De voedingswaarde van abrikozen

Voedingswaardetabel van abrikozen per 100 gram:

Per 100 gAbrikozenADH*
kcal603,00%
Kj2523,00%
Water (g)83,24,16%
Eiwit (g)1,42,50%
Koolhydraten (g)11,54,42%
Suiker (g)7,7
Vet (g)0,40,57%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)2,36,57%
A (mg)0,1820,00%
B1 (mg)0,065,45%
B2 (mg)0,053,33%
B3 (mg)0,63,75%
B5 (mg)0,244,80%
B6 (mg)0,064,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)41,33%
B12 (ug)
C (mg)912,00%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)3,32,75%
Natrium (mg)10,10%
Kalium (mg)2597,40%
Calcium (mg)161,60%
Fosfor (mg)202,50%
IJzer (mg)0,56,25%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,077,78%
Selenium (ug)1018,18%
Zink (mg)0,21,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de abrikoos
Abrikozen zijn kleine, ovale tot ronde vruchten met een gele of oranje kleur. De schil voelt fluweelzacht en donsachtig aan. De abrikoos is een steenvrucht. Dit is een verzamelnaam voor vruchten met een harde pit in de kern. Abrikozen worden nog wel eens verward met perziken of nectarines, maar zijn een stuk kleiner en anders van kleur.

Herkomst en groeiwijze
De abrikoos komt oorspronkelijk uit China en is al duizenden jaren oud. De botanische naam, Prunus armeniaca, doet vermoeden dat de abrikoos uit Armenië komt maar niks is dus minder waar. Maar de grootste abrikozenboomgaard vinden we wél in Armenië. De abrikoos groeit aan een struik of boom. Wanneer we de plant haar gang laten gaan, kan deze wel 10 meter hoog worden. Dit komt de productie niet ten goede, vandaar dat we zulke groottes nauwelijks aantreffen. De meeste bomen geven één keer in de drie jaar vruchten.

Verkrijgbaar
Abrikozen zijn zowel vers als gedroogd of in blik of glas verkrijgbaar. In Nederland worden abrikozen niet commercieel geteeld vanwege de geringe opbrengst. Abrikozen doen het goed in een warm, ietwat droog klimaat. De meeste abrikozen die bij ons in de winkels liggen komen daarom uit Griekenland, Italië en Spanje. De lekkerste, verse exemplaren vinden we in de zomermaanden maar abrikozen zijn jaarrond verkrijgbaar. In de wintermaanden komen de vruchten vaak uit Zuid-Afrika.

Bewaren
Abrikozen moeten er bij aankoop gaaf en glad uitzien en vooral: aromatisch ruiken. Harde abrikozen zijn (nog) niet lekker. Wacht tot je de vrucht zachtjes kunt induwen en de pit gemakkelijk loslaat. Dan is de vrucht rijp. Abrikozen zijn in de koelkast 5 dagen houdbaar. Buiten de koelkast, dit komt de smaak ten goede, ongeveer 1 tot 3.

Toepassing
De schil van de abrikoos is gewoon eetbaar. Halveer de abrikoos door hem rondom de pit door te snijden en hierna van de pit af te draaien.
Abrikozen combineren goed met allerlei vleesgerechten maar ook met geitenkaas, noten en ander gedroogd fruit. Van abrikozen maak je een heerlijke compote gecombineerd met winterse specerijen. Of verwerk abrikozen in een zomerse salade, Arabische gerechten of in een Marokkaans tajine of gehalveerd als voorgerecht of tussendoortje met een lekkere vulling.

Weetjes/Wist je dat:

  • Turkije 85% van de wereldproductie van gedroogde abrikozen voor haar rekening neemt?
  • Een pluot een kruising is tussen een pruim en abrikoos?
  • Abrikozen rond de pit nootachtiger smaken dan onder de schil?
  • Abrikozen een onderdeel zijn van tuttifrutti?
  • Je gedroogde abrikozen zowel gezwaveld of ongezwaveld kan kopen? Abrikozen met zwavel hebben een oranje-gele kleur en ongezwavelde varianten zijn bruin of donkerpaars. Koop bij voorkeur de ongezwavelde variant.
  • Gedroogde abrikozen veel vezels bevatten maar ook erg suikerrijk zijn?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van abrikozen
Abrikozen bevatten meer dan 7 soorten carotenoïden (1), waaronder antheraxantine, luteïne, zeaxanthine en kryptoxanthine. Carotenen ondersteunen de ogen en kunnen het zicht beschermen. Daarnaast zijn abrikozen zeer rijk aan fenolen die ontstekingsremmend werken en het risico op hart- en vaatziekten verminderen (2). De pitten van abrikozen staan al lange tijd in de belangstelling vanwege de mogelijk therapeutische werking bij kanker. Veel onderzoeken spreken elkaar op dit punt tegen, waardoor het beter is om terughoudend te zijn en voor andere bewezen therapieën te kiezen (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

 

(1) Fratianni A, Albanese D, Mignogna R, Cinquanta L, Panfili G, Di Matteo M. Degradation of carotenoids in apricot (Prunus armeniaca L.) during drying process. Plant foods for human nutrition (Dordrecht, Netherlands). 2013; 68(3):241-6.

(2) Kan T, Gundogdu M, Ercisli S et al. Phenolic compounds and vitamins in wild and cultivated apricot (Prunus armeniaca L.) fruits grown in irrigated and dry farming conditions. Biol Res. 2014; 47(1):46-.

(3) Pal D, Banerjee S, Ghosh AK. Dietary-induced cancer prevention: An expanding research arena of emerging diet related to healthcare system. Journal of Advanced Pharmaceutical Technology & Research. 2012;3(1):16-24. doi:10.4103/2231-4040.93561.