Brainfood

Hoe zorg je ervoor dat je hersenen goed functioneren? We kennen allemaal wel dat we mentaal onscherper zijn de dag na een feestje of weinig slaap. Je hersenen gezond houden is een kwestie van een gezonde levensstijl over een langere periode. Hou ouder je wordt, hoe meer de levensstijl gaat tellen. De levensstijl is een combinatie van gewoontes in de voeding en de emoties.
Hersenvoedsel

Geef het brein van het nodig heeft

1. De hersenen bestaan voor 60% uit vet

De cellen in de hersenen bestaan voor het grootste gedeelte uit vet, dus zorg voor een goede aanvoer van vetten. Dit zijn onder meer de vetten uit vette vis zoals haring, makreel, sardines of zalm. Kies hierbij voor wilde vis met het MSC logo. We worden bang gemaakt voor verzadigd vet, maar dit berust op een mistverstand. Verzadigde vetten als roomboter en cocosolie zijn een basis voor een goede hersenwerking in balans met de andere vetten zoals omega-3/6/9. Neem liever geen omega-6 vetten omdat wij door granen en graan gevoerde dieren hier al een voerschot aan hebben. Omega-6 rijke oliën zijn zonnebloemolie, sojaolie, slaolie, pindaolie en rijstolie. Beperk dit zoveel mogelijk. Kies daarvoor in de plaats voor onverhitte olijfolie. Als je extra wilt supplementeren kan krillolie en gefermenteerde levertraan een goede aanvulling zijn.

2. Vitaminen & mineralen

Wanneer de basis is gelegd met goede vetten is het belangrijk de hersenen te voorzien van de juiste vitaminen en mineralen. Met name de B vitamines zijn zeer belangrijk voor een goed geheugen en magnesium voor de prikkeloverdracht tussen de zenuwen. Wij zijn geen voorstander van supplementen omdat dit geïsoleerde stoffen zijn op synthetische basis die totaal anders werken dan de natuurlijke die vaak samenwerken in balans met andere vitamines en mineralen en daardoor veel krachtiger werken. Deze synergetische werking ontbreekt vaak bij supplementen. Supplementen kunnen het beste gebruikt worden in noodgevallen waarbij sprake is van ernstige tekorten. Het is beter om te kiezen voor biologische verse groenten en fruit voor de vitamines. Eventueel kan het goed zijn om ongeraffineerd zee zout toe te voegen aan het drinkwater waardoor het lichaam wordt gemineraliseerd.

3. Water drinken

Om een heldere geest te krijgen en te behouden is het belangrijk dat je lichaam zich goed kan ontdoen van gifstoffen. Door voldoende water te drinken kan er optimale stroming van alle lichaamsvloeistoffen plaatsvinden waardoor het lichaam zich continu kan ontdoen van gifstoffen. Het probleem van teveel water drinken is dat je de mineralen ook uitplast en daarmee het kind met het badwater weggooit. Kies daarom voor ongeraffineerd zee zout. Door dit  toe te voegen aan het drinkwater wordt het lichaam gemineraliseerd en blijft het  elektrolytengehalte in het lichaam op peil. Elektrolyten zijn van essentieel belang voor de zenuwgeleiding, ook in de hersenen.

4. Antioxidanten

Vrijeradicalen ontstaan door de verbranding van zuurstof willen zich neutraal maken en beschadigen hierbij willekeurige cellen in het lichaam, ook in de hersenen. Antioxidanten voorkomen dit en helpen het brein jong te houden. Diverse kruiden hebben een zeer sterke antioxidantwerking, maar ook groene thee en pure chocolade. Zorg dat je deze veel binnenkrijgt, want zo verjong je echt je brein.

5. Darmen gezond, hersenen gezond.

Er is de laatste jaren ontzetten veel bekend geworden over de relatie tussen de darmen en de hersenen. Enkele basisstoffen voor de neurotransmitters worden gevormd in de darmen. Daarnaast bepaalt de gezondheid van de darmen de opname van voedingsstoffen nodig voor een goede hersenwerking en bepaalt het ook welke slechte stoffen de bloedbaan binnenkomen die er niet thuis horen. Er zijn sinds kort enkele boeken in het Nederlands beschikbaar over het gezond krijgen van de darmen. Een goede aanrader zijn De darm denk mee van Klaus-Dietrich Runow en Darmklachten van Saskia van as. In een notendop kun je de darmen gezond krijgen door het eten van zo min mogelijk suiker, granen, alcohol en melkproducten en het eten van meer vis, vezels en bladgroen.

5. Je bent wat je eet

Zorg dat je kwalitatief goed voedsel binnenkrijgt, zo onbewerkt mogelijk. Fabrieksvoedsel en additieven belasten het lichaam en de hersenen. Zo kan de smaakversterker E621 de hersenen binnenkomen en daar de nodige schade aanrichten.

6. Stress en goede gewoontes

Door stress raakt het lichaam en daarmee de hersenen uit balans. Stress zorgt er bovendien voor dat het overlevingsmechanisme van het brein actief wordt en dat houdt in dat alleen de lagere en primaire hersendelen kunnen functioneren. De lagere hersenengebieden zijn betrokken bij zaken die primair bijdragen tot overleven, helder nadenken hoort daar niet bij. Tot de hogere hersengebieden behoren het geheugen en beoordelingsvermogen. Zorg dus dat je zo min mogelijk stress hebt door regelmatig te sporten, voldoende (nacht)rust te nemen. Als je veel last hebt van spanningen kun je ook een assertiviteitstraining doen om te leren omgaan met mezelf en anderen.

 

Natuurlijk brainboosters

  • Noten: walnoten, cashew en amandelen bevatten omega-3, mineralen en b vitamines.
  • Vette vis: zalm, haring en makreel. Onmisbare omega-3 voor een goede hersenwerking.
  • Water: houdt het lichaam schoon.
  • Bessen: zeer sterke antioxidantwerking om de hersenen jong te houden.
  • Kruiden: kaneel en kurkuma maken de hersenen schoon en jong.
  • Groene thee: bevat veel antioxidanten om de hersenen gezond te houden.
  • Eieren: Zeer hoge kwaliteit eiwitten en een compleet spectrum aan vetzuren.
  • Avocado’s: Bevat het goede omega-9.
  • Tomatenpuree: bevat de zeer sterke antioxidant lycopeen.
  • Olijfolie: omega-9 en veel antioxidanten.
  • Broccoli: Bevat veel vitamine K en antioxidanten.
  • Spinazie: bevat veel chlorofyl en houd het lichaam schoon.
  • Pure chocolade – zeer rijk aan magnesium en antioxidanten.
  • Koffie: zeer antioxidant rijk. Neem het met mate.

Brainboost supplementen

  • Ginkgobiloba: zeer sterke antioxidant.
  • Vitamine B: essentieel voor een heldere geest.
  • Vitamine E: houd het brein jong
  • Vitmine C: verminderd vrijeradicalen werking
  • Alpha liponzuur: ontgifter en stimuleert het geheugen.
  • Choline: helpt het geheugen te optimaliseren.
  • Selenium: stabiliseert het gemoed.
  • Magnesium: stimuleert de doorbloeding van de hersenen.
  • Huperzine A: chinees kruid helpt tegen Alzheimer.
  • L-Carnitine: natuurlijk, levert energie
  • Phosphatidylserine: helpt bij alzheimer
  • Krillolie: rode kleurstof van garnalen. Omega-3 en sterke antioxidant.

Hersen stimulerende lifestyle tips

  • Neem een andere route dan normaal
  • Mediteer: onderzoek heeft wezenlijke veranderingen in de hersenen aangetoond.
  • Zit rechtop, zo stroomt het bloed beter naar de hersenen.
  • Doe ademhalingsoefeningen, zo voor zie je de hersenen van meer zuurstof.
  • Denk positief en in mogelijkheden, zo reduceer je stress.
  • Leer een taal erbij: zo dwing je de hersenen te focussen.
  • Maak keuzes: doe wat voor jou belangrijk is, maar vermijd een overvolle agenda.
  • Leer een muziekinstument te bespelen: zo verbeter je de coördinatie en de verbinding tussen de linker en rechter hersenhelft.
  • Doe braingames: er zijn tal van puzzelboekjes te koop, of installeer anders een leuke braingame App op je iPhone of iPad.
  • Schrijf: door te schrijven orden je de wereld en geeft de hersenen rust.
  • Luister naar klassieke muziek: onderzoek heeft positieve veranderingen in de hersengolven waargenomen na het luisteren van klassieke muziek.
  • Vertrouw op je intuitie: dit is het vermogen van de rechterhersenhelft en weet onbewust ontzetten veel.
  • Neem rust: door rust te nemen en goed te slapen houd je je hoofd vrij voor goede ideeen.
  • Vermijd allergenen als gluten, melkproducten en suiker.
  • Drink af en toe een beetje cafeine, maar niet te veel.
  • Luister naar een cursus of podcast  op je Mp3 speler als je op weg bent, In 10 jaar kun je zo makkelijk een universitaire studie er doorheen jaren terwijl je in de file staat.
  • Verbeelding: gebruik de kracht van je verbeelding om te oefenen met toespraken, gesprekken en wedstijden. De hersenen kunnen het verschil niet waarnemen tussen fantasie en realiteit.
  • Praat: ga in gesprek met de mensen om je heen en discussieer, zo ontwikkel je het verbale vermogen.
  • Doe iets wat je leuk vindt: als je iets leuk vindt ga je meestal een stap verder en geef je meer.
  • Pas je geloof aan: in ons geloof zitten erg veel beperkingen, geloof iets anders en je kunt veel meer dan je denkt.
  • Doe nieuwe dingen: je hersenen prikkel je op deze manier op zich aan te passen en flexibel te worden.
  • Tandenpoetsen: poets je tanden eens met je andere hand, dat is lastiger dan je denkt.
  • Modeleer anderen: zo jij net zo als iemand anders willen zijn? dan kan observeer deze persoon goed en probeer het zelf ook. Die persoon is ook ooit eens ergens begonnen.
  • Wandel dagelijks: een goede doorbloeding van de hersenen is van essentieel belang voor een goede hersenwerking.
  • Zing: zingen is heel gezond makend en je moet ook nog heel veel zaken tegelijk doen, tekst reproduceren, toonhoogte houden en in de maat blijven.
  • Beperk stress: praat over je gevoelens en problemen met anderen.
  • Doe een thuisstudie of cursus: je bent nooit te oud om nieuwe dingen te leren.
  • Alcohol? Liever niet, maar neem je het toch af en toe kies dan voor rode wijn of een biertje.
  • Doe elke dag iets waar je bang voor bent: zo verander je vastzittende gedachten.
  • Praat minder: luister naar wat anderen te zeggen hebben.
  • Geloof in jezelf: als jij het niet doet, doet niemand het.
  • Blinddoek jezelf voor een bepaalde tijd: je moet nu vertrouwen op andere zintuigen. Heel leerzaam/
  • Neem eens een risico. Speel je altijd op safe? Doe eens een keer iets geks: geef die zwerver wel een muntje of ga naar dat ene vreemde restaurant.
  • Loop naakt door het huis: prikkelt de zintuigen en voelt heel anders.
  • Lees: lezen van boeken, verhalen, websites laat het brein kennis maken met nieuwe inzichten en ideeën.
  • Schrijf een verhaal over jezelf: kun je in 1000 woorden jezelf verwoorden, waar jij voor staat?
  • Verminder contact met negatieve mensen: je wil positief naar de wereld kijken en als mensen vast zitten in hun negatieve gedachten kunnen ze jou erin mee trekken. Beperk het contact dan in dat geval. Jij bent niet verantwoordelijk voor hun geluk.
  • Onderhandel over de prijs: geef goede argumenten aan waarom je denk dat je het goedkoper kan. Maakt je inventief en communicatief.
  • Ontwikkel dankbaarheid: dankbaar zijn met wat je nu hebt is een essentieel element om je goed te voelen.
  • Bedenk hoe je je leven over 20 jaar wilt hebben en begin hier vandaag aan te werken. Elke stap in die richting is er één.
  • Lees eens een boek voor de tweede keer, opeens vallen je allemaal andere dingen op. In de herhaling zit de kracht van het leren.
  • Vergeef je medemens: jarenlang rondlopen met wrok houdt je waar je nu bent. het is beter om de stap te nemen naar de rest van je leven.
  • Neem eens een luie dag: even niks doen kan heel goed zijn en je kunt op nieuwe ideeën komen.
  • Bedenk 15 kwaliteiten die jij bezit en de wereld te schenken hebt.
  • Reageer op een artikel en ga in discussie met de mensen.
  • Geef complimenten aan de mensen met wie je veel omgaat.
  • Maak een video voor YouTube.
  • Maak een lijst van al je zorgen, is het echt zo erg allemaal of zitten er ook positieve kanten aan?
  • Werk aan elke zorg: na enkel jaren zullen de zorgen verdwenen of in ieder geval sterk verminderd zijn.
  • Lees over succesvolle mensen: hoe is het zo gekomen en welke ingrediënten kun je overnemen?
  • Verken onbekendheden. Altijd willen weten wat twitter nu is, of hoe je Roti moet bereiden in de keuken? Maak hier tijd voor en groei eraan.
  • Stop met de krant, het nieuws en soaps: bevat erg veel negativiteit en helpt je niet verder.
  • Doe iets spontaan: doe een gek en ga opeens naar de sauna of bel een vriendin voor naar de bioscoop.
  • Geef feedback aan een auteur: dit zullen ze leuk vinden en scherpt je geest om te verwoorden wat het bij je heeft gedaan.
  • Je gedachten hebben krachten: probeer een zuiver gedachteleven te hebben, ze hebben echt invloed op je leven en de wereld.
  • Geef fouten toe: iedereen maakt fouten, dat is heel menselijk.
  • Zet op papier wat je echt wilt doen. Waarom doe je het niet? Wat heb je ervoor nodig om het echt te doen?
  • Geef je kennis door: door anderen te vertellen wat jij weet toets je bij jezelf of je nog hiaten hebt.
  • Verander je manier van denken: als iets niet de vruchten brengt die je zoekt, probeer het dan anders te doen en misschien heb je dan meer succes.
  • Bedenk wat je graag wil en voedt deze wens regelmatig. Zend het in gedachten uit. Je krijgt wat je geeft.
  • Zorg altijd voor een goed ontbijt: dit is de start van de dag en je mind zal je dankbaar zijn.
  • Bedenk wat mensen over je zouden zeggen als je nu dood zou gaan. Helpt om afstand te nemen van je dagelijkse routine.
  • Maak nieuwe vrienden: nieuwe mensen leren kennen is leuk en verbreed je wereld beeld. Maak contact met mensen in de sportclub, verenigingen of cursussen.
  • Doe de TV en computer een avondje uit: is het dan makkelijk of moeilijk om je te vermaken?
  • Toets wat je gelooft: is wat je gelooft wel echt waar, hoe kun je dat zeker weten? Hoe sterk zijn de bewijzen?
  • Neem een power nap: sluit je ogen 5 minuten en denk even helemaal nergens aan. Een absolute brainreset.
  • Ga reizen: door te reizen leer je nieuwe plekken, gewoontes kennis en verbreed je je horizon.
  • Ruim je huis op: een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimde geest.
  • YouTube: kijk elke morgen naar een motiverende video op YouTube.
  • Houd je vakgebied bij: theorieën worden regelmatig herzien. Kloppen jou gedachtes nog?
  • Neem actie: zorg dat je elke dag een actie onderneemt om je zelfvertrouwen te vergroten.
  • Ga uit: het theater, concertgebouw of de film kan weer nieuwe input geven je wereld beeld te veranderen
  • Doe vrijwilligerswerk: je leert nieuwe dingen en maakt contact met nieuwe mensen.