web statistics

De 10 gezondheidsvoordelen van de zoete aardappel

De laatste jaren is de zoete aardappel, ook wel zoete bataat genoemd, steeds populairder geworden. Waar de bataat eerder voornamelijk bij de toko of natuurwinkel verkocht werd, is hij nu ook in de grotere supermarkten te vinden. In de Nederlandse winkel zien we vaak de oranje of witte zoete aardappel. Net als van de ‘gewone’ aardappel zijn er vele soorten. De bataat is er in verschillende tinten geel, oranje, paars en wit. Ze zijn niet alleen erg voedzaam zijn, ook kun je er eindeloos mee variëren. Dit artikel gaat in op de gezondheidsvoordelen van de zoete aardappel.

1. Diversiteit aan vitaminen en mineralen

 Per 100 gramZoete aardappel rauwZoete aardappel gekooktGewone aardappel gekookt
Vitamine A (ug)14389611
Betacaroteen (ug)861185093
Vitamine B6 (mg)0.0900.0500.187
Vitamine C (mg)23179
Foliumzuur (ug)17817.6
Calcium (mg)24239
Magnesium (mg)252719
Kalium (mg)370344344
Vezels (g)2.42.31.6

In het bovenstaande tabel is de voedingswaarde van de zoete aardappel te zien per 100 gram. De gewone aardappel is ook meegenomen om een vergelijking te maken. Van de zoete aardappel zijn de rauwe en gekookte variant opgenomen, omdat zoete aardappel zowel rauw als verwarmd gegeten kan worden. De gewone aardappel eten we doorgaans gekookt of gebakken. In het tabel zijn de voedingsstoffen opgenomen die in relatief grote hoeveelheden voorkomen in de zoete aardappel. In de meeste gevallen is te zien dat de rauwe zoete aardappel het hoogste scoort op het aantal voedingsstoffen. De gekookte zoete aardappel bevat echter weer meer magnesium dan de overige twee en de gewone aardappel wint het op het gebied van vitamine B6 en foliumzuur. Verder bevat de zoete aardappel wat fosfor, ijzer, koper, selenium, zink, jodium, B-vitaminen en vitamine E (1).

2. Gezond voor het hart
Doordat de zoete aardappel een goede bron is van vitamine B6 is, is deze gezond voor het hart. B6 is namelijk betrokken bij het afbreken van homocysteïne. Dit is een stofje dat ervoor kan zorgen dat aderen verharden. Daarbij bevat de zoete aardappel veel kalium, wat zorgt voor een goede vochtbalans en het kan de bloeddruk verlagen (2).

3. Lage glycemische index
Hoewel zoete aardappels zoet zijn, hebben ze een iets lagere glycemische index dan de gewone aardappel. Dit betekent dat de suikers langzamer in het bloed terechtkomen. Ook de vezels zorgen voor een geleidelijke opname van suikers. Dit houdt je bloedsuikerspiegel constant en daarmee ook je energieniveau (3).

4. Antistress
Magnesium is een zeer belangrijk mineraal dat betrokken is bij talloze processen in het lichaam. De meeste mensen hebben er echter een tekort aan. Zoete aardappels bevatten een aardige hoeveelheid magnesium. Er ontstaat meer magnesium in de gekookte variant ten opzichte van de rauwe versie. Magnesium staat bekend als het antistress mineraal. Het zorgt onder meer voor ontspanning en rust in het lichaam (4).

5. Prebiotica
Uit een onderzoek is gebleken dat de anthocyanen in paarse zoete aardappel een prebiotische werking kunnen hebben. Anthocyanen behoren tot de flavonoïden en zijn onder andere verantwoordelijk voor de kleurvorming. Deze anthocyanen blijken ook te zorgen voor een snelle toename van de goede darmbacteriën (5).

6. Spijsvertering
Zoete aardappels zijn een goede bron van vezels. Ze bevatten meer vezels dan de gewone aardappel. Het eten van voldoende vezels is belangrijk voor een goede spijsvertering en de gezondheid van je darmen.

7. Ogen en huid
De betacaroteen in zoete aardappels zijn heel goed voor je ogen. Ook je huid is blij met deze antioxidant en kan je beschermen tegen de schadelijke invloeden van UV-straling in zonlicht. De anthocyanen in de paarse zoete aardappel en de vitamine A en betacaroteen van de andere kleuren zoete aardappel zijn bevorderlijk voor de gezondheid ogen (6,7).

8. Weerstand
Onderzoek heeft aangetoond dat paarse zoete aardappelextract een verlaagde weerstand kan versterken. Muizen geïnfecteerd met een virus kregen een zoete aardappel supplement. Dit bleek de werking van de antioxidantenzymen te verhogen en ging bepaalde aandoeningen gerelateerd aan het virus tegen. Zoete aardappelextract kan een aangetaste weerstand versterken door het moduleren van antioxidant afweersystemen (8).

9. Kanker
Volgens onderzoekers kunnen de bladeren van zoete aardappel tumoren tegengaan. Een ander onderzoek toonde aan dat paarse zoete aardappel extract de groei van kankercellen remde en het afsterven van kankercellen bevorderde (9,10).

10. Geen nachtschade
De zoete aardappel maakt geen onderdeel uit van de nachtschadeplanten, in tegenstelling tot de gewone aardappel. Nachtschadeplanten worden in verband gebracht met chronische pijn en ontsteking. Deze zijn dus niet bevorderlijk voor mensen met reumatische aandoeningen. De zoete aardappel is daarom een mooi alternatief voor mensen die hier last van hebben (11).

Tot slot
De zoete aardappel brengt vele gezondheidsvoordelen met zich mee. Het zit vol goede voedingsstoffen en bevat van veel voedingsstoffen meer dan de gewone witte aardappel. Vooral van de paarse zoete aardappel is bewezen dat het medicinale werkingen heeft. Met de zoete aardappel kun je eindeloos variëren. Je kunt ze onder andere rauw eten, bakken, poffen, koken en grillen. Ook kunnen ze uitstekend dienen als basis voor een dessert, aangezien ze zoet van smaak zijn. Wat is jouw favoriete zoete aardappel maaltijd?

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

26 gedachten over “De 10 gezondheidsvoordelen van de zoete aardappel”

  1. Nòg een belangrijk verschil is dat de zoete aardappel een groente is en de witte aardappel niet. Dus worden hier twee verschillende zaken met elkaar vergeleken

  2. ongeveer 4 zoeten aardappelen in de keukenmachine, de kruiden erdoor, een ui en knoflook,1 ei wat verse groenten ook door de keukenmachine malen.
    En je hebt nu een Rosti mengsel, dat paneer je b.v. in de havermeel je kan het in 1 keer bakken, in olijf, of kokosolie of je maakt er kleine koeken van, je kan er naar smaak ook kip of ander vlees door de massa malen.
    Heerlijk!!!!!!

    • Interessant, niet helemaal tot moes koken dus en combineren met wat vet (bv kokosolie)…

  3. In plakjes snijden bakken met lekker veel geraspte gember op het laatst wat gehakte peacannoten erover. Heerlijk

  4. Mooi artikel! Toevallig deze week in de tajine zoete aardappel met courgette, uien, tomaten, basilicum, olijfolie en Marokkaanse kruiden gemaakt, heerlijk!

  5. In blokjes snijden, even koken of stomen met broccoli en daarna in ovenschaal. (gebakken) rode ui, knoflook en kruiden naar smaak erdoor roeren. 6 Eieren klutsen met kruiden nar smaak en dat eroverheen doen. Goed opwarmen in de oven. Een heerlijke en gezonde (paleo) maaltijd!

  6. Ik ga zelf altijd voor de paarse variant, vaak te koop bij onze Marokkaanse winkel. Mooiere structuur en smaak. Ik zie nu ook dat het andere voordelen heeft. Je kunt ze ook als patatjes frituren in olijfolie, je hebt er maar weinig van nodig, want machtig zijn ze wel.

  7. Ik ben de bataat vooral gaan eten voor de langzame koolhydraten, nu te lezen dat het nog veel meer gezondheid voordelen heeft ben ik er extra blij mee. De rest van ons gezin wil er niet aan maar ik blijft het gewoon eten. Doe hem wel altijd netjes wat later in de kookpan erbij of in de oven (met kokosolie)

  8. Weer een mooi overzicht. En wij krijgen dat weer gratis voor niks!! Heel boeiend en bruikbaar. Dank je wel Juglen. Je help ons echt de juist richting uit en helpt ons ook op dit pad te blijven. Heel motiverend!

  9. Ook lekker als ontbijtpap!
    Gekookte bataat pureren met wat verse gember, citroensap, kokosmelk en zaden/pitten. Evt nog een scheutje olie en smullen maar! evt wat vocht toevoegen, maar lekker stevig is ook lekker
    Kan ook hartig met kruiden en dan bouillon (vers getrokken) dan is het meer soep.

    • Dat is heel eenvoudig: tijdens het koken verdwijnt er vocht, waardoor sommige voedingstoffen toenemen (met name mineralen). Wateroplosbare vitamines verdwijnen meestal met het vocht en nemen juist af.

  10. Leuk elke week alle verhalen en tips ik eet zelf ook gebakken cassave heel erg lekker met wat gember en Kerry in olie gebakken .en ook zoete aardappels is lekker ik eet dit alleen want mannen hoeven dat niet willen het niet proberen ik wel ik probeer en proef alles heerlijk

  11. Halo,
    Ik lees dar er erg veel aan vitamines verloren gaat als de bataat gekookt wordt. Geldt dat ook voor stomen?
    Ze zijn heerlijk en we eten ze regelmatig, in de airfire en op de BBQ

    Groetjes, Bregje

    • Met stomen behoud je de meeste vitamines. Koken in water is het slechtste wat je kunt doen als het om vitamines gaat…

  12. Wat is er net het yambrood aan de hand??????alle soorten….. Maar vooral het desem (wat wij aten…..)waren er helemaal aan gewend en het beviel ons zeer…..vaag verhaal van Jumbo er zou bleekmiddel in zijn gevonden!!!!!!! Maar is wel uit de handel genomen, super jammer!!!!!!!weet jij hier iets meer van, volgens mij klopt er iets niet!!!! Bij voorbaat dank voor je reactie. Vr. Gr. hannie. P.s. Ga zo door met je geweldige werk en onderzoek(en) wij volgen je op de voet , altijd, leerzaam en interessant en niet onbelangrijk heel goed onderbouwd.

    • Dank je wel Hannie!! Er zat geen bleek in, maar alcohol (een onschuldig desinfectiemiddel). Ze hebben het productie proces verbeterd en was daardoor tijdelijk niet leverbaar. Sinds deze week kun je het weer bij de jumbo bestellen!

  13. Hoi Juglen,
    Bataten zijn inderdaad heerlijk in allerlei gerechten en bevatten veel meer voedingsstoffen dan aardappelen. Maar als je naar de glycemische lading kijkt van aardappelen en bataten bij een portie van 150 gram (Harvard Glycemic Index)is die van bataten net iets hoger dan die van aardappelen. Dus voor de bloedsuikerspiegel maakt het niet zoveel uit lijkt mij.

  14. Ik heb de zoete aardappel leren eten in Zuid Afrika. Ik stoom de blokjes gaar en kruidt het en stamp het fijn met wat zout, geraspte gember, flinke snuf kaneelpoeder en zure room. Heerlijk!

  15. Heerlijk die zoete aardappelen, weer wat geleerd. Ik wist niet dat ze rauw ook lekker zijn, en nog gezonder ook!

Reacties zijn gesloten.