web
statistics

De 8 beste vitaminen en supplementen tegen een droge huid

Een droge huid kan worden veroorzaakt door een aantal factoren, waaronder uitdroging, veroudering, seizoensveranderingen, allergieën en tekorten aan micronutriënten (1). Afhankelijk van de oorzaak van je droge huid kunnen verschillende behandelmethoden, waaronder medicinale zalven en vochtinbrengers, worden gebruikt om de hydratatie van de huid te verhogen. Daarnaast kunnen aanpassingen in de levensstijl, zoals het drinken van meer water en het innemen van bepaalde supplementen, een droge huid verminderen. Hier zijn 8 vitaminen en supplementen tegen een droge huid.

1. Vitamine D
Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die van cruciaal belang is voor veel aspecten van de gezondheid, waaronder de gezondheid van je huid. Keratinocyten zijn huidcellen die het grootste deel van de buitenste laag van je huid vormen, de zogenaamde epidermis. Keratinocyten zijn de enige cellen in je lichaam die vitamine D kunnen vormen uit de voorloper van 7-Dehydrocholesterol (7-DHC) en deze kunnen omzetten in een vorm die je lichaam kan gebruiken (2). Vitamine D speelt een integrale rol in de barrièrefunctie van de huid en de groei van de huidcellen, evenals bij het behoud van het immuunsysteem van de huid, dat fungeert als een eerste verdedigingslinie tegen schadelijke ziekteverwekkers (2). Sommige onderzoeken breng lage bloedwaarden van vitamine D in verband met huidaandoeningen, waaronder eczeem en psoriasis – aandoenigen die beide een droge huid kunnen veroorzaken (2). Bovendien is aangetoond dat vitamine D-supplementen de symptomen van huidaandoeningen die een droge, jeukende huid veroorzaken, inclusief eczeem, aanzienlijk verbeteren (3). Tevens heeft onderzoek uitgewezen dat er een verband bestaat tussen vitamine D en het vochtgehalte van de huid. Een studie bij 83 vrouwen toonde aan dat het vochtgehalte van de huid bij degenen met een laag vitamine D-gehalte gemiddeld lager was dan bij deelnemers met een normaal vitamine D-gehalte, en dat naarmate het vitamine D-gehalte in het bloed toenam, het vochtgehalte van de huid ook steeg (4). Een andere kleine studie van 12 weken met 50 vrouwen merkte op dat een dagelijkse behandeling met een voedingssupplement van 600 IE vitamine D leidde tot aanzienlijke verbeteringen in de hydratatie van de huid. Het supplement bevatte echter een combinatie van voedingsstoffen, dus het is onduidelijk of een behandeling met alleen vitamine D tot hetzelfde positieve resultaat zou hebben geleid (5). Een groot percentage van de bevolking heeft een tekort aan vitamine D, en gezien het feit dat de voedingsstof essentieel is voor de hydratatie van de huid, kan het aanvullen ervan helpen bij het bestrijden van een droge huid (6). Zorg er wel voor dat je het gebruik van vitamine D-supplementen met je zorgverlener bespreekt en zoek naar producten die door derden zijn getest om de hoogste kwaliteit te garanderen.

Kortom: Onderzoek toont aan dat een laag vitamine D-gehalte de kans op een droge huid kan vergroten. Daarom kan het aanvullen met deze voedingsstof de hydratatie van de huid helpen verhogen.

2. Collageen
Collageen is het meest voorkomende eiwit in je lichaam en maakt 75% van het droge gewicht van je huid uit (7). Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat inname van een supplement op basis van collageen een reeks voordelen voor je huid kan hebben, waaronder het verminderen van de rimpeldiepte en het verhogen van het vochtgehalte van de huid (7). Uit een studie bij 69 vrouwen bleek dat deelnemers die gedurende 8 weken 2,5-5 gram collageen per dag consumeerden, een aanzienlijke verbetering van de huidelasticiteit hadden en ook een verhoogde hydratatie van de huid ondervonden, in vergelijking met een placebogroep (8). Een andere studie bij 72 vrouwen stelde vast dat de hydratatie en ruwheid van de huid na 112 weken aanzienlijk waren verbeterd na inname van een supplement met 2,5 gram collageenpeptiden samen met een mix van andere ingrediënten zoals vitamine C en zink, in vergelijking met een placebogroep (9). Het supplement bevatte echter andere voedingsstoffen, dus het is niet bekend of collageen alleen dezelfde effecten zou hebben gehad. Bovendien werd het onderzoek gefinancierd door de fabrikant van de supplementen, wat de studieresultaten kan hebben beïnvloed. In 2019 werd in 11 studies geconcludeerd dat inname van 2,5-10 gram orale collageensupplementen per dag gedurende 4-24 weken zorgde voor verbetering van de hydratatie van de huid en van de symptomen van xerosis cutis, een medische term voor droge huid (7). Als je een collageensupplement wilt proberen om je droge huid te verbeteren, raadpleeg dan je zorgverlener voordat je een door een derde partij gecertificeerd product koopt.

Kortom: Een goede hoeveelheid bewijs ondersteunt het gebruik van collageensupplementen voor het verhogen van de hydratatie van de huid en het behandelen van de droge huid.

3. Vitamine C
Vitamine C werkt als een krachtige, huidbeschermende antioxidant en is essentieel voor de productie van collageen, waardoor het een belangrijke voedingsstof is voor de gezondheid van de huid (10). In feite bevat de huid zeer hoge gehaltes aan vitamine C. In sommige onderzoeken is een concentratie tot 64 mg vitamine C per 100 gram van de epidermale huidlaag gevonden (10). Het is niet verrassend dat studies hebben aangetoond dat het verhogen van de hoeveelheid vitamine C in de voeding door middel van vitaminesupplementen de gezondheid van de huid kan verbeteren, waaronder de hydratatie van de huid. Sommige tests hebben aangetoond dat vitamine C de barrièrefunctie van de huid kan verbeteren en vochtverlies kan helpen verminderen, wat kan helpen om een droge huid te voorkomen (10). Plus, sommige studies hebben aangetoond dat, wanneer gebruikt in combinatie met andere voedingsstoffen, vitamine C kan helpen om de huidvochtigheid te verbeteren. Een 6 maanden durende studie bij 47 mannen toonde bijvoorbeeld aan dat het innemen van een supplement met 54 mg vitamine C, evenals eiwit uit zeevoedsel en een combinatie van andere voedingsstoffen, de hydratatie van de huid aanzienlijk verbeterde in vergelijking met een placebogroep (11). Andere studies bij vrouwen hebben vergelijkbare resultaten laten zien. Uit een studie bij 152 vrouwen bleek dat de ruwheid van de huid aanzienlijk was verminderd bij deelnemers die een supplement innamen met 54 mg vitamine C, naast zink en eiwit uit zeevoedsel, vergeleken met een placebogroep (12). In het meeste beschikbare onderzoek naar het effect van vitamine C op de droge huid wordt vitamine C echter gecombineerd met andere voedingsstoffen, waardoor het onmogelijk is om te bepalen of de voedingsstof hetzelfde effect zou hebben als deze alleen zou worden gebruikt. Bovendien werden veel van de studies gesponsord door de farmaceutische bedrijven die het geëvalueerde product produceerden, wat de studieresultaten kan hebben beïnvloed. Hoe dan ook, op basis van het meest recente onderzoek, kan het aanvullen met vitamine C de algehele gezondheid van de huid verbeteren en een droge huid helpen bestrijden. Zoals bij elk nieuw supplement is het raadzaam om met een gezondheidsprofessional te spreken voordat je een vitamine C-supplement aan je dieet toevoegt.

Kortom: Vitamine C is een integrale voedingsstof voor de gezondheid van de huid. Inname van een vitamine C-supplement kan de droge huid verbeteren, volgens sommige studies. Er is echter meer onderzoek nodig naar de effecten op de droge huid.

4. Visolie
Visolie staat bekend om zijn huid-gezondheidsbevorderende eigenschappen. Het bevat docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA), twee essentiële vetzuren die krachtige ontstekingsremmende en helende eigenschappen hebben en waarvan is aangetoond dat ze de huid op vele manieren ten goede komen (13). Voedingssupplementen met visolie kunnen de hydratatie van de huid stimuleren en de vetzuurbarrière van de huid verbeteren, wat helpt om de hydratatie op peil te houden. Een 90 dagen durende studie bij ratten met een door aceton veroorzaakte droge huid toonde aan dat hoge doseringen orale visoliesupplementen de hydratatie van de huid aanzienlijk verhoogden, het vochtverlies verminderden en de jeuk vanwege de droge huid wegnamen, in vergelijking met ratten die de visolie niet kregen (14). De studie zag zelfs een toename van 30% in de hydratatie van de huid bij de visolie-groep, na 60 dagen behandeling. Daarnaast geeft onderzoek aan dat dagelijkse behandeling met doses visolie variërend van 1-14 gram EPA en 0-9 gram DHA gedurende 6 weken tot 6 maanden leidde tot verbetering van de symptomen van psoriasis – een chronische, inflammatoire huidziekte – zoals schilfering of droge, gebarsten huid (15). Het is ook aangetoond dat visolie huidontstekingen vermindert en beschermt tegen beschadiging door de zon, waardoor het een huidvriendelijk supplement is. Er zijn veel grote, door derden gecertificeerde visolieproducten verkrijgbaar. Raadpleeg eerst je zorgverlener voor het bepalen van de beste keuze op maat voor jouw behoefte.

Kortom: Visolie kan helpen de hydratatie van de huid te verbeteren en vochtverlies te verminderen. Bovendien is aangetoond dat het een droge, schilferige huid verbetert bij mensen met psoriasis.

5–8. Andere supplementen voor de behandeling van de droge huid
Naast de hierboven genoemde voedingsstoffen hebben studies aangetoond dat aanvulling met verschillende andere stoffen een effectieve manier kan zijn om het vochtgehalte van de huid te verbeteren.

  1. Probiotica. Uit een studie bleek dat een supplement met Lactobacillus plantarum-bacteriën bij zowel muizen als mensen na 8 weken de barrièrefunctie van de huid en de hydratatie van de huid had verbeterd. Er is echter meer onderzoek nodig (16).
  2. Hyaluronzuur. Hyaluronzuur wordt vaak plaatselijk gebruikt om de hydratatie van de huid te verbeteren, maar recent onderzoek toont aan dat het innemen van deze verbinding in combinatie met andere voedingsstoffen de hydratatie van de huid aanzienlijk kan verhogen (17).
  3. Aloë vera. Een studie bij 64 vrouwen toonde aan dat het aanvullen met vetzuren afkomstig van aloë vera gedurende 12 weken het vochtgehalte en de huidelasticiteit van de huid aanzienlijk verbeterde, in vergelijking met een placebo (18).
  4. Ceramiden. Ceramiden zijn vetmoleculen die belangrijke componenten van een gezonde huid zijn. Uit onderzoek is gebleken dat aanvulling met ceramiden de hydratatie van de huid kan verhogen, wat kan helpen bij de behandeling van een droge huid (1920).

Sommige onderzoeken suggereren dat de hierboven genoemde supplementen kunnen helpen de huidvochtigheid te verbeteren en de droge huid te behandelen. Er is echter meer onderzoek nodig voordat deze verbindingen kunnen worden aanbevolen als effectieve manieren om de droge huid op natuurlijke wijze te verlichten.

Kortom: Aanvulling met probiotica, hyaluronzuur, aloë vera-extracten en ceramiden kan de droge huid verbeteren, maar er is meer onderzoek nodig.

Aanvullende overwegingen
Hoewel het nemen van bepaalde supplementen kan helpen om de droge huid te verbeteren, kunnen verschillende andere factoren bijdragen aan de droogte van de huid waarmee ook rekening dient te worden gehouden. Zo is uitdroging een veel voorkomende oorzaak van een droge huid, dus het verhogen van je waterinname kan een gezonde en gemakkelijke manier zijn om de hydratatie van de huid te verbeteren (21). Ongezonde voedingsgewoonten, het hebben van een tekort aan micronutriënten en te weinig eten kunnen ook een droge huid veroorzaken of verergeren (2223). Daarnaast kunnen bepaalde ziekten, waaronder nieraandoeningen, anorexia, psoriasis en hypothyreoïdie, evenals allergieën door stoffen in de omgeving, een droge huid veroorzaken (24). Daarom is het belangrijk om met je zorgverlener te praten als je een zeer droge, geïrriteerde huid hebt om ernstigere gezondheidsaandoeningen uit te sluiten.

Kortom: Een droge huid kan een teken zijn van een onderliggende aandoening, dus het is belangrijk om contact op te nemen met je zorgverlener als je een onverklaarbare, zeer droge huid hebt.

Conclusie
Een droge huid is een veelvoorkomende aandoening die kan worden veroorzaakt door een aantal factoren, zoals uitdroging, allergische reacties en ziekten zoals hypothyreoïdie. Onderzoek heeft aangetoond dat het innemen van bepaalde vitaminen en andere voedingssupplementen, waaronder vitamine D, visolie, collageen en vitamine C, kan helpen om de hydratatie van de huid te verbeteren en je huid gezond en gevoed te houden. Echter, hoewel de supplementen op deze lijst kunnen fungeren als nuttige hulpmiddelen voor mensen met een droge huid, is het belangrijk om met je zorgverlener te praten als je een onverklaarbare, chronisch droge huid hebt, omdat dit een teken kan zijn van een onderliggende medische aandoening (met toestemming vertaald).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

5 gedachten over “De 8 beste vitaminen en supplementen tegen een droge huid”

  1. Wat bedoel je met ‘een zorgverlener’? Je huisarts? Die zijn niet zo van de supplementen! Kun jij een goede zorgverlener(s) noemen de buurt van Amsterdam?

    • Als het om suppletieadvies gaat, kun je je beter wenden tot een orthomoleculaire arts en niet een reguliere. Een reguliere arts is niet geschoold op het gebied van suppletie. Een orthomoleculaire arts kun je onder meer via http://www.mbog.nl vinden.

  2. Is er niet een combinatie supplement hiervan? Makkelijker om in te nemen ipv diverse losse? Heb last van jeuk over hele lichaam sinds een tijdje.

  3. Toch denk ik dat het deels genetisch bepaald is.
    Wat ik al niet gedaan heb om van mijn droge huid af te komen!
    Ik slik volop hoogwaardige supplementen en drink voldoende van mijn gezuiverde water.

Reacties zijn gesloten.