De voedingswaarde van passievrucht

Voedingswaardetabel van passievrucht per 100 gram:

Per 100 g / mlPassievruchtADH*
kcal1206,00%
Kj5066,02%
Water (g)66,23,31%
Eiwit (g)2,34,11%
Koolhydraten (g)22,38,58%
Suiker (g)12
Vet (g)0,71,00%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)7,521,43%
A (mg)0,2123,33%
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,16,67%
B3 (mg)0,10,63%
B5 (mg)
B6 (mg)0,16,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)
B12 (ug)
C (mg)2026,67%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)0,20,17%
Natrium (mg)303,00%
Kalium (mg)35010,00%
Calcium (mg)151,50%
Fosfor (mg)607,50%
IJzer (mg)1,620,00%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)3010,00%
Koper (mg)0,111,11%
Selenium (ug)11,82%
Zink (mg)0,85,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over passievruchten
Wie denkt aan een passievrucht denkt aan tropische oorden. En dat klopt, want deze vrucht komt uit het Caribisch gebied en Midden- en Zuid-Amerika. Geen wonder dat de passievrucht weinig in Nederland wordt gegeten. Tijdens de feestdagen duikt deze zoete vrucht ineens op in allerlei supermarkten.

Herkomst en groeiwijze
Passievruchten zijn afkomstig van passiebloemen, behorend tot de familie van de passieflora. Oorspronkelijk komt de vrucht uit Zuid-Amerika. Passievruchten zijn er in verschillende kleuren en vormen, waarvan de paarse variant in Nederland het meest bekend is. De vruchten groeien aan een sterke klimplant en hebben een leerachtige stevige schil welke niet eetbaar is. De kleur van de schil varieert. Van wit tot paars en van geel tot groen. Het vruchtvlees is geel, oranje of rood van kleur en bestaat uit vele pitjes.

Verkrijgbaar
Passievruchten in Nederland worden voornamelijk geïmporteerd vanuit Afrika en Zuid-Amerika. In de supermarkt is de vrucht sporadisch verkrijgbaar. In gespecialiseerde groente- en fruitwinkels (en in toko’s) heb je een grotere kans om deze vruchten tegen het lijf te lopen.

Let er bij de aankoop van passievruchten op dat de vruchten strak in de schil zitten. Een rimpelige variant is eetrijp en dient meteen geconsumeerd te worden. Een strakke vrucht heeft nog wat tijd nodig om na te rijpen. De vrucht moet bij aankoop, in vergelijking met de grootte, redelijk zwaar aanvoelen.

Bewaren
Bewaar passievruchten, net als ander tropische fruit, op een koele plek maar buiten de koelkast. Hier blijven de vruchten een paar dagen goed. Wil je een passievrucht na laten rijpen? Leg deze dan op een plek bij kamertemperatuur.

Toepassing
Alleen het binnenste gedeelte van de vrucht is eetbaar: zowel de pitjes als het vruchtvlees. Het gemakkelijkste is om een vrucht door tweeën te snijden en uit te lepelen.
Passievruchten smaken (en ruiken) zeer aromatisch en de smaak is friszuur tot zoet. In het buitenland kan je op markten en langs de weg gehalveerde passievruchten kopen. Deze zijn vaak extra zoet gemaakt met een lepeltje suiker. Omdat het vruchtvlees geleiachtig is, is het lastig om een passievrucht door een ander gerecht te verwerken. Ook is dat zonde vanwege het mooie uiterlijk in de schil. Wel kan er een lekkere jam, chutney of sorbetijs van gemaakt worden. Het lekkerst is de passievrucht gewoon gehalveerd met eventueel een wolkje slagroom of een bolletje ijs ernaast.

Weetjes/Wist je dat:

  • Naast de paarse passievrucht, de gele variant bijna net zo bekend is? Deze passievrucht heet ook wel ‘maracuja’.
  • Planten van passieflora volgens kenners bloeien met de mooiste bloemen ter wereld?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van passievruchten
Passievruchten zijn rijk aan vezels. Door dit hoge gehalte aan vezels kan het cholesterol dalen en de lever goed zijn werk doen (1). Deze tropische vrucht bevat bijzonder veel bètacaroteen, waardoor het eten ervan de gezondheid van je huid, ogen en bloedvaten kan verbeteren. De zaden van de passievrucht bevatten passifline, een eiwit dat schimmelwerend werkt (2).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Chau CF, Huang YL. Effects of the insoluble fiber derived from Passiflora edulis seed on plasma and hepatic lipids and fecal output. Molecular nutrition & food research. 2005; 49(8):786-90.

2. Lam SK, Ng TB. Passiflin, a novel dimeric antifungal protein from seeds of the passion fruit. Phytomedicine : international journal of phytotherapy and phytopharmacology. 2009; 16(2-3):172-80.