Voedingswaardetabel van taugé per 100 gram:

Per 100 gTaugé (rauw)ADH*Taugé (gekookt)ADH*
kcal231,15%180,90%
Kj971,15%750,90%
Water (g)934,65%954,75%
Eiwit (g)2,23,93%1,83,21%
Koolhydraten (g)2,71,04%1,90,73%
Suiker (g)
Vet (g)0,10,14%0,10,14%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,23,43%1,23,43%
A (mg)0,0010,11%0,0010,11%
B1 (mg)0,065,45%0,054,55%
B2 (mg)0,074,67%0,053,33%
B3 (mg)16,25%16,25%
B5 (mg)0,00%0,00%
B6 (mg)0,1912,67%0,1812,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)30,810,27%3010,00%
B12 (ug)00,00%00,00%
C (mg)810,67%45,33%
D (ug)00,00%00,00%
E (mg)0,11,00%0,11,00%
Vitamine K (ug)0,70,58%3,32,75%
Natrium (mg)60,60%50,50%
Kalium (mg)1213,46%671,91%
Calcium (mg)161,60%222,20%
Fosfor (mg)374,63%303,75%
IJzer (mg)0,45,00%0,45,00%
Jodium (ug)0,00%0,00%
Magnesium (mg)155,00%134,33%
Koper (mg)0,111,11%0,111,11%
Selenium (ug)11,82%11,82%
Zink (mg)0,32,00%0,261,73%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over taugé
Taugé, ook wel tjapar genoemd, zijn ontkiemde mungbonen (groene bonen) en vallen daarmee onder de spruitgroenten. Het bestaat uit een witte, dunne stengel, twee zaadlobben en een groen zaadhuidje. Taugé wordt meestal gebruikt in Aziatische maaltijden. Vooral de loempia staat bekend om de toegevoegde taugé. Taugé bevat plantaardig eiwit en is rijk aan vitamines en mineralen maar verliest hiervan een deel tijdens het verhitten.

Productie
Taugé komt oorspronkelijk uit Zuid-Azië. Tegenwoordig wordt de soort op alle plekken van de wereld geteeld. Om de mungbonen te laten ontkiemen worden ze vier uur blootgesteld aan daglicht en staan ze de rest van de dag in het donker. Dit gebeurt veelal met kunstmatig licht. Na ongeveer een week is de taugé “volgroeid”.

Verkrijgbaar
Taugé kan zowel uit Nederland komen als uit het buitenland. Het is het hele jaar door verkrijgbaar in elke supermarkt (vaak ook biologisch), bij de toko en op de markt. Taugé is gemakkelijk te kweken en kan op elk moment van het jaar tot ontkiemen komen. De prijs en kwaliteit lopen uiteen, maar een dure groente is het niet.

Bewaren
Taugé is, net als andere kiemgroente, kort houdbaar. De stengeltjes worden snel slap en verliezen daarmee ook smaak. Let er bij de aankoop op dat de groente er fris en gaaf uitziet zonder bruine plekken of slijmerige sporen. Bewaar het in de groentelade van de koelkast en consumeer binnen twee à drie dagen. Na blancheren is taugé ook in te vriezen. Wel verliest het na ontdooien zijn knapperigheid.

Toepassing
Het wordt niet aangeraden om taugé rauw te eten in verband met de eventuele aanwezigheid van bacteriën zoals salmonella en E. coli (EHEC). Om de kiemgroente wel knapperig te houden kun je de steeltjes het best blancheren in kokend water. Met andere groente meebakken- of wokken kan ook, maar dan verliest het snel wel zijn knapperigheid. Voeg in dat geval de kiemen als laatste toe en schep 1 tot 2 minuten om. Taugé heeft een vrij neutrale smaak en is een lekker ingrediënt bij allerlei Oosterse gerechten. De smaak doet wat denken aan lichte koolsoorten zoals witte- of Chinese kool. Het combineert bijvoorbeeld goed met prei, ui, champignons, paprika en kool en doet het zowel bij vlees als vis prima. Ook vegetarische producten zoals tempé, tofu en ei zijn lekker met taugé. Of verwerk de kiemen eens door de soep, een salade of een omelet.

Wist je dat:

  • Slap geworden taugé weer kan worden opgepept door de steeltjes een half uur in koud water te leggen?
  • De smaak van taugé sterker wordt wanneer je het combineert met gember?
  • In België taugé door het leven gaat als sojascheuten?
  • Je thuis gemakkelijk zelf taugé kan kweken?

Wetenschappelijke informatie over taugé
Kiemen van de mungboon. Meest gegeten kiem ter wereld. Bezit tumorremmende eigenschappen (1). Doet het goed in Aziatische gerechten en soepen. Deze boon bezit krachtige antioxidatieve eigenschappen en kan daarmee het LDL-cholesterol laten dalen (2). Mungbonen kunnen de groei van tumoren tegengaan (3) en zijn kankerremmend (4). Wanneer mungbonen worden gekiemd ontstaat er taugé. Taugé is erg populair in de Aziatische keuken. Taugé lijkt volgens onderzoekers heilzamer te zijn dan de bonen zelf. Zo kan taugé werken tegen diabetes type 2 (5). Interessant is dat sap van taugé de bloeddruk kan laten dalen (6). Van alle peulvruchten is de mungboon een van de makkelijkst verteerbare. De verteerbaarheid kan nog verder toenemen wanneer deze bonen een nachtje worden geweekt. Ook fermenteren kan de verteerbaarheid laten toenemen. De vezel raffinose kan bij sommige mensen wat winderigheid geven.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

 

(1) Soucek J, Skvor J, Poucková P, Matousek J, Slavík T, Matousek J. Mung bean sprout (Phaseolus aureus) nuclease and its biological and antitumor effects. Neoplasma. 2006; 53(5):402-9.

(2) Chung IM, Yeo MA, Kim SJ, Moon HI. Protective effects of organic solvent fractions from the seeds of Vigna radiata L. wilczek against antioxidant mechanisms. Human & experimental toxicology. 2011; 30(8):904-9.

(3) Matousek J, Podzimek T, Poucková P. Antitumor effects and cytotoxicity of recombinant plant nucleases. Oncology research. 2009; 18(4):163-71.

(4) Xu B, Chang SK. Comparative study on antiproliferation properties and cellular antioxidant activities of commonly consumed food legumes against nine human cancer cell lines. Food chemistry. 2012; 134(3):1287-96.

(5) Yao Y, Chen F, Wang M, Wang J, Ren G. Antidiabetic activity of Mung bean extracts in diabetic KK-Ay mice. Journal of agricultural and food chemistry. 2008; 56(19):8869-73.

(6) Hsu gw, lu y, chang s, hsu s. Antihypertensive effect of mung bean sprout extracts in spontaneously hypertensive rats. 2011; 35(1):278-288.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken