12 Wetenschappelijk bewezen tips voor meer positieve gedachten

Recent hebben onderzoekers bekend gemaakt dat positieve mensen gemiddeld langer leven. Mensen die de gewoonte hebben om positief tegen het leven aan te kijken, hebben een veel grotere kans om ouder dan 85 te worden. De rasechte pessimist zal er waarschijnlijk niet aan moeten denken om zo oud te worden, want ouderdom komt toch met vele gebreken. Ook daar hebben onderzoekers eens naar gekeken: het blijkt dat positief in het leven staan zowel je mentale als fysieke gezondheid ten goede komt (1). In dit artikel geven we je vele wetenschappelijk bewezen tips om positiever te worden.

Mensen die positief zijn ervaren minder stress in hun leven (2). Langdurige stress is volgens wetenschappers een grote ziekmaker, want het vergroot de kans op onder meer astma, reuma, depressie, angsten, cardiovasculaire ziektes, pijn, beroerte en kanker (345). Mensen die veel stress hebben, kunnen ook minder goed denken, waardoor herinneren en nieuwe dingen leren moeilijker wordt (6). Het hebben van veel stress wordt geassocieerd met spijsverteringsklachten zoals een lekkende darm, disbalans in de darmflora en een verstoorde darm-hersencommunicatie (7).

12 tips voor een positieve levensinstelling:

1. Zorg dagelijks voor een moment waarop je even mediteert of aan yoga doet. Deze rustgevende activiteiten kunnen volgens onderzoekers zorgen voor meer positiviteit (89). Ook het beoefenen van pilates kan negatieve emoties en angsten op afstand houden (10).

2. Fysiek in beweging komen door meer te wandelen of sporten, kan ervoor zorgen dat negatieve emoties en gedachten minder worden (111213).

3. Wees vriendelijk en behulpzaam naar de mensen om je heen. Onderzoek suggereert dat vriendelijkheid een goed gevoel kan geven en dat je daardoor positiever over jezelf en het leven gaat denken (14).

4. Kijk regelmatig naar alles in je leven waar je dankbaar voor bent. Hierdoor kan je algehele emotionele gevoel sterk verbeteren, met positievere gedachtes als gevolg (15). Je kunt alles waar je dankbaar voor bent opschrijven, opnoemen of tegen anderen zeggen.

5. Regelmatig schrijven over positieve ervaringen, kan sterk helpen om positiever tegen het leven aan te kijken en minder lichamelijke klachten te ervaren (16). Je zou dit ’s avonds in je dagboek kunnen doen.

6. Neem onder de loep hoe je tegen jezelf praat. Door positief en motiverend tegen jezelf te spreken, kun je veel meer uit jezelf en het leven halen (17). Door negatief over jezelf te denken, rem je jezelf in het leven.

7. Neem het leven minder serieus en maak regelmatig grapjes. Dit kan ervoor zorgen dat je humeur sterk verbetert, waardoor je niet alleen positiever wordt, maar ook nog eens gezonder (18).

8. Door er een gewoonte van te maken om jezelf regelmatig te bekrachtigen met positieve affirmaties, kun je op termijn een stuk positiever in het leven staan (19). Door de kracht van herhaling raak je er steeds meer van overtuigd dat je het wel kan en dat je de moeite waard bent.

9. Zorg voor voldoende nachtrust. Door goed te slapen beschik je over meer energie en ben je beter opgewassen tegen tegenslag, waardoor het makkelijker is om positiever te blijven (20). Onderzoekers stellen vast dat dit twee kanten opgaat: de twee kunnen elkaar positief en negatief versterken (21). Als je positief in het leven staat, is het vaak makkelijker om in slaap te vallen dan wanneer je negatief blijft doormalen in bed.

10. Kies de juiste mensen om je heen. Mensen die veel betekenisvolle vrienden om zich heen hebben, staan vaker positief in het leven (22). Waar je mee omgaat, daar raak je door besmet. Zorg dus dat je veel omgaat met mensen die je vrolijk maken.

11. Eet meer groente en fruit. Tot 8 porties per dag zorgt volgens recent onderzoek voor toename van geluk, een goed gevoel en tevredenheid in het leven (23). Andere onderzoekers zeggen dat deze voeding nog krachtiger werkt als je het rauw eet in plaats van gekookt (24).

12. Als je vrolijker en positiever wil worden is het volgens onderzoek slim om regelmatig de natuur op te zoeken, het liefst met direct zonlicht (2526). Als er water bij in de buurt is, werkt dit nog heilzamer (27). Ook de kleur groen schijnt krachtig tegen stress en spanning te kunnen werken, misschien dat veel mensen daarom in de lente en zomer extra positief zijn (2829).

Voor veel mensen is het lastig om altijd positief te zijn. Positief zijn kost ook kracht. Gelukkig helpt ons brein ons onbewust een handje, want de hersenen zijn in staat om negatieve ervaringen te vergeten en positieve ervaringen juist vast te houden (30).

Je kijk op het leven is deels genetisch bepaald, maar er spelen nog veel meer factoren een rol, waardoor je ook zelf in de hand hebt welk standpunt je omarmt (31). Hopelijk draagt deze nieuwsbrief eraan bij dat je het glas vaker halfvol gaat zien in plaats van halfleeg. Tegenslagen krijgen we allemaal, maar hoe je ermee om gaat is aan jou…

Voor een dagelijks portie positiviteit kan ik je aanraden om de website Voorpositiviteit.nl te volgen (vooral hun twitter en facebook zijn de moeite waard!). Verder is de site SoChicken ook een leuke site voor meer geestelijke positiviteit.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

Plaats een reactie