web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van hazelnoten

De voedingswaarde van hazelnoten

Voedingswaardetabel van hazelnoten per 100 gram:

Per 100 g / ml Hazelnoot ADH*
kcal 667 33,35%
Kj 2794 33,26%
Water (g) 4,2 0,21%
Eiwit (g) 14,2 25,36%
Koolhydraten (g) 10,6 4,08%
Suiker (g) 8,5
Vet (g) 62,5 89,29%
Verzadigd (g) 4,2
E.O.V. (g) 52,5
M.O.V. (g) 5
Omega 6 (g) 0,087
Omega 3 (g) 0,5
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 7,5 21,43%
A (mg) 0,01 1,11%
B1 (mg) 0,39 35,45%
B2 (mg) 0,21 14,00%
B3 (mg) 2 12,50%
B5 (mg) 0,9 18,00%
B6 (mg) 0,45 30,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 50 16,67%
B12 (ug)
C (mg) 3 4,00%
D (ug)
E (mg) 25 250,00%
Vitamine K (ug)
Natrium (mg) 2 0,20%
Kalium (mg) 650 18,57%
Calcium (mg) 220 22,00%
Fosfor (mg) 300 37,50%
IJzer (mg) 3,8 47,50%
Jodium (ug) 17 11,30%
Magnesium (mg) 150 50,00%
Koper (mg) 1,3 144,44%
Selenium (ug) 2 3,64%
Zink (mg) 1,9 12,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over hazelnoten
De hazelnoot is de vrucht van de hazelaar, een in West-Europa inheemse struik uit de berkenfamilie. Behalve mensen, zijn ook verschillende dieren dol op hazelnoten. Van hazelnoten eten we alleen de kern. De noot heeft een harde schil die lastig te kraken is.

Herkomst en groeiwijze
De ongecultiveerde struik wordt een ‘wilde hazelaar’ genoemd. Qua grootte lijkt deze struik trouwens meer op een boom. In het voorjaar bloeit de struik met kleine katjes. De vruchten van de wilde hazelaar zijn kleiner en hebben grotere vliezen dan de noten van de gecultiveerde exemplaren. Voor de commerciële teelt worden dan ook speciaal gekweekte hazelaars gebruikt, die ook meer vruchten opbrengen. Deze struiken worden maximaal zo’n 6 meter hoog. Je moet wel even geduld hebben, want vanaf het ontkiemen geeft de struik pas na 10 jaar vruchten.

Verkrijgbaar
Hazelnoten zijn in de herfst vers te koop én te rapen. Ze worden veel geïmporteerd uit Turkije maar ook in Nederland worden hazelaars geteeld. Gedopte bruine en blanke hazelnoten kan je het hele jaar door kopen. Blanke noten missen het bruine vliesje maar zijn qua smaak vergelijkbaar met de donkere variant. Door de noten kort in een droge pan of in de oven te roosteren laat het vliesje vanzelf los. Hazelnoten worden industrieel verwerkt in verschillende producten, bijvoorbeeld in de bekende hazelnootpasta, maar ook in schuimgebak en ontbijtproducten. Ook wordt er likeur gemaakt van hazelnoten.

Bewaren
Bewaar hazelnoten donker, koel en droog. Hazelnoten in de dop blijven zo maanden, soms wel jaren goed.

Toepassing
Hazelnoten hebben een aardse nootsmaak en zijn op allerlei manieren te verwerken. Maak bijvoorbeeld eens zelf een chocoladepasta van hazelnoten, dadels en cacao. Ook zijn hazelnoten lekker bij een voorgerecht, door een salade of in gehakte vorm over de soep. De smaak van hazelnoten combineert verder prima met appels en peren, courgette, geitenkaas, venkel en sinaasappel.

Wist je dat:

  • De hazelnoot belangrijke voeding is voor allerlei dierlijke bosbewoners zoals gaaien, spechten, muizen en eekhoorns?
  • De hazelaar zichzelf verspreidt door de wind en via door dieren begraven hazelnoten.
  • Kleine hazelnoten van de wilde variant meer smaak hebben dan de gecultiveerde?
  • Je een flinke hoeveelheid hazelnoten kunt rapen in en de eerste weken van september?
  • Het roosteren of blancheren van hazelnoten zorgt voor een diepere smaak?
  • Het in Rome gebruikelijk was om een hazelnootstruik cadeau te doen als symbool van geluk?
  • Rijpe hazelnoten vanzelf uit de boom vallen?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van hazelnoten
Onderzoekers hebben ontdekt dat hazelnoten de cholesterolspiegel gunstig kan beïnvloeden (1). Interessant is ook dat hazelnoten het brein kunnen beschermen tegen achteruitgang en het ontwikkelen van Alzheimer (2). Daarnaast wordt het risico op hart- en vaatziekten lager bij regelmatige inname (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Yücesan FB, Orem A, Kural BV, Orem C, Turan I. Hazelnut consumption decreases the susceptibility of LDL to oxidation, plasma oxidized LDL level and increases the ratio of large/small LDL in normolipidemic healthy subjects. Anadolu kardiyoloji dergisi : AKD = the Anatolian journal of cardiology. 2010; 10(1):28-35.

(2) Bahaeddin Z, Yans A, Khodagholi F, Hajimehdipoor H, Sahranavard S. Hazelnut and neuroprotection: Improved memory and hindered anxiety in response to intra-hippocampal Aβ injection. Nutritional neuroscience. 2016.

(3) Mercanligil SM, Arslan P, Alasalvar C. Effects of hazelnut-enriched diet on plasma cholesterol and lipoprotein profiles in hypercholesterolemic adult men. European journal of clinical nutrition. 2007; 61(2):212-20.