De voedingswaarde van paprika

Voedingswaardetabel van paprika per 100 gram:

Per 100 g / mlPaprikaADH*
kcal261,30%
Kj1091,30%
Water (g)91,54,58%
Eiwit (g)11,79%
Koolhydraten (g)4,51,73%
Suiker (g)3,5
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)25,71%
A (mg)0,0910,00%
B1 (mg)0,032,73%
B2 (mg)0,064,00%
B3 (mg)16,25%
B5 (mg)0,36,00%
B6 (mg)0,1510,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)5016,67%
B12 (ug)
C (mg)150200,00%
D (ug)
E (mg)1,5815,80%
Vitamine K (ug)4,94,08%
Natrium (mg)101,00%
Kalium (mg)35010,00%
Calcium (mg)202,00%
Fosfor (mg)50,63%
IJzer (mg)0,45,00%
Jodium (ug)10,67%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,033,33%
Selenium (ug)0,10,18%
Zink (mg)0,251,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over paprika’s
Een paprika is een geliefde groente die veel wordt gegeten. Rauw, in een saus, uit de oven: wij Nederlanders weten er wel raad mee. Veelzijdig en zeer populair dus. Er bestaan verschillende kleuren paprika’s: rood, groen, oranje en geel. De groene variant is eigenlijk de onrijpe vrucht en de rode paprika is het gezondst. Een relatief nieuw ras is de puntpaprika. Ook de ‘baby paprika’ is in opmars: een paprika in snackformaat.

Herkomst en groeiwijze
Paprika’s behoren tot de vruchtgroenten net als tomaten, aubergines en courgettes maar is ook nauw verwant aan de Spaanse peper. Vruchtgroenten behoren botanisch gezien tot het fruit, maar we eten ze als groente. Paprika’s behoren tevens tot de nachtschadefamilie.

Paprika’s komen oorspronkelijk uit Midden- en Zuid-Amerika en zijn via Spanje verder in Europa verspreid. Tegenwoordig wordt deze vruchtgroente in veel landen geteeld. De paprika houdt wel van warmte, dus in koudere streken vindt de teelt vooral plaats in (verwarmde) kassen op kunstmatige bodem. Biologische paprika’s worden geteeld op de volle grond. Na tomaten zijn paprika’s het belangrijkste gewas in de kas.

Verkrijgbaarheid
Paprika’s komen grotendeels uit Nederland en Spanje. Wanneer hier geen aanbod van in de winkels ligt, dan is Israël aan de beurt. We vinden paprika’s zowel individueel als in een drie-pack. Dit worden stoplicht paprika’s genoemd: rood, oranje/geel en groen. Daarnaast vinden we paprika’s in glas en blik en als specerij: paprikapoeder.

Let er bij de aankoop van een paprika op dat de groente gaaf en stevig is, zonder beurse of ingedeukte plekken. Een gerimpelde of gekrompen paprika heeft haar beste tijd gehad. Liefhebbers weten het: hoe donkerder de paprika, hoe meer smaak.

Bewaren
Paprika’s bewaar je het beste op een koele plek, maar niet in de koelkast. Hier bederft de groente snel. Ook in combinatie met ander fruit en tomaten is de paprika minder lang houdbaar.

Toepassing
De paprika kent oneindig veel toepassingen en combineert met tal van smaken. Vanwege de vorm leent deze groente zich ook prima om te vullen. Rauw is de paprika lekker als snack of door een salade. Verhit past deze alleskunner eigenlijk overal wel bij. Door een ovenschotel, pastasaus, stamppot, omelet etc. Paprika krijgt een diepe smaak door deze te roosteren in de oven en verder te verwerken tot bijvoorbeeld (koude) soep of saus. Wil je iets verrassends op tafel zetten, snijd de paprika dan in de breedte in plakken en bak daar een eitje in.

Weetjes/Wist je dat:

  • Het milieutechnisch verstandiger is om een paprika uit Spanje te kopen dan uit Nederland? Dit vanwege het feit dat paprika’s in Nederland in kassen groeien.
  • Een paprika 3 keer zoveel vitamine C bevat als een sinaasappel?
  • Tijdens de groei een paprika eerst groen, bruin, paars of wit is?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van paprika
Groene paprika’s zijn feitelijk onrijp en bevatten veel alkaloïden, waar sommige mensen op kunnen reageren met jeuk of spijsverteringsklachten (1). Beter is het om te kiezen voor de rijpe rode paprika. Hierin zit twee keer meer vitamine C dan in de groene paprika. Er zijn ook paarse, gele witte en bruine paprikasoorten. De rode bevat volgens onderzoek de meeste antioxidanten, maar alle paprika’s zijn in staat oxidatie van cholesterol en vetzuren tegen te gaan (2).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Dolan LC, Matulka RA, Burdock GA. Naturally Occurring Food Toxins. Toxins. 2010;2(9):2289-2332.

2. Sun T, Xu Z, Wu CT, Janes M, Prinyawiwatkul W, No HK. Antioxidant activities of different colored sweet bell peppers (Capsicum annuum L.). Journal of food science. 2007; 72(2):S98-102.