De voedingswaarde van rabarber

Voedingswaardetabel van rabarber per 100 gram:

Per 100 g / mlRabarberADH*
kcal140,70%
Kj620,74%
Water (g)94,44,72%
Eiwit (g)0,50,89%
Koolhydraten (g)20,77%
Suiker (g)1,7
Vet (g)0,10,14%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)25,71%
A (mg)0,011,11%
B1 (mg)0,054,55%
B2 (mg)0,021,33%
B3 (mg)0,10,63%
B5 (mg)0,081,60%
B6 (mg)0,032,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)51,67%
B12 (ug)
C (mg)1013,33%
D (ug)
E (mg)0,22,00%
Vitamine K (ug)29,324,42%
Natrium (mg)50,50%
Kalium (mg)3008,57%
Calcium (mg)404,00%
Fosfor (mg)303,75%
IJzer (mg)0,56,25%
Jodium (ug)10,67%
Magnesium (mg)155,00%
Koper (mg)0,066,67%
Selenium (ug)1,12,00%
Zink (mg)0,10,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over rabarber
Alhoewel vaak gegeten als fruitsoort binnen allerlei zoete gerechten of als alternatief voor appelmoes, is rabarber een groentesoort. We vinden deze groente vooral in het voorjaar in toenemende mate in verschillende winkels. Alhoewel niet door iedereen geliefd, vanwege het friszure, heeft rabarber een unieke smaak die goed combineert bij fruit en andere zoete gerechten.

Herkomst en groeiwijze
Rabarber is een plant uit de duizendknoopfamilie. Een bekend ander product van deze familie is boekweit. De plant groeit met felrode-groene stengels en groot groen blad. De groente wordt al meer dan 5000 jaar gegeten en is afkomstig uit China. In eerste instantie werd rabarber gebruikt voor medicinale doeleinden. Pas later kwam de plant in de belangstelling als voedingsmiddel.

Traditioneel wordt rabarber geoogst voordat de langste dag is aangebroken. Dat maakt rabarber een echte voorjaarsgroente. Vanwege het steeds verder oplopende oxaalzuur wordt de rabarber gedurende het seizoen steeds zuurder. Na de zomer wordt het niet meer aangeraden rabarber uit eigen land te eten.

Verkrijgbaar
Rabarber is verkrijgbaar in de lentemaanden (april, mei, juni en juli) van eigen bodem. De stengels worden zonder blad verkocht, soms voorverpakt of in een bosje. Let er bij de aankoop op dat de stengels stevig aanvoelen en niet slap hangen. De uiteinden mogen niet te ver zijn ingedroogd of beschadigingen hebben. De kleur van rabarber varieert van groen tot rood. Groene stelen zijn niet onrijp, maar van een ander ras. Deze smaken over het algemeen wel wat zuurder. Hoe roder de steel, hoe zoeter de rabarber.

Bewaren
Het beste is om rabarber op een koele plaats te bewaren, daar blijft de groente zo’n 5 dagen goed. Rabarber verlept snel en wordt dan slap. De smaak lijdt hier in eerste instantie niet onder. Voorgesneden en voorverpakte rabarber heeft beduidend minder smaak dan de hele stelen.

Toepassing
Rabarber kan niet rauw worden gegeten. De groente is van zichzelf erg zuur en soms wat wrang van smaak. Vaak heeft de groente nog wat verwerking nodig om lekker gevonden te worden.
Rabarber leent zich daarom uitstekend om te verwerken in gebak, koekjes, crumbles en pap. In combinatie met wat zoetere smaken (rozijnen, appel, banaan, cranberries) komt de rabarber goed tot zijn recht. Ook de combinatie tussen rabarber en sinaasappel is erg lekker. Je kunt ook compote maken van rabarber, bijvoorbeeld samen met frambozen. Of verwerk rabarber door een stoofschotel voor een zuur accent.

Weetjes/Wist je dat:

  • Vroeger krijt werd toegevoegd aan gekookte rabarber? Vanwege het aanwezige oxaalzuur wordt calcium uit de rabarber namelijk gebonden en is het hierdoor niet meer opneembaar. Krijt verhindert dit.
  • De bladeren van rabarber zo veel oxaalzuur bevatten dat dit een giftige uitwerking op het lichaam kan hebben? Daarom eten we alleen de stengels.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van rabarber
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat rabarber gunstig op onze gezondheid kan werken. Met name de vezels helpen het ‘slechte’ LDL-cholesterol te verminderen (1). Interessant is ook dat de stof anthraquinone, die van nature in rabarber zit, tegen kanker werkt (2). De oranje pigmentstof pariëtine versterkt dit effect nog eens. Daarnaast hebben wetenschappers vastgesteld dat de stof chrysofanol een mild effect heeft tegen diabetes (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Goel V, Ooraikul B, Basu TK. Cholesterol lowering effects of rhubarb stalk fiber in hypercholesterolemic men. Journal of the American College of Nutrition. 1997; 16(6):600-604.

2. Huang Q, Lu G, Shen HM, Chung MC, Ong CN. Anti-cancer properties of anthraquinones from rhubarb. Medicinal research reviews. 2007; 27(5):609-30.

3. Lee MS, Sohn CB. Anti-diabetic properties of chrysophanol and its glucoside from rhubarb rhizome. Biological & pharmaceutical bulletin. 2008; 31(11):2154-7.