Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van taugé

De voedingswaarde van taugé

Voedingswaardetabel van taugé per 100 gram:

Per 100 g Taugé (rauw) ADH* Taugé (gekookt) ADH*
kcal 23 1,15% 18 0,90%
Kj 97 1,15% 75 0,90%
Water (g) 93 4,65% 95 4,75%
Eiwit (g) 2,2 3,93% 1,8 3,21%
Koolhydraten (g) 2,7 1,04% 1,9 0,73%
Suiker (g)
Vet (g) 0,1 0,14% 0,1 0,14%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 1,2 3,43% 1,2 3,43%
A (mg) 0,001 0,11% 0,001 0,11%
B1 (mg) 0,06 5,45% 0,05 4,55%
B2 (mg) 0,07 4,67% 0,05 3,33%
B3 (mg) 1 6,25% 1 6,25%
B5 (mg) 0,00% 0,00%
B6 (mg) 0,19 12,67% 0,18 12,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 30,8 10,27% 30 10,00%
B12 (ug) 0 0,00% 0 0,00%
C (mg) 8 10,67% 4 5,33%
D (ug) 0 0,00% 0 0,00%
E (mg) 0,1 1,00% 0,1 1,00%
Vitamine K (ug) 0,7 0,58% 3,3 2,75%
Natrium (mg) 6 0,60% 5 0,50%
Kalium (mg) 121 3,46% 67 1,91%
Calcium (mg) 16 1,60% 22 2,20%
Fosfor (mg) 37 4,63% 30 3,75%
IJzer (mg) 0,4 5,00% 0,4 5,00%
Jodium (ug) 0,00% 0,00%
Magnesium (mg) 15 5,00% 13 4,33%
Koper (mg) 0,1 11,11% 0,1 11,11%
Selenium (ug) 1 1,82% 1 1,82%
Zink (mg) 0,3 2,00% 0,26 1,73%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over taugé

Taugé of tjapar zijn ontkiemde mungbonen (groene bonen) en vallen daarmee onder de spruitgroenten. Eén ontkiemde boon bestaat uit een witte, dunne stengel, twee zaadlobben en een groen zaadhuidje. Taugé wordt meestal gebruikt in Aziatische maaltijden. Vooral de loempia staat bekend om de toegevoegde taugé. Taugé bevat plantaardig eiwit en is rijk aan vitamines en mineralen maar verliest hiervan een deel bij het verhitten.

Productie

Taugé komt oorspronkelijk uit Zuid-Azië. Tegenwoordig wordt de soort overal in de wereld geteeld. Om de mungbonen te laten ontkiemen, worden ze vier uur blootgesteld aan daglicht en staan ze de rest van de dag in het donker. Dit gebeurt veelal met kunstmatig licht. Na ongeveer een week is de taugé geschikt voor de verkoop.

Taugé kan zowel uit Nederland komen als uit het buitenland. Het is het hele jaar door verkrijgbaar in elke supermarkt (vaak ook biologisch), bij de toko en op de markt. Taugé is gemakkelijk te kweken en kan op elk moment van het jaar ontkiemen. De prijs en kwaliteit lopen uiteen, maar een dure groente is het niet.

Bewaren

Taugé is, net als andere kiemgroente, kort houdbaar. De stengeltjes worden snel slap en verliezen daarmee ook smaak. Als je taugé koopt, kijk dan of de groente er fris en gaaf uitziet zonder bruine plekken of slijmerige sporen. Bewaar het in de groentela van de koelkast en verwerk het binnen twee à drie dagen. Na blancheren is taugé ook in te vriezen. Wel verliest het na ontdooien zijn knapperigheid.

Toepassing

Het wordt niet aangeraden om taugé rauw te eten in verband met de eventuele aanwezigheid van bacteriën zoals salmonella en E. coli (EHEC). Om de kiemgroente wel knapperig te houden kun je de steeltjes het best kort blancheren in kokend water. Met andere groente meebakken- of wokken kan ook, maar dan verliest het snel wel zijn knapperigheid. Voeg in dat geval de kiemen als laatste toe en schep 1 tot 2 minuten om.

Taugé heeft een vrij neutrale smaak en is een lekker ingrediënt bij allerlei oosterse gerechten. De smaak doet wat denken aan lichte koolsoorten zoals witte of Chinese kool. Het combineert bijvoorbeeld goed met prei, ui, champignons, paprika en kool en doet het prima bij zowel bij vlees als vis. Ook vegetarische producten zoals tempé, tofu en ei zijn lekker met taugé. Of verwerk de kiemen eens door de soep, een salade of een omelet.

Wist je dat:

  • Slap geworden taugé weer kan worden opgepept door de steeltjes een half uur in koud water te leggen?
  • De smaak van taugé sterker wordt wanneer je het combineert met gember?
  • Taugé in België door het leven gaat als ‘sojascheuten’?
  • Je gemakkelijk zelf taugé kan kweken?

Wetenschappelijke informatie over taugé

De kiemen van de mungboon zijn de meest gegeten kiemen ter wereld. Ze bezitten tumorremmende eigenschappen (1). Deze boon bezit krachtige antioxidatieve eigenschappen en kan daarmee het LDL-cholesterol laten dalen (2). Mungbonen kunnen de groei van tumoren tegengaan (3) en zijn kankerremmend (4).

Taugé lijkt volgens onderzoekers heilzamer te zijn dan de bonen zelf. Zo kan taugé werken tegen diabetes type 2 (5). Interessant is ook dat sap van taugé de bloeddruk kan laten dalen (6).

Van alle peulvruchten is de mungboon één van de makkelijkst verteerbare. De verteerbaarheid neemt verder toe wanneer de bonen een nachtje worden geweekt. Ook fermenteren kan de verteerbaarheid versterken. De vezel raffinose kan bij sommige mensen wat winderigheid geven.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Soucek J, Skvor J, Poucková P, Matousek J, Slavík T, Matousek J. Mung bean sprout (Phaseolus aureus) nuclease and its biological and antitumor effects. Neoplasma. 2006; 53(5):402-9.

(2) Chung IM, Yeo MA, Kim SJ, Moon HI. Protective effects of organic solvent fractions from the seeds of Vigna radiata L. wilczek against antioxidant mechanisms. Human & experimental toxicology. 2011; 30(8):904-9.

(3) Matousek J, Podzimek T, Poucková P. Antitumor effects and cytotoxicity of recombinant plant nucleases. Oncology research. 2009; 18(4):163-71.

(4) Xu B, Chang SK. Comparative study on antiproliferation properties and cellular antioxidant activities of commonly consumed food legumes against nine human cancer cell lines. Food chemistry. 2012; 134(3):1287-96.

(5) Yao Y, Chen F, Wang M, Wang J, Ren G. Antidiabetic activity of Mung bean extracts in diabetic KK-Ay mice. Journal of agricultural and food chemistry. 2008; 56(19):8869-73.

(6) Hsu gw, lu y, chang s, hsu s. Antihypertensive effect of mung bean sprout extracts in spontaneously hypertensive rats. 2011; 35(1):278-288.