De beste voeding voor een scherp brein

Brein en een goed geheugenGezond eten is niet alleen goed voor je lichaam, het kan ook je geest verscherpen. Net als elk ander orgaan in het lichaam, heeft het brein de juiste voedingsstoffen nodig om optimaal te kunnen functioneren. Veel mensen zoeken hun heil in supplementen. Het opvoeren van je hersenen via supplementen noemen we ook wel nootropics. Deze supplementen zijn vaak duur en de werking is lang niet altijd bewezen. Voedsel hebben we altijd al gegeten en zijn we op geëvolueerd. Dit geniet dan ook zeker mijn voorkeur.

Bessen
Er zijn studies die aantonen dat je brein al baat heeft bij een wekelijkse consumptie van bessen. Met name de donkere bessen bevatten zeer veel antioxidanten die je brein beschermen. Bessen vallen onder het zure fruit en bevatten daarmee ook weinig suiker. Bessen zijn zeer rijk aan vezels waardoor je spijsvertering ook een boost krijgt. Je hersenen kunnen pas echt gezond zijn als je darmen dit ook zijn.

Vis
Vooral de vette vissoorten bevatten erg veel omega 3 in de vorm van EPA en DHA. Dit zijn lange keten vetzuren die schaars zijn in de natuur. Het brein is dol op omega 3 vetzuren, het zit er vol mee. Omega 3 vetten hebben we niet alleen nodig voor de infrastructuur van onze hersenen, maar ook om ontstekingen te reduceren. Kies nooit voor kweekvis, want die zijn giftig. Goede keuzes zijn zalm, haring en makreel.

Noten
Noten en zaden bevatten relatief veel vitamine E. Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine die onze vetzuren in de bovenkamer kunnen conserveren. De droge massa van de hersenen bestaat voor 60% uit vetzuren. Een beetje vitamine E is dus welkom. Ook bevatten noten veel mineralen. Het beste is om noten te eten die voornamelijk omega 9 vetzuren bevatten. Amandelen zijn echt een aanrader. Wil je variëren, dan kun je ook kiezen voor walnoten, paranoten of macadamia’s. Kies altijd de ongebrande. Vaak zijn noten in geoxideerd vet gebakken en daardoor schadelijk voor de gezondheid. Heel af en toe zelf wat lijnzaad malen, kan ook een goede aanvulling zijn op je omega 3 vetten.

Groenten en fruit
Helaas haalt bijna niemand in Nederland de norm voor voldoende groente en fruit. Dit is niet verstandig, want groenten bevatten ontzettend veel verschillende antioxidanten die onze hersenen beschermen tegen veroudering. De avocado bevat veel gezonde omega 9 vetzuren die de bloedvaten helpen gezond te houden. Daarnaast zit er ook veel van de eerder besproken vitamine E in.
Een andere superfood van eigen bodem die je niet wil missen is boerenkool. Boerenkool is zeer rijk aan chlorofyl dat een ontgiftende werking heeft. Daarnaast zit boerenkool niet alleen vol met antioxidanten, maar ook met zwavels. Zwavel is zeer welkom voor de ontgifting van de lever en cellen. Als de lever niet goed kan ontgiften, kunnen de hersenen niet optimaal functioneren waardoor we duf kunnen worden.

Thee
Veel theesoorten bevatten antioxidanten die je lichaamscellen beschermen. Zo bevat groene thee een stofje genaamd epigallocatechine-gallaat, vaak afgekort tot EGCG. Hiervan is bekend dat het degeneratie van de neuronen tegengaat. Groene thee bevat ook nog het aminozuur L-theanine. Deze stof gaat angsten tegen en werkt daarmee kalmerend op de geest.

Naast goede voeding zijn onderstaande factoren ook belangrijk voor een gezond brein:

  • Minstens 8 uur slapen per nacht
  • Per dag minimaal 30 minuten intensief bewegen
  • Minstens 1,5 liter water per dag drinken (tip: ewo waterfilter)
  • Een ontspannen levenshouding: stress is heel schadelijk voor het brein
  • Mentale uitdagingen aangaan, zoals nieuwe dingen leren
Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

8 gedachten over “De beste voeding voor een scherp brein”

  1. Lees veel over gefilterd water maar hoe werkt het dan waar komt het apparaat bij de kraan?? Hij filterd alles de slechten stoffen zoals medicijnen enz. Maar waarschijnlijk ook de goede stoffen die in het water zitten? Zou graag hierover meer informatie willen ontvangen.
    Bij voorbaat dank.
    Gr Paula

    • Het is afhankelijk van welke waterfilter je gebruikt. Als je kiest voor de EWO waterfilter dan kan deze onder in het gootsteenkastje gemonteerd worden. Je bent dan 99,9% van de ongewenste stoffen kwijt + dat het gevitaliseerd wordt.

  2. juglen, hallo!

    Ik las laatst ergens ( was dat op jouw website of facebook?) dat Kees kaas slecht is.
    Bij mijn dietiste vorige week, lagen foldertjes hoe goed Kees kaas is? Wat nu ???

    Hart. groet van Sophie Ramondt.

  3. Dit positieve verhaal over noten en zaden kan ik niet goed rijmen met de manier waarop deze op de Weston Price site worden verketterd.
    Dagelijks at ik versgemalen lijnzaad om de omega 3 op te krikken en regelmatig ongebrande, geweekte, zonnebloempitten en amandelen. Daar ben ik abrupt mee gestopt. Ten onrechte?

  4. Beste Juglen,

    Ben je bekend met Kangenwater en wat is jouw mening hierover?

    Groeten Ingrid

  5. “Kies nooit voor kweekvis, want die zijn giftig. Goede keuzes zijn zalm (…)”

    Wilde zalm (wat je niet overal vindt) zal je dan wel bedoelen, want kweekzalm is misschien wel de giftigste van allemaal.

    • Kweekvis, kreeg ik te eten in het ziekenhuis. Tilapia! Vol met antibiotica en hormonen. Als je al niet ziek bent dan word je het wel.

Reacties zijn gesloten.