web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van spekkoek

De voedingswaarde van spekkoek

Voedingswaardetabel van spekkoek per 100 gram:

Per 100 g Roomboter ADH*
kcal 423 20,88%
Kj 1754 20,88%
Water (g) 34,2 1,71%
Eiwit (g) 5,5 9,82%
Koolhydraten (g) 25,1 9,65%
Suiker (g) 20,3
Vet (g) 33,3 47,57%
Verzadigd (g) 20,9
E.O.V. (g) 8
M.O.V. (g) 1,2
Omega 6 (g) 0,7
Omega 3 (g) 0,3
Cholesterol (mg) 211,6
Transvet (g) 0,6
Vezels (g) 0,3 0,86%
A (mg) 0,414 46,00%
B1 (mg) 0,04 3,64%
B2 (mg) 0,14 9,33%
B3 (mg) 0,1 0,63%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,05 3,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 22,3 7,43%
B12 (ug) 0,65 23,21%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0,7 7,00%
E (mg) 2,5 25,00%
Vitamine K (ug) 11,2 9,33%
Natrium (mg) 171 17,10%
Kalium (mg) 71 2,03%
Calcium (mg) 31 3,10%
Fosfor (mg) 103 12,88%
IJzer (mg) 0,9 11,25%
Jodium (ug) 19,5 13,00%
Magnesium (mg) 8 2,67%
Koper (mg) 0,06 6,67%
Selenium (ug) 8 14,55%
Zink (mg) 0,65 4,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over spekkoek
Spekkoek is een soort Indonesische laagjescake, gemaakt van eieren met bloem en is rijk aan boter of margarine. Verder bevat spekkoek vele kruiden zoals kardemom, kaneel, vanillesuiker, kruidnagel, foelie en anijs. In het Indonesisch word spekkoek lapis legit genoemd. In Nederland wordt er vaak een stuk spekkoek als dessert geserveerd na een rijsttafel. Deze koek wordt ook geserveerd bij verjaardagsfeestjes en bruiloften. In Jakarta werd spekkoek echter gegeten bij de avondthee. Spekkoek kan meer dan 18 lagen bevatten, waardoor het bakken ervan een  arbeidsintensief proces is en veel geduld vraagt. Spekkoek is verkrijgbaar in vele smaken zoals naturel, pandan, banaan, amandel, kokos, chocolade en rum. De pandan smaak is te herkennen aan de groene kleur, dat een pandanblad van nature heeft. In Nederland is verse spekkoek voornamelijk verkrijgbaar bij Surinamers en Indische toko’s. Meestal zijn de gebakken door Jem’s Koeken. Dit is Nederland’s enige ambachtelijke bakkerij die volgens authentiek recept spekkoeken bakt. Deze spekkoeken van Jem’s hebben altijd een doorsnee van 17cm, wegen 700 gram en hebben 14 lagen.

Is spekkoek gezond?
Hoe (on)gezond spekkoek is, hangt af van de gebruikte receptuur. Zo zijn er recepten op basis van plantaardige vetten of roomboter. Het hoofdbestanddeel van spekkoek is eieren. Eieren bevatten vele schaarse nutriënten zoals vitamine A, B12 en D. Daarnaast is spekkoek bijzonder rijk aan vet (kokosolie, palmvet en raapzaadolie), waardoor er relatief veel vitamine E in te vinden is. Het vet in spekkoek is voornamelijk van het type verzadigd, hierdoor krijgt de koek zijn stevigheid. Verzadigd vet is minder onderhevig aan oxidatie, waardoor spekkoek relatief lang houdbaar is. Spekkoek is daarnaast rijk aan enkelvoudig onverzadigd vet en arm aan meervoudig onverzadigd de vetten zoals omega 3 en 6. Spekkoek bevat vrij veel vet en suiker, waardoor dit voedingsmiddel niet in de categorie gezond valt. Als we spekkoek vergelijken met andere soorten koek of cake, dan kan spekkoek wel als gezonder uit de bus komen. Een spekkoek eet je niet voor je gezondheid. Incidentele inname van spekkoek tijdens een bijzondere feestgelegenheid kan geen kwaad wanneer de rest van het dieet voedend en gezond is.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: