Zoals je misschien is opgevallen, vermelden veel etiketten van voedsel tegenwoordig de Nutri-Score. Met een indeling van A t/m E wordt aangegeven hoe gezond of ongezond zo’n product is. Veel ongezonde producten vallen snel door de mand, zodat ook een leek kan zien dat ongezonde producten met een etiket vol loze beloften beter in de winkel achtergelaten kunnen worden. Foodwatch meldt nu dat de voedingsindustrie achter de schermen in Brussel aan het lobbyen is om hun omzetschade te beperken. Zo probeerden ze om bij wet te laten vastleggen dat het voedselkeuzelogo vrijwillig moet zijn. Ook proberen ze de portiegroottes flexibel te maken, zodat hiermee gegoocheld kan worden en een product in een gezondere klasse terecht kan komen. Om dit te bewerkstelligen hebben Nestlé, Unilever, Coca-Cola, Mars, Mondelez en PepsiCo zich verenigd onder de neutrale naam FoodDrinkEurope. Ze hebben zelfs nog geprobeerd om zelf met een ander logo te komen. Hierbij kwam bijvoorbeeld Nutella, dat voor meer dan de helft uit suiker bevat, als gezond uit de bus. Foodwatch vindt dat het Nutri-Score-logo in heel Europa verplicht moet worden. Hopelijk trekt de voedingsindustrie aan het kortste eind, maar wie betaalt, die…
Voedingsindustrie lobbyt tegen verplichte Nutri-Score
Juglen Zwaan (1982) is spreker en schrijver over voeding en gezondheid. Hij is een gepassioneerde voedingskundige met een onbedwingbare honger naar nieuwe inzichten. Hij schreef de boeken De supplementenwijzer, De voedingswijzer, De receptenwijzer en De voedingswaardewijzer. Juglen maakt al meer dan 12 jaar deel uit van het radioprogramma gezondheidsnieuws en was vaste gast in het tv-programma ‘Wat eten we’ op de landelijke televisie. Hij studeerde Voeding & Gezondheid aan de Open Universiteit en Nutrition Science aan Stanford. Hij onderzoekt kritisch en combineert moderne wetenschap met eeuwenoude kennis. Hij hangt geen enkel voedingsgeloof aan, maar combineert vele visies. Klik hier om zijn verhaal te lezen.