Voedingswaardetabel van guave per 100 gram:

Per 100 gGuaveADH*
kcal753,75%
Kj3173,77%
Water (g)80,84,04%
Eiwit (g)2,64,64%
Koolhydraten (g)10,94,19%
Suiker (g)8,9
Vet (g)11,43%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)5,315,14%
A (mg)0,0626,89%
B1 (mg)0,076,36%
B2 (mg)0,042,67%
B3 (mg)1,16,88%
B5 (mg)0,00%
B6 (mg)0,117,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)0,00%
B12 (ug)00,00%
C (mg)228304,00%
D (ug)00,00%
E (mg)0,00%
Vitamine K (ug)2,62,17%
Natrium (mg)20,20%
Kalium (mg)41711,91%
Calcium (mg)181,80%
Fosfor (mg)405,00%
IJzer (mg)0,33,75%
Jodium (ug)0,00%
Magnesium (mg)227,33%
Koper (mg)0,2325,56%
Selenium (ug)11,82%
Zink (mg)0,231,53%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over guave
De guave is in Nederland een vrij onbekende, tropische vrucht. Het heeft qua uiterlijk wat weg van de mix van een appel en een peer. De schil is groenachtig met roze vlekjes en doet wat bobbelig aan. Het vruchtvlees kan verschillende kleuren hebben, van wit tot donkerrood. De smaak van de vruchten is zacht, soms wat korrelig en sappig lijkend op de smaak van peer of aardbei.

Soort
Het fruit stamt af van de mirtefamilie. Dit is de verzamelnaam voor tweezaadlobbige planten. Een bekend ander lid is de eucalyptus. De struik of boom groeit behoorlijk breed en neemt daarmee veel plek in beslag. De stam wordt zo’n 30 cm breed en heeft een mooie roodbruine kleur.

Herkomst
De guave komt oorspronkelijk uit Midden-Amerika en is een typisch tropische vrucht. Ze worden dan ook alleen in de tropen of subtropen geteeld zoals in Thailand, Zuid-Amerika, Egypte en Afrika. Europa heeft geen goed klimaat om de guave te telen, de vruchten komen altijd van ver.

Verkrijgbaar
Guave is niet heel bekend bij het Nederlandse publiek en daarom slecht te krijgen in de supermarkt. Je vindt de vruchten daarentegen wel bij toko’s, op de markt en bij gespecialiseerde groente- en fruitzaken. Guave is meer bekend als onderdeel van sappen en frisdranken dan als losse vrucht, alhoewel het daarbij vaak maar om een paar procent puur sap gaat.

Bewaren
Bewaar de guave buiten de koelkast, net als andere tropische vruchten. Daar blijven ze een aantal dagen goed. Bij een koude omgeving stopt het rijpingsproces. Onrijpe vruchten moeten een paar dagen narijpen op kamertempratuur. Bij erg onrijpe exemplaren kan dit tot 3 weken duren! Een rijpe guave herken je doordat hij meegeeft bij een zachte vingerdruk. Onrijpe vruchten zijn vaak donkergroen van kleur. Let er bij de aankoop van de guave op dat de schil niet verschrompeld of beschimmeld is. Dan zijn de vruchten niet meer vers.

Toepassing
Je kunt guave uit de hand eten maar er ook compote of jam van maken. Lekker in de yoghurt. De schil is niet eetbaar maar gemakkelijk te schillen. Guave is ook lekker in een fruitsalade, bij ijs, vleeswaren of als zoet accent bij kaas. Of als uitgeperst sap met wat citroen en kokoswater.

Wist je dat:

  • De guave zowel aan struiken als aan bomen tot 10 meter hoogte groeit?
  • Guave pitloos kan zijn maar ook harde zaadjes kan bevatten? Deze zitten binnen een geleiachtige massa in de vrucht. De pitjes zijn eetbaar maar kunnen ook verwijderd worden.

Wetenschappelijke informatie over guave
Guaves zijn extreem rijk aan vitamine C. Eén guave bevat ruim tweemaal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Vitamine C kan de weerstand verbeteren en de duur van verkoudheid verkorten (1, 2). In de medische literatuur komt veelvuldig voor dat guave kan beschermen tegen diarree, diabetes, leveraandoeningen, kanker en ontstekingen (3). Nader onderzoek leert dat het hier vrijwel altijd gaat om extracten van het blad van de guave. Kijken we naar de guave zelf dan zien we dat deze vrucht met 5204 microgram per 100 gram de meeste lycopeen bevat van vrijwel alle soorten fruit. Lycopeen beschermt tegen cardiovasculaire ziekten, hoge bloeddruk en (prostaat)kanker (4, 5). Verder bevat guave bijzonder veel vezels en antioxidanten, die tezamen bescherming kunnen bieden tegen oxidatie van LDL-cholesterol (6). Daarnaast zagen onderzoekers dat het dagelijks eten van guave de bloeddruk en triglyceriden kan verlagen en het “goede” HDL-cholesterol tegelijk kan verhogen (7). Guave is arm aan calorieën en rijk aan vezels. Hierdoor kan hij verzadigen en bijdragen aan gewichtsafname. Aan te raden is om de guave rijp te eten, dan is hij zoeter van smaak.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Shaik-Dasthagirisaheb YB, Varvara G, Murmura G. Role of vitamins D, E and C in immunity and inflammation. Journal of biological regulators and homeostatic agents. 2013; 27(2):291-5.

(2) Hemilä H, Chalker E. Vitamin C for preventing and treating the common cold. The Cochrane database of systematic reviews. 2013;

(3) Gutiérrez RMP, Mitchell S, Solis RV. Psidium guajava: A review of its traditional uses, phytochemistry and pharmacology Journal of Ethnopharmacology. 2008; 117(1):1-27.

(4) Cheng HM, Koutsidis G, Lodge JK, Ashor A, Siervo M, Lara J. Tomato and lycopene supplementation and cardiovascular risk factors: A systematic review and meta-analysis. Atherosclerosis. 2017; 257:100-108.

(5) Rowles JL, Ranard KM, Smith JW, An R, Erdman JW. Increased dietary and circulating lycopene are associated with reduced prostate cancer risk: a systematic review and meta-analysis. Prostate cancer and prostatic diseases. 2017;

(6) Jimenez-Escrig A, Rincen M, Pulido R, Saura-Calixto F. Guava Fruit ( L.) as a New Source of Antioxidant Dietary Fiber J. Agric. Food Chem.. 2001; 49(11):5489-5493.

(7) Singh RB, Rastogi SS, Singh R, Ghosh S, Niaz MA. Effects of guava intake on serum total and high-density lipoprotein cholesterol levels and on systemic blood pressure The American Journal of Cardiology. 1992; 70(15):1287-1291.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken