web
statistics
Hoofdpagina » Nieuws » Voedingsindustrie lobbyt tegen verplichte Nutri-Score

Voedingsindustrie lobbyt tegen verplichte Nutri-Score

Zoals je misschien is opgevallen, vermelden veel etiketten van voedsel tegenwoordig de Nutri-Score. Met een indeling van A t/m E wordt aangegeven hoe gezond of ongezond zo’n product is. Veel ongezonde producten vallen snel door de mand, zodat ook een leek kan zien dat ongezonde producten met een etiket vol loze beloften beter in de winkel achtergelaten kunnen worden. Foodwatch meldt nu dat de voedingsindustrie achter de schermen in Brussel aan het lobbyen is om hun omzetschade te beperken. Zo probeerden ze om bij wet te laten vastleggen dat het voedselkeuzelogo vrijwillig moet zijn. Ook proberen ze de portiegroottes flexibel te maken, zodat hiermee gegoocheld kan worden en een product in een gezondere klasse terecht kan komen. Om dit te bewerkstelligen hebben Nestlé, Unilever, Coca-Cola, Mars, Mondelez en PepsiCo zich verenigd onder de neutrale naam FoodDrinkEurope. Ze hebben zelfs nog geprobeerd om zelf met een ander logo te komen. Hierbij kwam bijvoorbeeld Nutella, dat voor meer dan de helft uit suiker bevat, als gezond uit de bus. Foodwatch vindt dat het Nutri-Score-logo in heel Europa verplicht moet worden. Hopelijk trekt de voedingsindustrie aan het kortste eind, maar wie betaalt, die…

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend