De voedingswaarde van hazelnoten

Voedingswaardetabel van hazelnoten per 100 gram:

Per 100 g / mlHazelnootADH*
kcal66733,35%
Kj279433,26%
Water (g)4,20,21%
Eiwit (g)14,225,36%
Koolhydraten (g)10,64,08%
Suiker (g)8,5
Vet (g)62,589,29%
Verzadigd (g)4,2
E.O.V. (g)52,5
M.O.V. (g)5
Omega 6 (g)0,087
Omega 3 (g)0,5
Cholesterol (mg)
Vezels (g)7,521,43%
A (mg)0,011,11%
B1 (mg)0,3935,45%
B2 (mg)0,2114,00%
B3 (mg)212,50%
B5 (mg)0,918,00%
B6 (mg)0,4530,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)5016,67%
B12 (ug)
C (mg)34,00%
D (ug)
E (mg)25250,00%
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)20,20%
Kalium (mg)65018,57%
Calcium (mg)22022,00%
Fosfor (mg)30037,50%
IJzer (mg)3,847,50%
Jodium (ug)1711,30%
Magnesium (mg)15050,00%
Koper (mg)1,3144,44%
Selenium (ug)23,64%
Zink (mg)1,912,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over hazelnoten
De hazelnoot is een vrucht van de hazelaar, een inheems gewas wat als struik in heel West-Europa groeit. Naast mensen, zijn ook allerlei dieren dol op hazelnoten. Van hazelnoten eten we alleen de kern. De noot is omgeven door een stevig en hard omhulsel, welke lastig te kraken is.

Herkomst en groeiwijze
De originele struik wordt een wilde hazelaar genoemd. Deze lijkt qua grootte meer op een boom. In het voorjaar bloeit de struik met kleine katjes. De vruchten die hiervan afkomen zijn kleiner en met grotere vliezen. Voor de commerciële teelt wordt daarom gebruik gemaakt van andere stuiken, die daarnaast ook meer vruchten opbrengen. Deze struiken worden maximaal zo’n 6 meter hoog. Het is wel even geduld hebben want vanaf het ontkiemen geeft de struik pas na 10 jaar vruchten af. De hazelaar wordt maximaal zes meter hoog.

Verkrijgbaar
Hazelnoten zijn in de herfst vers te kopen én te rapen. Ze worden veel geïmporteerd uit Turkije maar ook in Nederland worden hazelaars geteeld. Gedopte hazelnoten vinden we het hele jaar door. Er zijn blanke en bruine hazelnoten te koop. Blanke noten missen het bruine vliesje maar zijn qua smaak vergelijkbaar met de donkere variant. Door de noten kort in een droge pan te roosteren laat het vliesje vanzelf los. Naast hele noten zijn hazelnoten ook verwerkt verkrijgbaar. Bijvoorbeeld in de bekende hazelnootpasta, maar ook in schuimgebak en ontbijtproducten. Ook wordt er likeur van hazelnoten gemaakt.

Bewaren
Bewaar hazelnoten donker, koel en droog. Hazelnoten in de dop blijven zo maanden, soms wel jaren goed.

Toepassing
Hazelnoten hebben een aardse nootsmaak en zijn op allerlei manieren te verwerken. Maak bijvoorbeeld eens zelfs een chocoladepasta van hazelnoten, dadels en cacao. Ook zijn hazelnoten lekker bij een voorgerecht, door een salade of in gehakte vorm over de soep. De smaak van hazelnoten combineert verder prima met appels en peren, courgette, geitenkaas, venkel en sinaasappel.

Weetjes/Wist je dat:

  • Hazelnoten belangrijke voeding is voor allerlei dierlijke bosbewoners zoals gaaien, spechten, muizen en eekhoorns?
  • De hazelaar zichzelf verspreidt door middel van de wind en door dieren begraven hazelnoten.
  • Kleine hazelnoten van de wilde variant meer smaak hebben dan de gecultiveerde?
  • Je een flinke hoeveelheid hazelnoten kunt inslaan na een dagje in het herfstbos?
  • Het roosteren of blancheren van hazelnoten zorgt voor een diepere smaak?
  • Het in Rome gebruikelijk was om een hazelnootstruik cadeau te doen als teken van geluk?
  • Rijpe hazelnoten vanzelf uit de boom vallen?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van hazelnoten
Onderzoekers hebben ontdekt dat hazelnoten de cholesterolspiegels gunstig kunnen beïnvloeden (1). Interessant is ook dat hazelnoten het brein kunnen beschermen tegen achteruitgang en het ontwikkelen van Alzheimer (2). Daarnaast wordt het risico op hart- en vaatziekten lager bij regelmatige inname (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Yücesan FB, Orem A, Kural BV, Orem C, Turan I. Hazelnut consumption decreases the susceptibility of LDL to oxidation, plasma oxidized LDL level and increases the ratio of large/small LDL in normolipidemic healthy subjects. Anadolu kardiyoloji dergisi : AKD = the Anatolian journal of cardiology. 2010; 10(1):28-35.

(2) Bahaeddin Z, Yans A, Khodagholi F, Hajimehdipoor H, Sahranavard S. Hazelnut and neuroprotection: Improved memory and hindered anxiety in response to intra-hippocampal Aβ injection. Nutritional neuroscience. 2016.

(3) Mercanligil SM, Arslan P, Alasalvar C. Effects of hazelnut-enriched diet on plasma cholesterol and lipoprotein profiles in hypercholesterolemic adult men. European journal of clinical nutrition. 2007; 61(2):212-20.