web
statistics

6 redenen waarom fructoserijke maïsstroop slecht voor je is

Fructoserijke maïsstroop is een soort kunstmatige suiker gewonnen uit maïsstroop. Veel deskundigen stellen dat suiker en maïsstroop een grote rol spelen in de heersende obesitasepidemie (12). Fructoserijke maïsstroop en suiker zijn ook gelinkt aan veel andere ernstige gezondheidsaandoeningen zoals diabetes en hartziekte (34). Hier volgen zes redenen waarom fructoserijke maïsstroop slecht is voor je gezondheid.

1. Fructoserijke maïsstroop zorgt voor een onnatuurlijke hoeveelheid fructose in je dieet
De fructose in maïsstroop kan tot gezondheidsklachten leiden als het overmatig geconsumeerd wordt. De meeste zetmeelrijke koolhydraten zoals rijst worden afgebroken tot glucose, de basisvorm van koolhydraten. Tafelsuiker en maïsstroop zijn echter 50 procent glucose en 50 procent fructose (5). Glucose wordt gemakkelijk getransporteerd en gebruikt door de lichaamscellen. Het is ook de voornaamste brandstof voor intensief sporten en verschillende processen. Fructose van fructoserijke maïsstroop of tafelsuiker moet echter worden omgezet in vet of glycogeen (opgeslagen koolhydraten) door de lever voordat het als brandstof kan dienen. Fructoserijke maïsstroop zorgt voor onnatuurlijke hoeveelheden fructose in je dieet die het lichaam niet goed aankan. Een aantal decennia geleden bevatte het voedingspatroon enkel een kleine hoeveelheid fructose uit natuurlijke bronnen zoals fruit en groenten (6). Behalve dat fruit lagere concentraties fructose bevat, zitten er ook vezels, water, micronutriënten en antioxidanten in. Geen van de informatie in dit artikel geldt voor echt fruit, wat juist erg gezond is (6). De nadelige effecten hieronder worden voornamelijk veroorzaakt door een overmatige hoeveelheid fructose, en gelden voor zowel fructoserijke maïsstroop (55 procent fructose) als gewone suiker (50 procent fructose).

Kortom: Fructoserijke maïsstroop en suiker bevatten zowel fructose als glucose. Fructose wordt op een andere manier verwerkt dan glucose en een teveel eraan kan tot gezondheidsproblemen leiden.

2. Het wordt makkelijk in vet omgezet
Fructoserijke maïsstroop wordt makkelijk in vet omgezet als het overmatig wordt geconsumeerd (7). Dit komt doordat fructose wordt verwerkt in de lever. De lever kan fructose in glycogeen omzetten (opgeslagen koolhydraten), maar heeft een beperkte opslagcapaciteit. Hoewel kleinere hoeveelheden fructose van fruit prima zijn, kunnen grote hoeveelheden van frisdrank of snoepgoed de lever overbelasten en in vet worden omgezet. Deze vetophoping kan op de lange termijn voor serieuze gezondheidsproblemen zorgen, zoals een vette lever en type 2 diabetes (89). Bij een onderzoek gedurende drie weken vonden onderzoekers dat de overconsumptie van suiker en fructose leidde tot een drastische verhoging van 27 procent van het levervet (10). Ander onderzoek heeft ondervonden dat fructose voor meer gewichtstoename zorgt dan andere maaltijden met dezelfde hoeveelheid calorieën (11). Onthoud dat de schadelijke effecten van fructoserijke maïsstroop en fructose niet moeten worden verward met fructose uit fruit, wat weer gezond en veilig is bij normale hoeveelheden.

Kortom: Fructoserijke maïsstroop kan makkelijk zorgen voor overmatige vetopslag. Dit komt doordat het anders wordt verteerd dan andere voeding.

3. Het verhoogt het risico op obesitas en gewichtstoename
Langdurige onderzoeken tonen ook aan dat overmatige hoeveelheden suiker of fructoserijke maïsstroop een belangrijke rol kunnen spelen in obesitas (1213). Bij een onderzoek kregen gezonde volwassen vrijwilligers drinken met glucose of fructose. Bij het vergelijken van de twee groepen bleek dat de fructosedrank niet dezelfde invloed uitoefende op het gedeelte van de hersenen dat de eetlust controleert als de glucosedrank (14). Fructose kan ook zorgen voor de ophoping van visceraal vet. Visceraal vet omringt je organen en is het meest ongezonde soort lichaamsvet. Het is gerelateerd aan gezondheidsklachten zoals diabetes en hartziekte (815). Verder kan de inname van maïsstroop en suiker ook de gemiddelde calorie inname verhogen, wat een belangrijke factor is bij gewichtstoename. Onderzoek toont aan dat mensen dagelijks meer dan 500 calorieën uit suiker halen, wat 300 procent meer kan zijn dan vijftig jaar geleden (161718).

Kortom: Onderzoek blijft de rol van fructoserijke maïsstroop en fructose in obesitas benadrukken. Het kan zorgen voor meer visceraal vet, het schadelijke vetsoort dat om je organen zit.

4. Overmatige inname is een voorname oorzaak van diabetes
Overmatige consumptie van fructose of fructoserijke maïsstroop kan leiden tot insulineresistentie, een aandoening die tot type 2 diabetes kan leiden (1119). Bij gezonde mensen verhoogt de insulinespiegel door het eten van koolhydraten en vervoert insuline koolhydraten vanuit de bloedstroom naar de cellen. Het regelmatig overeten van fructose kan je lichaam resistent maken voor de effecten van insuline (19). Hierdoor daalt de ‘flexibiliteit’ van je cellen om koolhydraten te verteren. Op de lange termijn stijgen de insulinewaarden en bloedsuikerspiegel. Naast diabetes speelt maïsstroop ook een rol in het metabool syndroom, die aan veel ziektes is gerelateerd, waaronder hartziekte en bepaalde vormen van kanker (20).

Kortom: Fructoserijke maïsstroop kan leiden tot insulineresistentie en het metabool syndroom, die beide veroorzakers zijn van type 2 diabetes en andere ernstige ziektes.

5. Het kan het risico op andere ernstige ziektes verhogen
Veel ernstige ziektes zijn gelinkt aan de overconsumptie van fructose. Fructoserijke maïsstroop en suiker zijn ontstekingsbevorderend, waardoor een verhoogd risico op obesitas, diabetes, hartziekte en kanker bestaat. De hoge insulinewaarden veroorzaakt door suiker kunnen ook tumorgroei bevorderen. Verschillende langdurige onderzoeken hebben een relatie gevonden tussen fructoserijke maïsstroop en het risico op kanker (212223). Behalve dat het ontstekingsbevorderend is, kan te veel fructose de schadelijke advanced glycation end products (AGEs) verhogen, welke je cellen kunnen beschadigen en het verouderingsproces versnellen (242526). Verder is er ook een hoger risico op ontstekingsziekten zoals jicht. Dit komt door meer ontstekingen en de productie van urinezuur (2728). Door deze relatie tussen gezondheidsaandoeningen en maïsstroop en suiker zal het je niet verbazen dat onderzoekers maïsstroop linken aan een verhoogd risico op hartziekte en een lagere levensverwachting (329).

Kortom: Overmatige consumptie van maïsstroop is gelinkt een verhoogd risico op verschillende ziektes, waaronder kanker en hartziekte.

6. Het bevat geen essentiële voedingsstoffen
Net als andere toegevoegde suikers bestaat maïsstroop uit lege calorieën. Het bevat veel calorieën, maar helemaal geen essentiële voedingsstoffen. Het eten van maïsstroop zorgt daarom voor minder voedingsstoffen in je dieet. Hoe meer producten je eet met maïsstroop, hoe minder ruimte je hebt voor voedzame voeding. Al met al is het vermijden van fructoserijke maïsstroop een van makkelijkste en effectieve manieren om je gezondheid te verbeteren en het risico op ziekte te verlagen.

Fructoserijke maïsstroop is ook bekend opverpakkingen als High-Fructose Corn Syrup, HFCS, Glucose-fructosesiroop, glucosesiroop en fructosesiroop (met toestemming vertaald).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend