web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van blauwe bessen

De voedingswaarde van blauwe bessen

Voedingswaardetabel van blauwe bessen per 100 gram:

Per 100 g / ml Blauwe bessen ADH*
kcal 52 2,60%
Kj 219 2,61%
Water (g) 0,6 0,03%
Eiwit (g) 0,7 1,25%
Koolhydraten (g) 11 4,23%
Suiker (g) 10
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 6,6 18,86%
A (mg) 0,02 2,22%
B1 (mg) 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,02 1,33%
B3 (mg) 0,4 2,50%
B5 (mg) 0,12 2,40%
B6 (mg) 0,06 4,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 10 3,33%
B12 (ug)
C (mg) 12 16,00%
D (ug)
E (mg) 0,57 5,70%
Vitamine K (ug) 19,3 16,08%
Natrium (mg) 4 0,40%
Kalium (mg) 60 1,71%
Calcium (mg) 12 1,20%
Fosfor (mg) 16 2,00%
IJzer (mg) 2,5 31,25%
Jodium (ug) 1,2 0,8%
Magnesium (mg) 5 1,67%
Koper (mg) 0,07 7,78%
Selenium (ug) 0,1 0,18%
Zink (mg) 0,2 1,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over blauwe bessen
De blauwe bes is een populair zomerfruit. Niet alleen lekker lekker om te eten, maar dit kleine fruit zit bovendien vol met gezonde voedingstoffen. Zo heeft de blauwe bes een hoog gehalte aan antioxidanten. Een krachtig besje dus!

Herkomst en groeiwijze

De blauwe bes die wij kennen met de blauwzwarte kleur en een zilverachtig laagje is een van oorsprong Amerikaans ras. De vruchtjes groeien in trossen aan een dichte struik die zo’n 2,5 meter hoog kan worden.

Verschil blauwe bessen en bosbessen
De blauwe bes is verre familie van de bosbes, ze vallen beide onder de heidefamilie (Ericaceae). De blauwe bes is een gecultiveerde soort met een andere smaak en kleurloos sap. Blauwe bessen zijn vergeleken met de bosbes ook een stuk groter. Blauwe bessen zijn van de soort Vaccinium corymbosum en worden in het Engels ook wel ‘blue berries’ genoemd. Blauwe bessen groeien in trosjes en het vruchtvlees is licht. De bosbes (Vaccinium myrtillus) is te herkennen aan het rode vruchtvlees. In het wild zal je bijna altijd de bosbes tegengekomen. Deze groeien solitair aan takjes en het plukken is daarom veel werk. Dit maakt bosbes commerciëel niet interessant.

Verkrijgbaar
De blauwe bes ligt tegenwoordig het hele jaar door in de winkel. Het vrij korte Nederlandse seizoen loopt van ongeveer juni t/m augustus. De maanden daaromheen komt de bes vaak uit Spanje, Portugal en Marokko. Kiezen voor de blauwe bes in de wintermaanden is geen duurzame optie. Dan moet deze fruitsoort een lange reis maken vanuit Chili, Argentinië en zelfs vanuit Nieuw-Zeeland.

Bewaren
In de koelkast zijn blauwe bessen enkele dagen houdbaar en bewaar ze dan liever ook niet op elkaar gestapeld. Je kunt ze ook gemakkelijk invriezen. Ze blijven dan een paar maanden goed. Koop blauwe bessen die er mooi en stevig uitzien. Beschadigd zomerfruit is gevoelig voor schimmels en zal snel in kwaliteit achteruitgaan. Probeer de blauwe bessen daarom na aankoop zo snel mogelijk te consumeren en was ze pas vlak voordat je ze opeet.

Toepassing
Blauwe bessen zijn natuurlijk lekker in desserts en bij ontbijt- en bakproducten. Je kunt van blauwe bessen ook jam maken of saus voor bij zoete- of hartige gerechten. Blauwe bessen zijn mooi als decoratie of gewoon zo, uit het vuistje!

Wist je dat:

  • De bosbes de wilde variant is van de blauwe bes is en voornamelijk in bossen groeit?
  • Het blad van de blauwe bes prachtig rood kleurt in de herfst?
  • De blauwe bes gevoelig is voor nachtvorst? Hierdoor kan de oogst (voor een deel) verloren gaan.
  • De blauwe bes zelfbestuivend is? Dat wil zeggen dat het stuifmeel van hetzelfde bloempje de stamper kan bevruchten.
  • De commerciële oogst van de blauwe bes vaak machinaal gebeurt door de besjes van de struik af te trillen?
  • Een voordelige manier om een voorraadje blauwe bessen te plukken is om in het seizoen naar een tuinderij te gaan, waar zelfplukdagen worden georganiseerd?
  • Vanwege de grondsoort blauwe bessen vooral in het oosten en zuiden van het land worden geteeld?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van blauwe bessen
Onderzoekers hebben ontdekt dat blauwe bessen tot het fruit behoren met de meeste antioxidanten, waardoor ze beschermend kunnen werken tegen onder meer kanker (1). Blauwe bessen kunnen DNA-schade voorkomen door vrije radicalen weg te vangen (2). Volgens onderzoekers helpen blauwe bessen daarnaast de cholesterolspiegel te verbeteren (3). Ander onderzoek bracht aan het licht dat blauwe bessen de bloeddruk significant kunnen laten dalen (4). Door de anthocyaninen in blauwe bessen kan bij dagelijkse inname de kans op een hartaanval met 32% verlaagd worden (5). Ook kunnen blauwe bessen cognitieve achteruitgang vertragen (6) en het geheugen verbeteren (7). De bessen hebben volgens onderzoekers mogelijk ook anti-diabetische eigenschappen (8).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Wolfe KL, Kang X, He X, Dong M, Zhang Q, Liu RH. Cellular Antioxidant Activity of Common Fruits. J. Agric. Food Chem. 2008; 56(18):8418-8426.

(2) Wilms LC, Boots AW, de Boer VC et al. Impact of multiple genetic polymorphisms on effects of a 4-week blueberry juice intervention on ex vivo induced lymphocytic DNA damage in human volunteers. Carcinogenesis. 2007; 28(8):1800-1806.

(3) Khurana S, Venkataraman K, Hollingsworth A, Piche M, Tai T. Polyphenols: Benefits to the Cardiovascular System in Health and in Aging. Nutrients. 2013; 5(10):3779-3827.

(4) Basu A, Du M, Leyva MJ. Blueberries decrease cardiovascular risk factors in obese men and women with metabolic syndrome. The Journal of nutrition. 2010; 140(9):1582-7.

(5) Cassidy A, Mukamal KJ, Liu L, Franz M, Eliassen AH, Rimm EB. High anthocyanin intake is associated with a reduced risk of myocardial infarction in young and middle-aged women. Circulation. 2013; 127(2):188-96.

(6) Devore EE, Kang JH, Breteler MMB, Grodstein F. Dietary intakes of berries and flavonoids in relation to cognitive decline. Ann Neurol. 2012; 72(1):135-143.

(7) Willis LM, Shukitt-Hale B, Joseph JA. Recent advances in berry supplementation and age-related cognitive decline. Current opinion in clinical nutrition and metabolic care. 2009; 12(1):91-4.

(8) Martineau LC, Couture A, Spoor D et al. Anti-diabetic properties of the Canadian lowbush blueberry Vaccinium angustifolium Ait. Phytomedicine. 2006; 13(9-10):612-623.