web
statistics

10 tips voor meer energie

We kennen het allemaal: een vermoeid gevoel. Je kunt de vraag van het leven even niet aan. Wat kun je hier op een natuurlijke manier aan doen, zonder over je grens te gaan?

Kom van de bank af
Als je inactief op de bank blijft hangen, zal het zuurstofniveau van je lichaam steeds lager worden. Als gevolg hiervan zullen je cellen minder zuurstof uitwisselen en raak je versufter en vermoeider. Ook raakt je lichaam in een inactieve modus en dat merk je in de vorm van vermoeidheid. Wanneer je actiever bent, is je metabolisme sneller en komt er ook sneller energie beschikbaar.

Neem je verslaving onder de loep
Of je nu teveel alcohol drinkt, te lang leest of teveel achter facebook zit: ze ontnemen ons energie omdat de balans zoek is. Teveel en langdurig hetzelfde doen kost energie, terwijl gezonde afwisseling juist energie geeft!

Kies voor deze supplementen
Bij vermoeidheid is het altijd raadzaam om te kiezen voor vitamine B complex, magnesium en voor mensen die wat ouder zijn: CoQ10. Hoe ouder we worden, hoe minder CoQ10 we aanmaken. CoQ10 is betrokken bij de energiestofwisseling in elke cel van het lichaam.

Stabiliseer je bloedsuikerspiegel
Schommelingen in de bloedsuikerspiegel zijn zeer vermoeiend voor het lichaam, het put de alvleesklier en stresshormonen uit en dat merk je in de vorm van vermoeidheid. Kies daarom altijd voor koolhydraten (rijst, pasta, graan, brood, aardappels) in combinatie met eiwitten (vlees, vis) en goede vetten (kokosvet, roomboter). Een gestabiliseerde bloedsuikerspiegel geeft rust. Beter is om de koolhydraatinname te beperken en als je dit toch neemt, te kiezen voor de complexe koolhydraten zoals volkorenproducten. Granen kunnen i.v.m. gluten en zemelen de conditie van de darmen aantasten. Kies daarom ook voor alternatieven zoals quinoa, rijst of boekweit.

Zorg voor voldoende licht
Licht zorgt voor de aanmaak van serotonine en dat geeft ons energie. Voldoende serotonine overdag zorgt er bovendien voor dat we ’s avonds meer van het slaaphormoon melatonine aanmaken. Probeer beeldschermwerk laat op de avond te vermijden, maar ga juist vlak na het middaguur een wandeling maken. Na het middaguur staat de zon het hoogst en is er het meeste licht. Bij een wandeling voeg je ook nog eens veel zuurstof aan je lichaam toe voor extra energie!

Kom los van je gedachten
Vaak is vermoeidheid ook een gevolg van een geestelijke overbelasting. Je ziet overal tegenop en je hebt er geen zin in. Zoek naar dingen die je leuk vindt om te doen en die jou kracht geven. Overwin onzekerheid, want vermoeidheid kan ook een verkapte onzekerheid zijn om je te onttrekken aan je verantwoordelijkheid. Stress kan objectief zijn en veel druk met zich meebrengen, maar meestal is het toch subjectief en word duidelijk dat we het probleem in ons hoofd creëren door er enorm tegenop te zien. Hou je gedachtes in de gaten: ze kunnen energie geven of nemen. Wanneer je een negatieve gedachte hebt, probeer hier dan tegenin te gaan en een positieve gedachte ernaast te zetten.

Eet zuivere voeding
Verontreinigingen zoals herbiciden en pesticiden zorgen voor een belasting van de lever. De lever zorgt voor levensenergie. Daarnaast zorgt zuivere onbewerkte voeding voor een extra hoeveelheid vitamines en mineralen die het lichaam voeden en kracht geven. Blijf zoveel mogelijk weg bij suiker, melkproducten en granen maar kies voor biologisch vlees, vis, groente en fruit. Stimulerende middelen zoals koffie, thee en chocolade lijken op de korte termijn wel een oplossing, maar op de lange termijn zullen ze je voorraden energie alleen maar meer uitputten doordat je over je grens gaat. Beperk dus de inname van deze middelen.

Zorg voor voldoende vocht
Meestal als we moe zijn, met name geestelijk dan heeft het lichaam eigenlijk water nodig en elektrolyten. Elektrolyten zoals magnesium, kalium, natrium, calcium en zink zijn vertegenwoordigd met nog 80 andere mineralen en spoorelementen in Keltisch zeezout. Een glaasje water met Keltisch zeezout kan echt wonderen doen voor je lichaam. Keukenzout is bewerkt en mineraalarm, dit kost het lichaam energie. Heb je geen Keltisch zeezout? Dan is zeezout een betere keuze.

Duik vroeg in bed
In deze tijd wordt er ontzettend veel van ons gevraagd. Op één dag komt er net zoveel informatie op ons af, als een middeleeuwer in zijn hele leven tot zich kreeg. We zijn ons er vaak niet bewust van. Radio, TV, kranten, een drukke baan, het verkeer. Allemaal prikkels. Geef het lichaam de tijd dit te verwerken. Ga even een half uurtje op de bank niksen of vroeg naar bed. Als je zit te niksen, zijn je hersenen eigenlijk druk bezig om alle informatie te rubriceren, zonder dat je dit merkt. Wees je hiervan bewust en neem regelmatig een time-out.

Stel je grenzen
Als je te lang over je grens gaat, dan bestaat het gevaar van een burn-out, oftewel een bijnieruitputting. Bij een bijnieruitputting is het zo dat je er nog wel één of twee keer van kunt herstellen, maar een derde keer is meestal permanent. Voorkomen is beter dan genezen. Stel je grenzen: vermoeidheid is een teken dat er ergens een grens is bereikt, respecteer dit en ga er niet overheen.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend