De voedingswaarde van macadamia

Voedingswaardetabel van macadamia per 100 gram:

Per 100 g / mlMacadamiaADH*
kcal78539,25%
Kj323938,56%
Water (g)1,60,08%
Eiwit (g)7,813,93%
Koolhydraten (g)13,45,15%
Suiker (g)
Vet (g)76,1108,71%
Verzadigd (g)11,9
E.O.V. (g)59,3
M.O.V. (g)1,5
Omega 6 (g)1,4
Omega 3 (g)0,03
Cholesterol (mg)
Vezels (g)822,86%
A (mg)
B1 (mg)0,763,64%
B2 (mg)0,096,00%
B3 (mg)2,415,00%
B5 (mg)0,714,00%
B6 (mg)0,3624,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)103,33%
B12 (ug)
C (mg)11,33%
D (ug)
E (mg)0,66,00%
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)40,40%
Kalium (mg)36310,37%
Calcium (mg)707,00%
Fosfor (mg)19824,75%
IJzer (mg)2,733,75%
Jodium (ug)21,3%
Magnesium (mg)11839,33%
Koper (mg)0,555,56%
Selenium (ug)1221,82%
Zink (mg)1,298,60%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de macadamia
De macadamianoot is een van de onbekendste eetbare noten in ons land. Ook in andere delen van de wereld kent deze noot geen grote populariteit. Als het gaat om de wereldwijde notenproductie is slechts 1% bestemd voor de macadamia.

Herkomst en groeiwijze
Oorspronkelijk komt de macadamia uit Australië. De Aboriginals hebben de noot als eerste ontdekt.
De noten groeien aan macadamiabomen, welke ongeveer 60 haar oud kunnen worden. De bomen worden in het wild maximaal 20 meter hoog en wel 15 meter breed. Van alle negen soorten zijn er slechts twee eetbaar. De bomen groeien alleen in een tropisch klimaat waar tegelijkertijd veel regen valt en geven pas na een jaar of zes de eerste vruchten af. Na 20 jaar wordt de maximale productie bereikt.

De macadamiavrucht groeit in een bolster met daar in het zaad. De noot wordt beschermd door een harde schil. De rijpe noten vallen vanzelf uit de boom. De oogst gebeurt nog veelal met de hand. Het is belangrijk om de opengebarsten bolster op tijd te verwijderen van de vrucht, omdat de macadamia gevoelig is voor schimmel. Hierna worden de noten, inclusief dop, een paar weken in de zon- of in een droogoven gedroogd.

Verkrijgbaar
De noten komen grotendeels uit Australië, maar ook Zuid-Afrika en Hawaï nemen een groot deel van de wereldproductie voor hun rekening. Macadamianoten worden rauw of geroosterd gegeten. Ook wordt er soms notenolie van gemaakt. Omdat de notendop vrij hard is en gevoelig is voor schimmelvorming, vinden we de macadamia vrijwel alleen gedopt in de winkels.
De olie gewonnen uit macadamia noten zien we veel terugkomen in zeep, shampoo en allerlei cosmeticaproducten.

Macadamianoten zijn vrij prijzig. Dit vanwege het vele handwerk en het feit dat de noten lastig te verwerken- en zeer schimmelgevoelig zijn.

Bewaren
Bewaar macadamianoten goed afgesloten op een donkere plek. Zo blijven ze heel lang goed. Omdat de noten vrij veel olie bevatten is het belangrijk deze op een koele plaats te bewaren. Zo voorkom je dat de vetten gaan oxideren en ranzig worden.

Toepassing
Macadamianoten hebben een zachte, volle smaak en halen daardoor de smaak van verschillende gerechten flink op. Goed te combineren met kip en visgerechten. Geroosterd komt er nog meer aroma vrij uit de noten. Doe dit op een lage temperatuur in een droge koekenpan. Lekker door een salade of verwerkt in een zelfgemaakte muesli of granola. Van de (rauwe) noten kan ook een smeerbare pasta gemaakt geworden welke als alternatief voor ander beleg kan dienen.

Weetjes/Wist je dat:

  • De macadamianoot van alle noten de moeilijkste noot is om te kraken?
  • Macadamia’s rijk zijn aan palmitoleïnezuur? Dit is een enkelvoudig onverzadigd vetzuur, dat valt onder de omega 7 vetten.
  • Rauw in de winkel liggen. Ze zijn niet gebrand en gebakken, maar smaken toch heel vol en compleet.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van macadamia
Macadamia noten bevatten palmitoleïnezuur, wat valt onder de omega 7-vetzuren. Onderzoekers stellen dat palmitoleïnezuur in staat is het lipidenprofiel van het bloed te verbeteren waardoor de ontstekingsmarkers kunnen dalen (1). Ook kan dit vetzuur gunstig werken bij hoge suikerspiegels van diabetespatiënten (2). De olie van macadamia’s wordt vaak toegevoegd aan crèmes voor onder meer het gezicht vanwege de antimicrobiële werking (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Bernstein AM, Roizen MF, Martinez L. Purified palmitoleic acid for the reduction of high-sensitivity C-reactive protein and serum lipids: a double-blinded, randomized, placebo controlled study. Journal of clinical lipidology. 2014; 8(6):612-7.

(2) Yang ZH, Miyahara H, Hatanaka A. Chronic administration of palmitoleic acid reduces insulin resistance and hepatic lipid accumulation in KK-Ay Mice with genetic type 2 diabetes. Lipids in health and disease. 2011; 10:120.

(3) Wille JJ, Kydonieus A. Palmitoleic acid isomer (C16:1delta6) in human skin sebum is effective against gram-positive bacteria. Skin pharmacology and applied skin physiology. 2003; 16(3):176-87.