In Groente & fruit

BroccoliBroccoli is een populaire groente en dat is zeker terecht: het bevat heel veel goede voedingsstoffen die iedereen goed kan gebruiken. Een leuk weetje is dat het eigenlijk een bloem is. Let er daarom wel op dat je broccoli mooi groen is en niet “bloeit”, te herkennen aan het gelig worden, want dan zal die behoorlijk bitter zijn. En om het maximale uit deze kruisbloemige groente te halen is het goed om zowel het roosje als de steel op te eten. Maar wat maakt broccoli nou zo gezond?

1. Broccoli is een preventief middel tegen kanker
Er is erg veel onderzoek gedaan naar broccoli en één van de conclusies uit de verschillende studies is dat broccoli je goed kan helpen om diverse vormen van kanker te voorkomen (123). Net als andere kruisbloemigen bevat het namelijk isothiocyanaten, waaronder sulforafaan. Dit stofje helpt de genen met het juist afbreken en opbouwen van vitamines en mineralen, wat een normale celexpressie bevordert. Bij kanker muteren de genen en broccoli is dus een mooi middel om de cellen goed te laten functioneren en ze in toom te houden. Sulforafaan doet nog veel meer goeds en dat vind je verderop in dit artikel terug. Overigens doen de kiemen van de broccoli het nog een stuk beter in het gevecht tegen kanker dan de volwassen variant (4).

Kortom: broccoli bevat sulforafaan dat helpt om de cellen goed te laten functioneren en werkt dus preventief tegen kanker.

2. Het bevat natuurlijke anti-oxidanten
In een recent artikel over Vitaminwater is te lezen dat teveel antioxidanten niet goed zijn, maar het is natuurlijk ook van belang om er wel voldoende binnen te krijgen. Er is in de wereld om ons heen nou eenmaal een hele waslijst aan factoren waardoor we oxidatieve stress oplopen. Broccoli is één van die groenten waar antioxidanten van nature in voorkomen (56). Zo bevat het een gezonde dosis vitamine A, maar ook C en E (in de vorm van alpha-tocopherol). En een mooie bonus: de beschermende werking op de huid is volgens een studie van de John Hopkins University zelfs vergelijkbaar met een goede zonnebrandcrème. Ook hier is sulforafaan het verantwoordelijke stofje (7).

Kortom: broccoli gaat oxidatie tegen en beschermt zelfs de huid tegen de zon.

3. Dit groene ‘superfood’ beschermt je tegen hart- en vaatziekten
Kanker en hart- en vaatziekten springen er duidelijk uit als het gaat om de doodsoorzaken (8). Broccoli helpt je lichaam niet alleen te verweren tegen kanker, maar ook tegen de hart- en vaatziekten (9). Wederom is het sulforafaan dat hiervoor zorgt. Het doet dit door de aanmaak van enzymen die de bloedvaten beschermen, te bevorderen. Daarnaast vermindert sulforafaan het aantal moleculen die de cellen beschadigen (ROS: Reactive Oxygen Species) tot wel 73%. Een ander onderzoek, gedaan door de University of Connecticut, wees op nog drie voordelen van broccoli: ten eerste vermindert het de schade bij een hartaanval, ten tweede stimuleert het de aanmaak van beschermende stoffen bij een zuurstoftekort en tenslotte verbetert het de bloedsomloop (10).

Kortom: sulforafaan draagt ook bij aan een gezonder hart en gezondere bloedvaten en bevordert de bloedsomloop.

4. Het verlaagt je cholesterol
De rol van sulfurofaan is nog niet uitgespeeld: het zorgt er namelijk voor dat je LDL cholesterol (het ‘slechte’ cholesterol) daalt waardoor je algehele cholesterolspiegel verbetert (11, 12, 13). Maar ook doordat broccoli rijk is aan oplosbare vezels heeft het een positief effect op je cholesterolspiegel; van oplosbare vezels is namelijk bekend dat ze de LDL waarde verlagen (14). Dezelfde vezels zorgen er bovendien voor dat je langer verzadigd blijft en dit helpt je om op een goed gewicht te komen en te blijven (14, 15).

Kortom: ook je cholesterol en gewicht verbeteren door broccoli te eten.

5. Broccoli verkleint de kans op artrose
Artrose is een aandoening waarbij je gewrichten ontstoken raken. De kans dat dit gebeurt wordt groter naarmate je ouder wordt, maar broccoli kan deze ziekte vertragen en wellicht zelfs voorkomen (16). Hier is weer een hoofdrol weggelegd voor sulforafaan: het blokkeert destructieve enzymen die het kraakbeen beschadigen.

Kortom: de gevolgen van artritis kunnen beperkt worden dankzij sulforafaan.

6. Ook goed voor je botten dankzij calcium en vitamine K
Broccoli heeft niet alleen een gunstige invloed op je kraakbeen, maar ook op je botten. Dit komt omdat deze groente een behoorlijke portie vitamine K bevat, naast calcium en fosfor (56). Vitamine K werkt hierbij als een soort activator, waardoor het vitaminen en mineralen effectiefer laat werken. Van calcium is al heel lang bekend dat het de aanmaak van botweefsel stimuleert en fosfor is de tegenhanger van calcium: beide zijn nodig voor het beste effect. En broccoli heeft het allemaal.

Kortom: dankzij vitamine K, calcium en fosfor draagt broccoli ook bij aan gezonde botten.

7. Het verkleint de kans op longziekten
Tenslotte doet broccoli het ook goed in de strijd tegen longziekten (17). Opnieuw is sulforafaan hier de held en het werkt als volgt: bij rokers en mensen met COPD (Chronic Obstructive Pulmonay Disease) worden de luchtwegen niet (meer) goed schoongemaakt omdat de macrofagen (witte bloedcellen) hun taak niet uitvoeren. Hierdoor hebben bacteriën de vrije ruimte en gaan de longen achteruit. Sulforafaan kan de luchtwegen herstellen door de molecuul Nrf2 te activeren die vervolgens de macrofagen weer kan aansporen om de longen beter schoon te maken.

Kortom: ook de longen hebben veel baat bij broccoli dankzij sulforafaan, dat macrofagen ondersteunt in het schoonhouden van de longen.

Broccoli is een groene held

Het mag duidelijk zijn dat broccoli echt heel goed is voor je gezondheid. Sulforafaan is hierbij de belangrijkste stof, maar er zit zoveel meer goeds in broccoli: vitamine A, C, E en K; mineralen zoals calcium en fosfor; oplosbare vezels en waarschijnlijk een hele hoop voedingsstoffen die nog ontdekt moeten worden. Een natuurlijke superfood dus die best wekelijks op tafel mag staan.

Nog één opmerking: om optimaal gebruik te maken van de gezondheidsvoordelen van broccoli kun je deze groente het beste stomen, er gaan dan minder nutriënten verloren. Ook kan broccoli rauw door de salade!

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 11 comments
  • Lieneke Tabak

    Hoi Juglen,

    Hoe vaak en hoe veel broccoli moet je eten om deze voordelen er optimaal uit te halen?
    Heb je nog andere tips (en/of supplementen) om artroseklachten te verlichten of te vertragen?

    Met hartelijke groet,
    Lieneke.

    • Juglen Zwaan

      Om artrose te behandelen is het eten van broccoli niet voldoende. Ik zou nooit elke dag hetzelfde eten, maar 2 keer per week broccoli op het menu is prima. Heb je ook wel eens aan broccolikiemen gedacht? Je kan dagelijks wat scheuten door je salade doen. Lekker en extreem gezond!

  • jot

    wel even op wijzen dat de brokoli vaak uit spanie komt en dat ze daar zeer royaal zijn met pestiziden.

    groet,jürgen

    • Juglen Zwaan

      Precies, daarom altijd voor de biologische gaan. Uit Nederland is meestal ook wel te vertrouwen…

  • Liesbeth Boerrigter

    Interessant!

  • alny bolding

    Toch niet alles is toppie…het is een van de weinige groenten waar mn maag en darmen niet blij van worden

    • Juglen Zwaan

      Het kan zijn dat je reageert op de zwavels (zijn wel heel gezond) of de vezels. Als het de vezels zijn, dan kan dat een kwestie van wennen zijn. Rustig aan opbouwen, zodat je darmflora zich kan aanpassen.

  • Melchior

    even kanttekening: in broccoli zitten schildklieronderdrukkers. zogeheten goitrogenen. om deze uit te schakelen de brocoli koken!!
    dus niet rauw eten voor mensen die hier gevoelig voor zijn. Geld voor alle kolen overigens. Maar verder inderdaad zeer gezond. Maar niet elke dag eten. Andere groenten hebben weer andere voordelen. Zoals bijv asperges of artisjokken.

    • Juglen Zwaan

      Klopt, beter niet dagelijks rauw eten. Heeft David Wolfe wel eens gedaan. Ging inderdaad niet goed…

  • hannah

    Heb dit jaar bladbroccoli gekweekt. Dat is een zgn. vergeten groente.
    Ben benieuwd of deze plant ook zoveel goede eigenschappen heeft.

  • Elly

    Ik ben verslaafd aan rauwe broccoli. Koop zakjes roosje bij AH. Haal dan het bovenste laagje van de roosjes. Doe ze in ijswater. Zet ze in de koelkast en eet er elke dag van. Heerlijk. Nu begrijp ik echter dat dat niet goed is. Heb naar mijn idee nergens last van maar zal dan kennelijk toch terug moeten schalen.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken