De voedingswaarde van garnalen

Voedingswaardetabel van garnalen per 100 gram:

Per 100 g / mlGarnalenADH*
kcal914.55%
Kj3844.57%
Water (g)78.63.93%
Eiwit (g)18.533.04%
Koolhydraten (g)
Suiker (g)
Vet (g)1.92.71%
Verzadigd (g)0.5
E.O.V. (g)0.4
M.O.V. (g)0.7
Omega 6 (g)0.028
Omega 3 (g)0.6
Cholesterol (mg)235
Vezels (g)
A (mg)0,0010,11%
B1 (mg)0.054.55%
B2 (mg)0.032.00%
B3 (mg)1.710.63%
B5 (mg)0.36.00%
B6 (mg)0.138.67%
B11 / Foliumzuur  (ug)72.33%
B12 (ug)0.828.57%
C (mg)1.92.53%
D (ug)0.55.00%
E (mg)5.151.00%
Vitamine K (ug)0.30.25%
Natrium (mg)15015.00%
Kalium (mg)2507.14%
Calcium (mg)909.00%
Fosfor (mg)22027.50%
IJzer (mg)1.721.25%
Jodium (ug)5536,67%
Magnesium (mg)7023.33%
Koper (mg)0.2426.67%
Selenium (ug)3156.36%
Zink (mg)2.315.33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over garnalen
Garnalen zijn kleine kreeftachtigen. De meeste van hen leven in zee, op zandbodems. De meest bekende soort is de ‘gewone garnaal’. Gamba’s scharen wij vaak ook onder de garnalen, alhoewel dit onjuist is. Het verschil heeft te maken met de kieuwstructuur. Een garnaal kan niet zwemmen, maar gebruikt zijn pootjes om zich voort te bewegen. Zijn lichaam is licht doorschijnend. De garnaal is in de westerse wereld het meest geconsumeerde voedsel uit de zee.

Verkrijgbaar
Garnalen zijn in elke supermarkt verkrijgbaar, vaak ook biologisch. Je vindt ze in het koelschap en in de diepvries. Rauwe garnalen zijn grijs van kleur, reeds gegaarde garnalen roze. Let op het MSC-keurmerk. Naast wilde vangst, komen ook veel garnalen uit kwekerijen. Deze kunnen het ASC-keurmerk dragen. Helaas zijn de meeste garnalen niet duurzaam. Bij de wilde garnalen is er sprake van veel bijvangst, ook van bedreigde diersoorten zoals schildpadden. Voor de kweek wordt er veel (mangrove)bos gekapt. Daarnaast worden er medicijnen en antibiotica aan het water toegevoegd.

Bewaren en toepassing
Garnalen zijn vooral geschikt om te bakken, wokken of te grillen. Verwerk ze in een roerbakmaaltijd of eet ze met sojasaus en sesamzaad. Garnalen zijn ook lekker om te verwerken in andere Aziatische hapjes zoals summerrolls of sushi. Anderen voedingsmiddelen die goed combineren met garnalen zijn: rode peper, paksoi, Chinese kool, paprika en noodles.  Diepvriesgarnalen zijn maanden te bewaren, vooraf gegaarde garnalen een aantal dagen en rauwe garnalen dienen binnen een dag geconsumeerd te worden.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: