web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van chocolademelk

De voedingswaarde van chocolademelk

 

Voedingswaardetabel van chocolademelk per 100 ml:

Per 100 ml Vol ADH* Mager ADH*
kcal 89 4,45% 62 3,10%
Kj 375 4,46% 264 3,14%
Water (g) 81,4 4,07% 84,1 4,21%
Eiwit (g) 3,5 6,25% 3,4 6,07%
Koolhydraten (g) 12 4,62% 11,4 4,38%
Suiker (g) 11,8 11,4
Vet (g) 2,9 4,14% 0,3 0,43%
Verzadigd (g) 1,9 0,2
E.O.V. (g) 0,7 0,1
M.O.V. (g) 0,1 0
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 7,5 2,6
Vezels (g) 0,5 1,43% 0,5 1,43%
A (mg) 0,0031 0,34% 0 0,00%
B1 (mg) 0,02 1,82% 0,07 6,36%
B2 (mg) 0,15 10,00% 0,15 10,00%
B3 (mg) 0,2 1,25% 0,1 0,63%
B5 (mg) 0,00% 0,00%
B6 (mg) 0,03 2,00% 0,03 2,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 4 1,33% 4,4 1,47%
B12 (ug) 0,33 11,79% 0,3 10,71%
C (mg) 2 2,67% 1 1,33%
D (ug) 0 0,00% 0 0,00%
E (mg) 0,1 1,00% 0 0,00%
Vitamine K (ug) 0,3 0,25% 0,1 0,08%
Natrium (mg) 54 5,40% 45 4,50%
Kalium (mg) 189 5,40% 190 5,43%
Calcium (mg) 102 10,20% 112 11,20%
Fosfor (mg) 87 10,88% 96 12,00%
IJzer (mg) 0,6 7,50% 0,2 2,50%
Jodium (ug) 13,4 8,93% 13,4 8,93%
Magnesium (mg) 19 6,33% 18 6,00%
Koper (mg) 0,03 3,33% 0,08 8,89%
Selenium (ug) 1 1,82% 2 3,64%
Zink (mg) 0,46 3,07% 0,46 3,07%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over chocolademelk
Chocolademelk, ook wel chocomelk genoemd, is melk met cacao. Sommige spreken over chocomel, maar dit is de kant-en-klare chocolademelk die wordt geproduceerd door FrieslandCampina. Meestal is hier ook suiker aan toegevoegd. Het is een populaire drank, vooral in de winterperiode. Het kan zowel koud als warm worden gedronken. In de koude periode wordt vooral de warme variant gedronken, vaak in combinatie met een toef slagroom. De voedingswaarde van chocolademelk is afhankelijk van de kwaliteit ervan en de hoeveelheid en type suiker. Commerciële varianten bevatten zo’n 12 gram suiker per 100 ml. Daarbij bevat melk lactose, wat niet voor iedereen goed te verdragen is. Je kunt heel makkelijk zelf een gezondere variant maken van melk, cacao en een beetje suiker. Door rauwe cacao te mengen met plantaardige melk, zoals havermelk en een beetje kokosbloesemsuiker of honing, kun je een nog gezondere plantaardige variant maken. Als je deze tot maximaal 35 graden opwarmt blijven alle voedingsstoffen van de cacao bewaard. Aan de meeste commerciele soorten chocolademelk wordt suiker in de vorm van high fructose corn syrup (HFCS) toegevoegd, oftewel hoogfructose-maïsstroop. Dit is suiker met een hoog aandeel fructose. Fructose heeft een zoetere smaak dan glucose. Chocolademelk levert belangrijke voedingsstoffen – zoals calcium, eiwit en vitamine D – die de gezondheid ten goede kunnen komen. Het is echter rijk aan calorieën en toegevoegde suiker, wat kan bijdragen aan gewichtstoename en het risico op bepaalde chronische ziekten kan verhogen. De inname van chocolademelk moet daarom nauwlettend in de gaten worden gehouden bij kinderen.

Herkomst
Cacao is afkomstig uit tropische klimaten, zoals in Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Het drinken van cacao werd al heel vroeger gedaan. Het begin van de chocolademelk zoals we het nu kennen begon waarschijnlijk in 1687, toen de Ierse arts Hans Sloane het eiland Jamaica bezocht. Toen hij hier een drank van cacao en water kreeg werd hij er misselijk van. Hij dacht na over een manier om de drank smakelijker te krijgen en kwam met het idee om er melk en suiker aan toe te voegen. Het werd populair toen Sloane werkzaam werd als arts van de koninklijke familie, waar zelfs een speciale chocoladekeuken werd geplaatst. Zijn naam wordt nog steeds hoog gehouden bij het Britse Sloane’s Hot Chocolate. Hoewel het niet met zekerheid met vast kan worden gesteld of Sloane de eerste was die bedacht om cacao met melk en suiker te drinken, zou het zomaar kunnen zijn dat het dankzij hem groot is geworden.

Verkrijgbaar
Chocolademelk is in iedere supermarkt kant-en-klaar te koop. Ook alle ingrediënten om het zelf te maken kun je vinden in de supermarkt.

Toepassing
Chocolademelk is niet iets wat de meeste mensen dagelijks drinken. Het wordt daarom vaak ook als een traktatie gezien om het te drinken. Kinderen drinken het vaak (koud) op kinderfeestjes. Zowel volwassenen als kinderen vinden de warme variant lekker om zich op een koude dag te verwarmen. Er zijn allerlei variaties op chocolademelk: kant-en-klaar of zelfgemaakt, met een beetje room door de melk en opgeklopte slagroom bovenop. Of met plantaardige melk, rauwe cacao en kokossuiker. In sommige winkels kun je speciale cacao pastilles kopen die je laat smelten in de warme melk roert. Je kunt ook een heerlijke chocoladesmoothie maken met (plantaardige) melk, cacao, banaan en specerijen.

Weetjes/Wist je dat?

  • Een drank met water en cacao al meer dan 4000 jaar geleden werd gedronken door onder meer de Maya’s?
  • Er ook cacaoceremonies worden gehouden in Nederland?
  • Hans Sloane een liefhebber was van de plantkunde en als eerste een deel van de cacaoboom mee naar Europa nam? Deze wordt nog steeds bewaard en onderzocht in het Natural History Museum in Londen.
  • Chocolademelk onderdeel was van schoolmelk? Hierdoor kon er op kosten van de overheid (schoolmelk werd gesubsidieerd) worden gesnoept.

Wetenschappelijke informatie over chocolademelk
Chocolademelk bevat voornamelijk veel calcium, vitamine D, vitamine B2, kalium en fosfor. Ook bevat het kleinere hoeveelheden zink, selenium, jodium, magnesium en vitamine A, B1, B6 en B12. Een kop chocolademelk van 240 ml bevat meestal 3 klontjes toegevoegde suiker. Veel chocolademelk nuttigen kan gemakkelijk leiden tot de inname van een overmatige hoeveelheid suiker (1, 2). Te veel suiker kan bijdragen aan overgewicht, gaatjes en andere gezondheidsproblemen bij kinderen (3, 4). Hoewel chocolademelk een smakelijke drank is, moet het meer als snoepgoed worden beschouwd dan als een gezonde drank voor kinderen en volwassenen. Net als koffie, thee en frisdrank bevat warme chocolademelk cafeïne. Cafeïne is een natuurlijk stimulerend middel dat vaak wordt gebruikt om een broodnodige energieboost te geven. De exacte hoeveelheid cafeïne in warme chocolademelk hangt af van hoe je drankje is gemaakt. Een kop warme chocolademelk bevat 2 – 25 milligram (mg) cafeïne, afhankelijk van de sterkte (3). Melk is rijk aan calcium, eiwit, fosfor en vitamine D. Deze voedingsstoffen zijn essentieel voor de opbouw en het behoud van sterke botten en kunnen je botten beschermen als je ouder wordt  (5, 6, 7). Dat gezegd hebbende, deze voedingsstoffen zijn niet exclusief voor zuivel. Andere calciumrijke voedingsmiddelen zijn peulvruchten, noten, zaden, zeewier en bladgroen. Melk wordt beschouwd als een compleet eiwit – wat betekent dat het voorziet in alle negen essentiële aminozuren die je lichaam nodig heeft. Het is bijzonder rijk aan leucine, dat het aminozuur lijkt te zijn dat het meest betrokken is bij de opbouw en het behoud van sterke spieren (8, 9, 10, 11). Melk is ook rijk aan geconjugeerd linolzuur (CLA), een type omega-6-vet dat voorkomt in vlees en zuivel, met name van met gras gevoederde dieren. Sommige studies suggereren dat CLA een klein gewichtsverlies kan opleveren – hoewel niet alle studies het daarmee eens zijn (12, 13, 14). Chocolademelk kan je spieren helpen herstellen na een zware training omdat deze drank rijk is aan koolhydraten en eiwitten bijzonder effectief zijn in het aanvullen van de suikers, vocht en elektrolyten die verloren gaan tijdens het sporten (15). Dit kan verklaren waarom chocolademelk vaak wordt gepromoot als een effectieve hersteldrank (16). De meeste studies die deze voordelen aantonen, zijn over het algemeen gedaan bij atleten die veel intensiever en vaker trainen dan een amateur. Hierdoor is het volstrekt onduidelijk in hoeverre niet-atleten baat hebben bij het drinken van chocolademelk om te herstellen van een training (17, 18). Belangrijk om te weten is dat ongeveer de helft van de koolhydraten in chocolademelk afkomstig is van toegevoegde suikers. De meeste commerciële merken maken gebruik van de toevoeging hoogfructose-maïsstroop (HFCS), een zoetstof die in verband wordt gebracht met obesitas en diabetes (19). De meeste gezondheidsautoriteiten bevelen aan dat volwassenen en kinderen hun inname van toegevoegde suikers beperken. Een kop  chocolademelk bevat al gauw 14 gram toegevoegde suiker, wat ruim 3 suikerklontjes zijn. Dat is al meer dan de dagelijkse bovengrens. Onderzoek toont aan dat het consumeren van 17-21% van de calorieën uit toegevoegde suiker het risico op hartziekten met 38% kan verhogen, vergeleken met het consumeren van minder dan 8% van de calorieën uit toegevoegde suiker (20). Bovendien bleek toegevoegde suiker het risico op hart- en vaatziekten bij kinderen te verhogen door de calorie-inname en het lichaamsvet te verhogen. Het verhoogt ook de risicofactoren voor hart- en vaatziekten, zoals LDL (slechte) cholesterol en triglyceriden (21). Chocolademelk bevat lactose, een natuurlijke suiker die voorkomt in melk en andere zuivelproducten. Veel mensen wereldwijd kunnen geen lactose verteren en hebben last van gas, kramp of diarree wanneer er zuivel wordt geconsumeerd (22, 23). Bovendien zijn sommige mensen allergisch voor melk of ontwikkelen ze chronische constipatie bij het drinken ervan. Dit komt vaker voor bij jonge kinderen dan bij volwassenen (24, 25). In sommige gevallen zijn diëten die rijk zijn aan melk en andere zuivelproducten in verband gebracht met een verhoogd risico op bepaalde soorten kanker. Zo bleek uit een recent overzicht van 11 studies bij meer dan 700.000 mensen dat mannen met een hoge inname van zuivel – vooral van volle melk – mogelijk 1,5 keer meer kans hebben om te sterven aan prostaatkanker (26). Ook een ander recent overzicht van 34 studies koppelde de zuivelconsumptie aan een 20% hoger risico op maagkanker (27). In andere studies werd echter geen verband vastgesteld tussen de inname van melk of zuivelproducten en het risico op kanker. In sommige gevallen lijkt zuivel zelfs kleine beschermende effecten te bieden tegen colorectale, blaas-, borst-, alvleesklier-, eierstok- en longkanker (28, 29, 30).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: