Voedingswaardetabel van yacon siroop per 100 gram:

Per 100 gYacon siroopADH*
kcal1336,65%
Kj5596,65%
Water (g)0,00%
Eiwit (g)0,00%
Koolhydraten (g)73,3328,20%
Suiker (g)46,67
Vet (g)0,00%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)0,00%
A (mg)0,00%
B1 (mg)0,00%
B2 (mg)0,00%
B3 (mg)0,00%
B5 (mg)0,00%
B6 (mg)0,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)0,00%
B12 (ug)0,00%
C (mg)0,00%
D (ug)0,00%
E (mg)0,00%
Vitamine K (ug)0,00%
Natrium (mg)878,70%
Kalium (mg)0,00%
Calcium (mg)0,00%
Fosfor (mg)0,00%
IJzer (mg)1,215,00%
Jodium (ug)0,00%
Magnesium (mg)0,00%
Koper (mg)0,00%
Selenium (ug)0,00%
Zink (mg)0,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over yacon
Yacon, ook wel appelwortel genoemd, is in Nederland een wat onbekende knolsoort, maar in Zuid-Amerika niet uit de keuken weg te denken. Het behoort tot de onderfamilie van de asteroideae, waar ook de aardpeer en zonnebloem toe behoren. Qua uiterlijk heeft het wel wat weg van een zoete aardappel, alleen de yacon heeft een donkere schil.
Het heeft een frisse, zoete smaak. De zoete smaak komt door de stof inuline, die in grote hoeveelheid aanwezig is in deze knol. Dit maakt yacon o.a. geschikt voor mensen met diabetes. Yacon kan zowel rauw als bereid worden gegeten.

Herkomst
De soort komt oorspronkelijk uit Peru en wordt al eeuwen gegeten. Daar wordt het ook wel ‘the apple of the earth’ genoemd. De Inca’s staan bekend om het feit dat zij regelmatig yacon op het menu hadden staan. Yacón wordt in de Andes zowel vers (knol) als verwerkt (knol, stengel, blad) gegeten en zelfs als veevoer ingezet. Yacon komt uit deze gebieden maar wordt ook in Europa verbouwd. Alhoewel de soort tropisch aandoet, gedijt hij prima op de Nederlandse gronden.

Verkrijgbaar
Yacon is in Nederland in de gewone winkel- en supermarkt bijna niet te krijgen. In tegenstelling tot Zuid-Amerika waar de groente vers op elke straathoek ligt en zelfs wordt verwerkt in poeders, pillen en siroop. Bij ons moeten we het hebben van het aanbod bij de toko’s. Daar vind je vaak verse yacon.

Bewaren
Yacon is een knolsoort en daarmee lang houdbaar op een koele, droge plek. Hoe langer je ze laat liggen, hoe zoeter ze worden.

Toepassing
Yacon kan worden ingezet zoals wij zoete aardappelen gebruiken. Als koolhydraatbron (in plaats van aardappelen bijvoorbeeld) of als groente. De smaak is zoet, fruitachtig. Denk aan een kruising tussen een peper, meloen en appel. Hier komt dan ook de naam ‘appelwortel’ vandaan. De structuur is als die van wortel.

Yacon is lekker in een curry, verwerkt in koekjes of door een hartige of juist zoete (fruit)salade. Of rooster de knol in de oven. Door hartige, ietwat bittere ingrediënten toe te voegen komt het zoete ermee in balans. Denk aan witlof, noten en spruitjes bijvoorbeeld.

Wist je dat:

  • Yacon snel verkleurd? Na het schillen kan je de knol licht inwrijven met citroensap om dit tegen te gaan
  • Yacon een zeer gemakkelijke groente is om in je eigen moestuin te kweken? De plant vergt nauwelijks tot geen onderhoud, is vrij van ziekten en plagen en doet het goed op iedere grondsoort.
  • Yacon ook als grondstof voor siroop en zoetstof wordt gebruikt?
  • Er wel 400 varianten bestaan van yacon?

Wetenschappelijke informatie over yacon
De yacon wordt in Nederland ook wel appel-wortel genoemd. Oorspronkelijk komt deze knol uit Peru. Hij bevat kleine beetjes vitamines en mineralen. Een uitschieter is vitamine C, iets dat gebruikelijk is voor knollen. Yacon is een van de rijkste bronnen van fructo-oligosaccharides (FOS) van alle groentesoorten. Dit is een prebiotische vezel, die de dikke darmbacteriën voedt. Een gedeelte van deze FOS komt voor in de vorm van inuline, een fructaan. Onderzoekers hebben vastgesteld dat deze knol ervoor kan zorgen dat het ontlasten frequenter optreedt (1). Bij mensen met obstipatie is dit een eigenschap die zeker welkom is. Ook levert yacon relatief weinig calorieën. Dit gewas is uitstekend geschikt voor mensen met diabetes, of het voorstadium ervan (2) (3). Yacon heeft een zeer lage glycemische index, waardoor de bloedsuikerspiegel niet tot grote hoogte stijgt na de maaltijd. Yacon heeft wel een verzadigende werking, waardoor het ook geschikt is voor mensen die willen afvallen. Van yacon wordt ook yacon siroop gemaakt, als gezonder alternatief voor suiker. Het gehalte aan fructose in yacon is laag, waardoor gematigde inname niet belastend is voor de lever. De verkrijgbaarheid van dit knolgewas is in Nederland beperkt, maar daar komt langzaam verandering in. Met name biologische winkels en markten bieden soms yacon beperkt aan.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Geyer M, Manrique I, Degen L, Beglinger C. Effect of yacon (Smallanthus sonchifolius) on colonic transit time in healthy volunteers. Digestion. 2008; 78(1):30-3.

(2) Satoh H, Audrey Nguyen MT, Kudoh A, Watanabe T. Yacon diet (Smallanthus sonchifolius, Asteraceae) improves hepatic insulin resistance via reducing Trb3 expression in Zucker fa/fa rats. Nutr Diab. 2013; 3(5):e70-.

(3) Genta S, Cabrera W, Habib N. Yacon syrup: beneficial effects on obesity and insulin resistance in humans. Clinical nutrition (Edinburgh, Scotland). 2009; 28(2):182-7.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken