De voedingswaarde van papaja

Voedingswaardetabel van papaja per 100 gram:

Per 100 g / mlPapajaADH*
kcal452,25%
Kj1912,27%
Water (g)87,24,36%
Eiwit (g)0,61,07%
Koolhydraten (g)9,93,81%
Suiker (g)7,5
Vet (g)0,10,14%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,23,43%
A (mg)0,044,44%
B1 (mg)0,043,64%
B2 (mg)0,042,67%
B3 (mg)0,040,25%
B5 (mg)0,24,00%
B6 (mg)0,032,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)10,33%
B12 (ug)
C (mg)6181,33%
D (ug)
E (mg)0,33,00%
Vitamine K (ug)5,84,83%
Natrium (mg)20,20%
Kalium (mg)1504,29%
Calcium (mg)202,00%
Fosfor (mg)162,00%
IJzer (mg)0,33,75%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,088,89%
Selenium (ug)23,64%
Zink (mg)0,32,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over papaja’s
De papaja is een echte tropische vrucht welke steeds meer bekendheid krijgt in ons land. De smaak is zoet en sappig en is wat te vergelijken met meloen en mango. Papaja’s groeien vooral in Zuid-Amerika en worden samen met bananen en ander tropisch fruit naar ons land verscheept.

Herkomst en groeiwijze
Papaja’s zijn groene tot gele vruchten met boterzacht roze, geel tot oranje vruchtvlees en wegen ongeveer 500 gram. Midden in de vrucht vind je een bonte verzameling van zwarte zaadjes. Oorspronkelijk komt de papaja uit Mexico. Het is de vrucht van de meloenboom, welke ongeveer 6 meter hoog wordt. De boom heeft een kale rechte stam en is bovenin dicht begroeid met bladeren. De boom groeit met mooi vingervormig blad.

Onrijpe papaja’s zijn groen van kleur. Naar gelang het rijpingsproces verandert deze kleur en wordt de vrucht meer vlekkerig.  Papaja’s bevatten geen vruchtzuren wat de kenmerkende zoete smaak oplevert.

Verkrijgbaar
De meeste papaja’s komen uit Brazilië en Ecuador. In de supermarkt zijn deze nog wat sporadisch verkrijgbaar. Bij toko’s heb je een grotere kans om een papaja aan te treffen. Verder wordt deze vrucht steevast verwerkt in blikken tropisch fruit.

Papaja’s vormen gevoelige vruchten voor de export en lopen geregeld kneuzingen op. Let er bij de aankoop verder op dat de schil gaaf en glad is. Een gerimpelde schil betekent dat de vrucht haar beste tijd heeft gehad. Rijpe papaja’s zijn te herkennen aan een combinatie van een groene, gele en wat roodachtige kleur. Wil je het fruit meteen verwerken, dan moet de vrucht wat meegeven als je er op drukt. Ook de zoete geur zegt veel over de rijpheid.

Bewaren
Een papaja blijft het langst goed in de koelkast, maar dit komt de smaak niet ten goede. Harde vruchten moeten nog wat narijpen. Dit kan het beste op kamertemperatuur. Stukjes papaja lenen zich ook uitstekend om ingevroren te worden.

Toepassing
Papaja is lekker in combinatie met andere tropische voedingsmiddelen. Zo combineert papaja heel goed met kokos en limoensap. Bijvoorbeeld in een smoothie of als ontbijt. Maar ook in een Oosterse salade of in combinatie met vlees (als salsa) kan een papaja prima verwerkt worden. Een papaja leent zich uitstekend om te vullen met fruit of juist een hartig mengsel.

Weetjes/Wist je dat:

  • Je de zaadjes van papaja kan drogen en kan gebruiken als peper?
  • Een papaja wel 6 kilo zwaar kan worden?
  • In andere landen onrijpe papaja’s als groente worden gegeten?
  • Te vroeg geoogste papaja’s niet meer narijpen?
  • De pitjes worden ingezet als middel tegen darmparasieten vanwege de laxerende werking?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van papaja
De oranje kleur van het vruchtvlees van de papaja komt doordat er veel provitamine A in de vorm van bètacaroteen in zit. Dit kan de ogen beschermen tegen maculadegeneratie en cataract, ook wel grijze staar genoemd (1). De flavonoïden in de zaden van de papaja zouden volgens wetenschappers preventief werken tegen kanker (2). De zaden van papaja werken ook anti-parasitair in het spijsverteringsstelsel (3).  De zaden zijn zeker eetbaar, maar wel bitter van smaak. Regelmatige consumptie van papaja’s kan het ontstaan van Alzheimer voorkomen omdat het oxidatieve stress tegengaat (4). Interessant is dat de carotenen in papaja’s volgens onderzoekers beter opneembaar zijn dan uit veel ander fruit en zelfs groentes (5). Onrijpe papaja is niet geschikt voor zwangere vrouwen vanwege de aanwezigheid van een witte substantie, ook wel latex genoemd, die contracties kan veroorzaken bij zwangerschap (6).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Abdel-Aal E, Akhtar H, Zaheer K, Ali R. Dietary Sources of Lutein and Zeaxanthin Carotenoids and Their Role in Eye Health. Nutrients. 2013; 5(4):1169-1185.

2. Pathak N, Khan S, Bhargava A. Cancer chemopreventive effects of the flavonoid-rich fraction isolated from papaya seeds. Nutrition and cancer. 2014; 66(5):857-71.

3. Okeniyi JA, Ogunlesi TA, Oyelami OA, Adeyemi LA. Effectiveness of dried Carica papaya seeds against human intestinal parasitosis: a pilot study. Journal of medicinal food. 2007; 10(1):194-6.

4. Barbagallo M, Marotta F, Dominguez LJ. Oxidative stress in patients with Alzheimer’s disease: effect of extracts of fermented papaya powder. Mediators of inflammation. 2015; 2015:624801.

5. Schweiggert RM, Kopec RE, Villalobos-Gutierrez MG. Carotenoids are more bioavailable from papaya than from tomato and carrot in humans: a randomised cross-over study. The British journal of nutrition. 2014; 111(3):490-8.

6. Adebiyi A, Adaikan PG, Prasad RN. Papaya (Carica papaya) consumption is unsafe in pregnancy: fact or fable? Scientific evaluation of a common belief in some parts of Asia using a rat model. The British journal of nutrition. 2002; 88(2):199-203.