De voedingswaarde van blauwe bessen

Voedingswaardetabel van blauwe bessen per 100 gram:

Per 100 g / mlBlauwe bessenADH*
kcal522,60%
Kj2192,61%
Water (g)0,60,03%
Eiwit (g)14,525,89%
Koolhydraten (g)145,38%
Suiker (g)0,2
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)6,618,86%
A (mg)0,022,22%
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,021,33%
B3 (mg)0,42,50%
B5 (mg)0,122,40%
B6 (mg)0,064,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)103,33%
B12 (ug)
C (mg)1216,00%
D (ug)
E (mg)0,575,70%
Vitamine K (ug)19,316,08%
Natrium (mg)40,40%
Kalium (mg)601,71%
Calcium (mg)121,20%
Fosfor (mg)162,00%
IJzer (mg)2,531,25%
Jodium (ug)1,20,8%
Magnesium (mg)51,67%
Koper (mg)0,077,78%
Selenium (ug)0,10,18%
Zink (mg)0,21,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over blauwe bessen
De blauwe bes is een populair zomerfruit wat graag gegeten wordt. Naast populair zit dit kleine fruit vol met gezonde voedingstoffen. Zo heeft de blauwe bes een hoog gehalte aan antioxidanten. Een krachtig besje dus!

Herkomst en groeiwijze

De blauwe bes die wij kennen is een Amerikaans ras met een blauwzwarte kleur een zilverachtig laagje. De vruchtjes groeien in trossen aan een dichte struik die zo’n 2,5 meter lang wordt.

Verschil blauwe bessen en bosbessen
De blauwe bes is verre familie van de bosbes. De blauwe bes is een gecultiveerde soort met een andere smaak en het sap is kleurloos. Blauwe bessen zijn ten opzichte van de bosbes ook een stuk groter. Blauwe bessen zijn van de soort Vaccinium corymbosum en worden in het Engels ook wel blue berries genoemd. Blauwe bessen groeien in trossen en het vruchtvlees is wit. Het is echt een gekweekte soort die uit Amerika komt. De bosbes daarentegen is van de soort Vaccinium myrtillus en is te herkennen aan het rode vruchtvlees. In het wild zal je eerder de bosbes tegengekomen. Deze bessen groeien solitair aan de takjes van deze struik. Het oogsten is daarom veel werk. Daarom is de bosbes commerciëel niet interessant. Zowel bosbessen als blauwe bessen vallen onder de heidefamilie (Ericaceae).

Verkrijgbaar
De blauwe bes ligt het hele jaar in onze winkels, maar komt van over de hele wereld. Het Nederlandse seizoen loopt van ongeveer juni t/m augustus. Een korte periode dus. De maanden daaromheen komt de bes vaak uit Spanje, Portugal en Marokko. Kiezen voor de blauwe bes in de wintermaanden is geen duurzame optie. Dan maakt deze fruitsoort een lange reis en komt hij uit Chili, Argentinië en zelfs Nieuw-Zeeland.

Bewaren
Blauwe bessen zijn in de koelkast enkele dagen houdbaar. Je kunt bessen ook gemakkelijk invriezen. In de vriezer blijven zij een paar maanden goed. Koop blauwe bessen die er heel, mooi en stevig uitzien. Zomerfruit dat is beschadigd is gevoelig voor schimmelvorming en zal snel in kwaliteit achteruitgaan. Probeer de blauwe bessen daarom na aankoop zo snel mogelijk te consumeren. Om achteruitgang van het fruit te voorkomen is het verstandig blauwe bessen uitgespreid in de koelkast te bewaren. Was de blauwe bessen pas vlak voor het serveren.

Toepassing
Blauwe bessen zijn natuurlijk lekker in desserts en bij ontbijt- en bakproducten. Je kunt van blauwe bessen ook jam of saus maken voor bij zoete- of hartige gerechten. Blauwe bessen zijn mooi als decoratie of gewoon zo, uit het vuistje!

Weetjes/Wist je dat:

  • De bosbes de wilde variant is van de blauwe bes is en voornamelijk in bossen groeit?
  • Het blad van de blauwe bes prachtig rood kleurt in de herfst?
  • De blauwe bes gevoelig is voor nachtvorst? Hierdoor kan de oogst (voor een deel) verloren gaan.
  • De blauwe bes zelfbestuivend is? Dat wil zeggen dat het stuifmeel van hetzelfde bloempje de stamper van deze bloem kan bevruchten.
  • De commerciële oogst van de blauwe bes vaak machinaal gebeurt door de besjes van de struik af te trillen?
  • Een voordelige manier om een voorraadje blauwe bessen in te slaan is om in het seizoen naar een tuinderij te gaan waar zelfplukdagen worden georganiseerd?
  • Vanwege de grondsoort blauwe bessen vooral in het oosten en zuiden van het land worden geteeld?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van blauwe bessen
Onderzoekers hebben ontdekt dat blauwe bessen tot de fruit behoren met de meeste antioxidanten, waardoor ze beschermend kunnen werken tegen onder meer kanker (1). Blauwe bessen kunnen DNA-schade voorkomen door vrije radicalen weg te vangen (2). Volgens onderzoekers helpen blauwe bessen daarnaast de cholesterolspiegels te verbeteren (3). Ander onderzoek bracht aan het licht dat blauwe bessen de bloeddruk significant kunnen laten dalen (4). Door de anthocyaninen in blauwe bessen kan bij een dagelijkse inname de kans op een hartaanval met 32% verlaagd worden (5). Ook kunnen blauwe bessen cognitieve achteruitgang vertragen (6) en het geheugen verbeteren (7). De bessen hebben volgens onderzoekers mogelijk ook anti-diabetische eigenschappen (8).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Wolfe KL, Kang X, He X, Dong M, Zhang Q, Liu RH. Cellular Antioxidant Activity of Common Fruits. J. Agric. Food Chem. 2008; 56(18):8418-8426.

(2) Wilms LC, Boots AW, de Boer VC et al. Impact of multiple genetic polymorphisms on effects of a 4-week blueberry juice intervention on ex vivo induced lymphocytic DNA damage in human volunteers. Carcinogenesis. 2007; 28(8):1800-1806.

(3) Khurana S, Venkataraman K, Hollingsworth A, Piche M, Tai T. Polyphenols: Benefits to the Cardiovascular System in Health and in Aging. Nutrients. 2013; 5(10):3779-3827.

(4) Basu A, Du M, Leyva MJ. Blueberries decrease cardiovascular risk factors in obese men and women with metabolic syndrome. The Journal of nutrition. 2010; 140(9):1582-7.

(5) Cassidy A, Mukamal KJ, Liu L, Franz M, Eliassen AH, Rimm EB. High anthocyanin intake is associated with a reduced risk of myocardial infarction in young and middle-aged women. Circulation. 2013; 127(2):188-96.

(6) Devore EE, Kang JH, Breteler MMB, Grodstein F. Dietary intakes of berries and flavonoids in relation to cognitive decline. Ann Neurol. 2012; 72(1):135-143.

(7) Willis LM, Shukitt-Hale B, Joseph JA. Recent advances in berry supplementation and age-related cognitive decline. Current opinion in clinical nutrition and metabolic care. 2009; 12(1):91-4.

(8) Martineau LC, Couture A, Spoor D et al. Anti-diabetic properties of the Canadian lowbush blueberry Vaccinium angustifolium Ait. Phytomedicine. 2006; 13(9-10):612-623.