In Recepten

Peulvruchten zijn belangrijke leveranciers van een scala aan voedingsstoffen. Daarnaast bevatten ze behoorlijk wat vezels, zijn ze erg goedkoop en makkelijk en snel om te toveren tot een maaltijd. Veel mensen weten echter niet goed wat ze ermee aan moeten. Het lastige van peulvruchten is dat ze zowel als koolhydraatbron en eiwitvervanger in te zetten zijn maar ook weer niet helemaal. Mixen met andere voedingsmiddelen en gevarieerd kiezen is dus het sleutelwoord. Roer eens wat gegaarde peulvruchten door de soep, een ovenschotel of stamppot. Peulvruchten zijn ook lekker door een curry of stoofpot. Of zoals in dit recept, door een salade.

Linzen zijn een van de kleinste en bekendste peulvruchten en werden al voor de jaartelling gegeten. Ze zijn het hele jaar verkrijgbaar in gedroogde vorm of al voorgegaard in blik of glas. Een bekend gerecht op basis van linzen is ‘dahl’. Er zijn veel verschillende soorten linzen op de markt. Elk met een eigen smaak en bereidingswijze. De bekendste zijn: groene linzen (ook wel puy-linzen genoemd), oranje/rode linzen (dit zijn vaak splitlinzen, welke een korte bereidingstijd kennen), beluga linzen, gele en bruine linzen.

Gedroogde linzen hoeven, in tegenstelling tot veel andere peulvruchten, niet eerst geweekt te worden maar kunnen direct gekookt worden. Dat scheelt weer een extra handeling. Wie helemaal voor makkelijk wilt gaan kiest voorgegaarde linzen in, bij voorkeur, glas. Zo staat deze salade snel op tafel voor tussen de middag of is hij klaar om mee te nemen naar het werk. Helemaal wanneer je de groenten de avond van te voren al hebt geroosterd, als onderdeel van de avondmaaltijd bijvoorbeeld.

Benodigdheden

  • 300 gram bloemkool
  • 200 gram zoete aardappel
  • 150 gram linzen (zelf gekookt of voorgegaard)
  • Twee handen (half)zongedroogde tomaatjes
  • 50-75 gram bladsla naar keuze
  • 2 tl kerrie
  • Extra vierge olijfolie
  • Peper en zout

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 graden. Was de bloemkool en verdeel in roosjes. Doe in een kom samen met de kerrie en wat peper en zout naar smaak. Was de zoete aardappel (schillen hoeft niet) en snijd in blokjes. Leg de bloemkool en zoete aardappel op een bakplaat en rooster 15-20 min beetgaar. Verdeel ondertussen de bladsla en linzen over twee borden (of lunchbakjes) en snijd de zongedroogde tomaatjes in kleine stukjes. Doe deze erbij. Haal de groenten uit de oven en verdeel lauwwarm over de salade. Besprenkel met wat olijfolie.

Tips/variaties:

  • Wil je de salade nog meer body geven? Lekker met wat reepjes avocado en/of geroosterde pompoenpitten
  • Klop een dressing van wat tahin (sesampasta), komijn, citroensap, olijfolie en water en serveer bij de salade

Zie voor meer recepten ook mijn boek De receptenwijzer:

Help anderen gezonder te worden:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken