brouwen?
  • Je van hennep een extract kan maken die in andere landen gebruikt wordt als onderdeel van bier of siroop?
  • Hennep tot de Tweede Wereldoorlog een belangrijke vezel was voor het maken van kleding?
  • Hennepzaad al eeuwen bekend staat om de medicinale werking en er wordt gedacht dat dit teruggevoerd kan worden tot in het stenen tijdperk?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van hennepzaad
Hennepzaad is rijk aan GLA, dat harmoniserend op de hormonen kan werken, waardoor klachten zoals PMS kunnen verminderen (1). De verhouding van omega 3 en 6 is ook zeer gunstig in hennepzaad. Ook bevat het veel vitamine E en mineralen zoals fosfor, kalium, natrium, magnesium, zwavel, calcium, ijzer en zink. Hennepzaad is een goede bron van plantaardige eiwitten. Verder kan hennepzaad mogelijk bijdragen tot het verlagen van de bloeddruk (2), huidklachten (3) en hartproblemen (4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Rocha Filho EA, Lima JC, Pinho Neto JS, Montarroyos U. Essential fatty acids for premenstrual syndrome and their effect on prolactin and total cholesterol levels: a randomized, double blind, placebo-controlled study. Reproductive health. 2011; 8:2.

(2) Girgih AT, Alashi A, He R, Malomo S, Aluko RE. Preventive and treatment effects of a hemp seed (Cannabis sativa L.) meal protein hydrolysate against high blood pressure in spontaneously hypertensive rats. European journal of nutrition. 2014; 53(5):1237-46.]

(3) Callaway J, Schwab U, Harvima I. Efficacy of dietary hempseed oil in patients with atopic dermatitis. The Journal of dermatological treatment. 2005; 16(2):87-94.

(4) Rodriguez-Leyva D, Pierce GN. The cardiac and haemostatic effects of dietary hempseed. Nutr Metab (Lond). 2010; 7(1):32-.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken