web
statistics
Hoofdpagina » Nieuws » Gezonder eten gunstig voor brein, zelfs op oudere leeftijd

Gezonder eten gunstig voor brein, zelfs op oudere leeftijd

We wisten al dat gezonder gaan eten na je 45e je mentale gezondheid op latere leeftijd sterk ten goede kan komen, maar nieuw onderzoek toont aan dat een gezonder voedingspatroon aannemen ook na je 60e zin kan hebben. Het advies is om meer groente, fruit, zuivel, vis, noten en peulvruchten te eten en de hoeveelheid geraffineerde granen en rood vlees naar beneden te schroeven. Andere onderzoekers keken naar de optimale hoeveelheid groente en fruit die je per dag zou moeten eten voor een optimale gezondheid. Zij kwamen erop uit dat 5 porties groente en/of fruit per dag het optimum is en dat meer niet beter is. Deze voordelen gelden niet voor fruitsap en ook niet voor zetmeelrijke gewassen zoals aardappels, erwten en mais.

Veranderingen in de voedingskwaliteit van midden tot laat in het leven zijn geassocieerd met cognitieve stoornissen in de Chinese gezondheidsstudie van Singapore
Achtergrond: Hoewel een hogere kwaliteit van het dieet op middelbare leeftijd is geassocieerd met een betere cognitieve functie op latere leeftijd, is het onduidelijk of een verbetering van het dieet na de middelbare leeftijd het risico op cognitieve stoornissen kan verminderen.

Doelstellingen: Wij onderzochten de associaties tussen veranderingen in dieetkwaliteit en het risico op cognitieve stoornissen in het Singapore Chinese Health Study cohort.

Methoden: We gebruikten gegevens van 14.683 Chinese mannen en vrouwen die werden gerekruteerd op leeftijden van 45 tot 74 jaar van 1993 tot 1998 en opnieuw werden geïnterviewd na 20 jaar op leeftijden van 61 tot 96 jaar tijdens follow-up 3 (2014-2016). De kwaliteit van het dieet werd gemeten met behulp van de Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) scores op baseline en follow-up 3 interviews. Cognitieve stoornissen werden gedefinieerd aan de hand van de scores van de Singapore-gemodificeerde Mini-Mental State Examination tijdens het follow-up 3 interview. Multivariabele logistische regressiemodellen werden gebruikt om OR’s en 95% CI’s te schatten voor de associaties tussen verandering in DASH-scores en cognitieve stoornissen.

Resultaten: Hogere kwintielen in DASH-scores bij baseline en follow-up 3 interviews waren geassocieerd met lagere kansen op cognitieve stoornissen op een dosis-afhankelijke manier (beide: P-trend < 0,001). Vergeleken met deelnemers met consistent lage DASH-scores, was de OR (95% CI) van cognitieve stoornissen het laagst, op 0,64 (0,51, 0,79), bij degenen met consistent hoge DASH-scores. Degenen met een kleine (OR: 0,80, 95% CI: 0,65, 0,98) of matig grote (OR: 0,72, 95% CI: 0,59, 0,86) toename van de DASH-scores waren geassocieerd met significant lagere kansen op cognitieve stoornissen dan degenen met consistent lage DASH-scores. De associaties waren consistent in subgroepen naar geslacht, BMI (kg/m2; <23 of ≥23), en leeftijd (<60 jaar, ≥60 jaar) op de uitgangswaarde.

Conclusies: Hoewel het behouden van een hoge dieetkwaliteit het laagste risico geeft, was het verbeteren van de dieetkwaliteit van midden tot laat in het leven nog steeds geassocieerd met een lager risico op cognitieve stoornissen op late volwassen leeftijd (bron).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend