In Voeding

eieren_gezondEieren hebben in het verleden ten onrechte een slechte reputatie gekregen en helaas geloven vandaag de dag nog veel mensen de verkeerde informatie omtrent het ei. Zijn eieren nu wel of niet goed voor je? Veroorzaken ze hartproblemen? Verhogen ze het cholesterol? Moet je ze vermijden?

Het antwoord dat je krijgt op deze vraag hangt af van aan wie je het vraagt. Veel reguliere artsen zouden zeggen dat eieren je cholesterol verhogen en dat je ze moet vermijden. Sommigen zeggen dat alleen het eiwit gebruikt zou moeten worden vanwege het cholesterol in de eierdooier. Ook zijn er nog steeds artikelen te vinden die het idee verspreiden dat eieren schadelijk zijn, en dat men ze zou moeten vermijden om gezondheidsproblemen te voorkomen.

Ik moet toegeven dat ik ooit geloofde in de propaganda verspreid in de media en door de farmaceutische industrie. Pas bij een bezoek aan de natuurgeneeskundige hoorde ik dat eieren goed zijn en dat reguliere artsen het bij het verkeerde eind hebben. Eieren zijn eigenlijk een superfood. Ze zitten boordevol voedingsstoffen, vitaminen en gezondsheidsvoordelen.

Verhogen ze dan niet je cholesterol? Een van de meest voorkomende redenen dat eieren vermeden worden is om de angst voor een hoog cholesterol. Meerdere studies hebben echter uitgewezen dat eieren het LDL cholesterol niet verhogen, maar juist verlagen. Uit een recent onderzoek is gebleken dat degenen die drie eieren per dag aten gedurende twaalf dagen, een lager LDL cholesterol en een verhoogd HDL hadden. Een ander onderzoek laat zien dat degenen die vier of meer eieren per week aten, een lager cholesterol hadden dan degenen die maar één ei per week aten.

Eieren zijn gezond voor je! Dit is waarom:

  1. Boordevol vitaminen en mineralen – waaronder de vitamines A, B, C, D, E, K.
  2. Verlaagt de bloeddruk – peptiden in het ei helpen een hoge bloeddruk te verlagen.
  3. Eiwitrijk – een ei bevat 6 gram eiwitten.
  4. Omega 3 – eieren bevatten een hoog gehalte aan essentiële omega 3 vetzuren, een voedingsstof dat goed is voor je hart.
  5. Negen essentiële aminozuren – het ei is de enige voedingssoort dat alle negen essentiële aminozuren bevat.
  6. Cholesterolverlagend – hoewel eieren cholesterol bevatten, hebben studies uitgewezen dat eieren het LDL cholesterol verlagen en het HDL (goede cholesterol) verhogen.
  7. Goed voor de hersenen – een ei bevat twintig procent van de dagelijks aanbevolen inname van insuline en choline. Ongeveer negentig procent van de Amerikanen hebben een tekort aan choline. Een voldoende hoeveelheid aan choline is essentieel voor de hersenen en het zenuwstelsel.
  8. Luteïne en zeaxanthine – deze carotenoïden zijn essentiële stoffen voor de ogen en ze beschermen tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen.
  9. Tryptofaan en tyrosine – deze twee aminozuren bevatten goede eigenschappen van de antioxidant. Trytofaan is belangrijk omdat het wordt omgezet in serotonine, een stof die je humeur verbetert en wordt omgezet in melatonine, wat een goede slaap bevordert.
  10. Macula degeneratie – eieren beschermen de ogen tegen de ontwikkeling van ouderdomsgerelateerde macula degeneratie (een aandoening van het centrale gedeelte van het netvlies), dankzij de luteïne en zeaxanthine.
  11. Vitamine B12 – vitamine B12 is belangrijk voor het omzetten van homocysteïne naar moleculen als glutathion, een belangrijk antioxidant.
  12. Calciumrijk – een ei bevat vijftig milligram (vijf procent) calcium. Hoewel het dus geen grote bron van calcium is, kan een verhoogde inname het risico op colonpoliep (dikke darm poliepen) en borstkanker verlagen.
  13. Hartproblemen – de choline in eieren is cruciaal in het verlagen van ontstekingen die tot hartkwalen leiden.
  14. Geboorteafwijkingen – eieren bevatten foliumzuur, een stof die geboorteafwijkingen helpt te voorkomen tijdens de zwangerschap. Een ei bevat 44 milligram (elf procent) foliumzuur.
  15. Vitamine A –  een ei bevat negentien procent vitamine A van de AHD (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid), dat een belangrijke rol speelt in de bevordering van het immuunsysteem.
  16. Haar en nagels – zwavel, vitaminen en mineralen bevorderen de groei van haar en nagels.
  17. Oxidatieve stress – selenium, een essentiële macronutriënt in eieren, vermindert oxidatieve stress.
  18. Tumoren – eieren zijn een uitstekende bron van selenium, dat in verband wordt gebracht met het voorkomen van kanker en in het bijzonder prostaatkanker.
  19. Ogen – naast de bescherming tegen macula degeneratie, de antioxidanten in eieren beschermen de ogen ook tegen de blootstelling aan UV straling.
  20. Staar – de antioxidanten worden ook in verband gebracht met een vermindering van de ontwikkeling van staar (cataract) op latere leeftijd.
  21. Immuunsysteem – het ijzer in eieren draagt bij aan een gezond immuunsysteem en een normale productie van rode bloedcellen.
  22. Gewichtsverlies – bij een onderzoek van de Louisiana State University verloren de deelnemers die eieren aten in plaats van bagels meer gewicht en kregen meer energie.
  23. Borstkanker – een recent onderzoek wijst uit dat vrouwen die een hoge hoeveelheid choline consumeerde, 24 procent minder kans hadden op borstkanker.
  24. Vitamine D – de meerderheid van de bevolking heeft een tekort aan vitamine D, wat essentieel is voor de stimulatie van een gezond immuunsysteem en het voorkomen van kanker. Een ei bevat 41 IE van de 600 IE dagelijks aanbevolen hoeveelheid van vitamine D.
  25. Ontstekingen – Choline vermindert de kans op ontstekingen in het lichaam. Chronische ontstekingen worden in verband gebracht met een verhoogd risico op osteoporose, Alzheimer, cognitieve afwijking en diabetes type 2.
  26. Foetus – Choline in eieren is essentieel voor zwangere vrouwen voor de hersenontwikkeling en het voorkomen van een neuraal buisdefect.
  27. Hartaanval en beroerte – meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat eieren bloedproppen kunnen voorkomen, wat de kans op een hartaanval en beroerte vermindert.
  28. Geheugen – het hoge aantal vitaminen en voedingsstoffen in eieren, met name choline, verbeteren de geheugenfunctie en cognitieve vermogens.
  29. Goedkoop – eieren kunnen voor een voordelige prijs gekocht worden bij de lokale boer. Een andere optie is om je eigen kippen te houden. Dit bespaart niet alleen geld en levert het gezonde voedingsstoffen op, ook kun je de eieren verkopen om de onkosten terug te verdienen.
  30. Afwisseling – er zijn talloze manieren om een ei te bereiden. Je kunt ze rauw eten, als roerei in kokosolie, of gekookt. Je kunt ook variëren door het toevoegen van kruiden en groenten, zoals in een omelet.

Kies zoveel mogelijk voor biologische eieren, zodat je verzekerd bent van een antibiotica vrije ei met een hoog gehalte aan omega-3. (Vertaling door Elaine Kense)

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 26 comments
  • Ronald

    Omega-3-vetzuren hebben een goede naam als het gaat om gezondheid. Deze vetten blijken echter ook nadelige gevolgen te kunnen hebben.
    Foto: Thinkstock Dat schrijven Amerikaanse wetenschappers van het Fred Hutchinson Cancer Research Center in Seattle deze week in het Journal of the National Cancer Institute.

    Omega-3-vetzuren zouden met name een positieve invloed hebben op het hart- en vaatstelsel en op die manier hartproblemen voorkomen. Deze vetzurenkomen vooral voor in vis, maar veel mensen nemen ze ook als voedingssupplement.

    Een recente overzichtstudie deed al twijfels rijzen of omega-3-vetzuren daadwerkelijk zoveel positieve effecten hebben op de gezondheid. Uit de studie kwam naar voren er geen verschil zat in overlijdingskans in een afgebakende periode tussen personen die wel of geen supplementen met omega-3-vetzuren innamen.

    Gevaar

    Nu blijkt er zelfs een gevaar te kleven aan een teveel aan omega-3-vetzuren. De Amerikanen analyseerden het bloed van 834 mannen met prostaatkanker en vergeleken dat met 1393 gezonde mannen.

    Uit het onderzoek bleek dat het bloed van de mannen met kanker significante hogere concentraties omega-3-vetzuur en zijn afbraakproducten bevatte. De onderzoekers berekenden dat de hogere concentraties van deze stoffen de kans op agressieve prostaatkanker met 71 procent verhoogden.

    DNA-schade

    Het is nog niet bekend hoe direct het verband is, net zomin als het mechanisme achter de verhoogde kans op kanker. Waarschijnlijk zijn er afbraakproducten van de omega-3-vetzuren die DNA-schade veroorzaken.

    De onderzoekers adviseren om goed stil te staan bij de negatieve gevolgen, alvorens extra omega-3-vetzuren aan het dieet toe te voegen.

    • wicher t. koetsier

      Goed punt. Omega-3 visolieen zijn onmisbaar, maar kunnen ook indien lokaal aanwezig in een te hoge concentratie teveel zuurstof wegnemen. Wat de gevolgen kunnen zijn weet ik niet zeker, maar het kan in principe vaatnieuwvorming veroorzaken.
      Ik gebruik zelf ook capsules, maar uitsluitend die dier stuk ingepakt zitten.

    • koen de meester

      geniaaal artikel !

      alleen een toevoeging, alle kippen in nederland,duitsland,frankrijk,belgie gangbaar, bio of biodynamisch

      zijn ALTIJD antibiotica vrij, als er namelijk antobiotica zou worden toegevoegd in enig elke sector in welk bovenbenoemd land aan de kippen dan ook zouden de eieren en kippen niet meer volgens de wetgeving verkocht mogen worden, helaas worden gevallen waarin antibiotica gebruikt zou moeten worden, afgemaakt en weggegooid, en bovendien de kosten van antibiotica voor een kip zou veel te hoog liggen, voor grotere dieren word hier financieel wel de keuze voor overwogen maar wederom het vlees kan dan niet meer verkocht worden,

      in verband met wetgeving bescherming consument

      dit hoorde ik laatst toen ik kippen kocht bij een grote kippenboer

  • Anton

    omega3 niet altijd even gezond zie nu.nl de items.
    Verder staat in het boek de boodschappencoach een allergie tekentje bij de eieren. Jij gaat daar aan voorbij, Juglen.

    • Kavana

      Een allergie voor eieren is meestal een indirecte allergie voor soja. Neem dus eieren van kippen die geen soja te eten krijgen.

    • Greve

      Bij nu.nl gaat het om omega 3 voedings supplementen

  • Marcel

    Hi Juglen,

    Dat zijn goede berichten!
    Heb je misschien ook wat bron vermeldingen hierbij zodat ik nog wat meer kan lezen hierover?

  • Carolien

    Fijn artikel! Alleen zou ik eieren toch niet rauw eten I.v.m. salmonella.

    • Anita Verweij

      Salmonella zit meestal aan de buitenkant van het ei, ik zou bij rauw gebruik het ei goed schoonmaken met wat ecover en dan afspoelen met water.

  • Benno Hengst

    Een verhelderend artikel. Er zal ongetwijfeld meer voeding op aarde zijn die mogelijk ten onrechte, geheel of gedeeltelijk, een slechte reputatie hebben opgebouwd. Ooit gelezen dat “patat met mayonaise” het geheugen zou verbeteren..dit bleek natuurlijk een grap te zijn. Hoewel..in mayo zitten ook veel eieren verwerkt..maar goed…het bleek dus een hoax. Toch is er levend bewijs te vinden dat eieren een bepaalde uitwerking hebben. Mijn zus eet al sinds de jaren ’70 (vorige eeuw) drie a vier eieren per dag !! Leeft dus nog steeds, werkt vol spirit op haar boerderijtje in Frankrijk (ze is 60 +/+) en mankeert nooit wat…Wel oppassen dat we niet in de categorie komen van “Mijn opa werd 98, rookte elke dag dikke sigaren en sliep met de jeneverfles onder zijn kussen..” Elk lichaam reageert natuurlijk weer anders…

  • Sten

    De studie rondom omega-3 is epidemiologie en kan dus geen causatie laten zien. Interessant, maar waardeloos. Ik houd het bij 3 gram EPA/DHA totaal per dag (:

  • willy

    hallo
    ik heb sinds 1990 een keer een hart infarct gehad ben 2x gedotterd
    en heb nu sinds 2012 een icd inplant nu is mij altijd verteld dat
    ei niet goed was en dat ik daar mee op moet passen nu lees ik hier dus
    dat ei gezond is wat is nu de waarheid het is nu dus wel verwarrend
    hoop dat U mij antwoordt kunt geven

  • Ster

    Hallo,

    Ik vraag mij af wat beter is een gekookt of gebakken ei?
    Mijn dochter eet bijna elke een gebakken ei op brood. (gebakken in een beetje zonnebloem olie of olijf olie)
    Als ik dit lees zou het dus heel gezond zijn.

    • Juglen Zwaan

      Gekookt is beter ivm de lagere temperaturen (100 graden). Zacht gekookt is dan ook beter dan hard gekookt. Gebakken is het minst goed ivm de hete pnm (200 graden). Hitte is niet goed voor de eiwitten en vetten. In de pan kan er ook gemakkelijk acrylamide vormen. Fluor pannen zijn ook niet echt gunstig voor de gezondheid.

  • Marian

    Hoi,

    Klopt helemaal 30 redenen om eieren te eten.

    Echter 1 opmerking : wij hebben al 28 jaar een leg pluimveebedrijf echter niet biologisch maar ZEER ZEKER WEL ANTIBIOTICA VRIJ.

    Wij houden onze dieren indoor en het is heel simpel wat niet ziek wordt hoef je niet beter te maken.

    • Ineke

      Het zit vaak gewoon in het voedsel toegevoegd.

  • mar

    Inname van insuline?? (punt 7)
    Dat kan helaas niet!
    Insuline maakt je lichaam zelf aan en wordt nooit ingenomen hoor!

    • Juglen Zwaan

      Insuline kan wel degelijk worden toegediend.

    • Mannes

      Insuline wordt niet bedoeld, aangezien ook choline wordt genoemd moet het om inisotol gaan..

  • Ward

    Hallo,

    Een mooi artikel, waar de (bijna de complete) waarheid in staat.

    Ik zou rauwe eieren persoonlijk niet aanbevelen.
    Rauwe eieren bevatten avidine, die de vertering/opname van biotine (Vit. B8) inhibeert en trypsineremmer, die de werking van het enzyme trypsine (wat eiwitvertering mogelijk maakt) inhibeert.

    Ook heb je vaak punten herhaald of uit elkaar getrokken:

    Punt 1 is onnodig, omdat dit in andere punten terug komt
    22 is een vreemde vergelijking, eieren en bagels?
    7 en 28 kun je één punt van maken
    12, 18 en 23 kun je één punt van maken
    2, 4, 13, 27 kun je één punt van maken
    14 en 26 kun je één punt van maken

    In punt 12 zeg je dat verhoogd calcium de kans op borstkanker verhoogd(?, woord is weggevallen) en in punt 23 beweer je dat choline de kans op borstkanker verlaagd. Ik neem aan dat choline de calcium overcompenseert?

    Dit is geen kritiek hoor! Het wordt alleen nét iets mooier gemaakt, dan het eigenlijk is.

  • Lisette

    ZOjuist dacht ik: ik ga eiermuffins maken. maar nu waarschuwt iemand mij dat teveel eieren eten helemaal niet zo goed is (en ik eet er al best veel). 3 per week, zegt ze. Maarja, ik kan niet heel goed tegen brood (wil vd gluten af) en havermoutmout daar kwijt ik echt heel erg veel buikpijn van. Misschien ook door de gluten? Het valt gewoon (als ik het zelf maak) hartstikke zwaar op de maag.

    Dus ja wat kun je dan nog ontbijten.

    • Jojo

      D’r zijn nog wel andere dingen maar je moet wat creatief in de keuken zijn en ‘s ochtends valt dat niet altijd mee. Je kan ook muesli maken of wraps of chapati’s. Deze laatste maak je van wat meel, kan allerlei soorten meel zijn dus ook niet-granen, wat olie, water en wat zout. Deeg van maken. Even laten staan schijnt beter te zijn. bolletjes van maken en die uitrollen met een deegroller tot een dunne plak. Bakken in een ouderwetse koekepan met dikke bodem en zonder vet erin.
      Granen gekookt in melk, zoals havermoutpap maakt het geheel nogal onverteerbaar. Beter koken in water en wat melk of wat anders eiwitterigs erin.

  • Kim

    Ik hou van eieren en lees dat eieren gezond is maar als ik een dieet doe eet ik soms 10 eieren per dag, maar dan zonder eigeel.Is dat wel gezond?

  • Jojo

    Eieren bevatten ook biogene aminen, stoffen waar je maar beter voorzichtig mee kunt zijn omdat ze nogal op je zenuwstelsel werken en allerlei ontregelingen op lichamelijk en psychisch niveau teweeg kunnen brengen als hartkloppingen, angsten en hyperventilatie. Ook kan er een verandering van de ruggewervels ontstaan en op die manier rugklachten geven.

  • Evi

    Hallo Jurgen,

    Ik raadpleeg altijd jouw site als ik iets over eten wil weten. Ik kan hier echt bijna alles vinden! :)

    Wat ik nog graag over eieren zou willen weten is: hoeveel eieren per dag is gezond om te eten? Mijn vriend neemt bijvoorbeeld altijd 2 eieren mee naar zijn werk. Maar daarnaast eet hij ook vaak nog een flink stuk van het bananenbrood dat ik maak, en daar zitten ook een paar eieren in verwerkt. Zo krijgt hij al gauw 3 of 4 eieren per dag binnen! Is dat niet te veel?

    Alvast bedankt!

    Groetjes Evi

    • Juglen Zwaan

      Ik zou niet elke dag eieren eten ivm de kans op een allergie. Ik zou 3 x per week 2 eieren eten. Lekker met wat kerrie en keltisch zeezout. Koken is weer gezonder er dan bakken overigens.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken