10 tips voor meer energie

We kennen het allemaal: een vermoeid gevoel. Je kunt de vraag van het leven even niet aan. Wat kun je hier op een natuurlijke manier aan doen, zonder over je grens te gaan?

Kom van de bank af
Als je inactief op de bank blijft hangen, zal het zuurstofniveau van je lichaam steeds lager worden. Als gevolg hiervan zullen je cellen minder zuurstof uitwisselen en raak je versufter en vermoeider. Ook raakt je lichaam in een inactieve modus en dat merk je in de vorm van vermoeidheid. Wanneer je actiever bent, is je metabolisme sneller en komt er ook sneller energie beschikbaar.

Neem je verslaving onder de loep
Of je nu teveel alcohol drinkt, te lang leest of teveel achter facebook zit: ze ontnemen ons energie omdat de balans zoek is. Teveel en langdurig hetzelfde doen kost energie, terwijl gezonde afwisseling juist energie geeft!

Kies voor deze supplementen
Bij vermoeidheid is het altijd raadzaam om te kiezen voor vitamine B complex, magnesium en voor mensen die wat ouder zijn: CoQ10. Hoe ouder we worden, hoe minder CoQ10 we aanmaken. CoQ10 is betrokken bij de energiestofwisseling in elke cel van het lichaam.

Stabiliseer je bloedsuikerspiegel
Schommelingen in de bloedsuikerspiegel zijn zeer vermoeiend voor het lichaam, het put de alvleesklier en stresshormonen uit en dat merk je in de vorm van vermoeidheid. Kies daarom altijd voor koolhydraten (rijst, pasta, graan, brood, aardappels) in combinatie met eiwitten (vlees, vis) en goede vetten (kokosvet, roomboter). Een gestabiliseerde bloedsuikerspiegel geeft rust. Beter is om de koolhydraatinname te beperken en als je dit toch neemt, te kiezen voor de complexe koolhydraten zoals volkorenproducten. Granen kunnen i.v.m. gluten en zemelen de conditie van de darmen aantasten. Kies daarom ook voor alternatieven zoals quinoa, rijst of boekweit.

Zorg voor voldoende licht
Licht zorgt voor de aanmaak van serotonine en dat geeft ons energie. Voldoende serotonine overdag zorgt er bovendien voor dat we ’s avonds meer van het slaaphormoon melatonine aanmaken. Probeer beeldschermwerk laat op de avond te vermijden, maar ga juist vlak na het middaguur een wandeling maken. Na het middaguur staat de zon het hoogst en is er het meeste licht. Bij een wandeling voeg je ook nog eens veel zuurstof aan je lichaam toe voor extra energie!

Kom los van je gedachten
Vaak is vermoeidheid ook een gevolg van een geestelijke overbelasting. Je ziet overal tegenop en je hebt er geen zin in. Zoek naar dingen die je leuk vindt om te doen en die jou kracht geven. Overwin onzekerheid, want vermoeidheid kan ook een verkapte onzekerheid zijn om je te onttrekken aan je verantwoordelijkheid. Stress kan objectief zijn en veel druk met zich meebrengen, maar meestal is het toch subjectief en word duidelijk dat we het probleem in ons hoofd creëren door er enorm tegenop te zien. Hou je gedachtes in de gaten: ze kunnen energie geven of nemen. Wanneer je een negatieve gedachte hebt, probeer hier dan tegenin te gaan en een positieve gedachte ernaast te zetten.

Eet zuivere voeding
Verontreinigingen zoals herbiciden en pesticiden zorgen voor een belasting van de lever. De lever zorgt voor levensenergie. Daarnaast zorgt zuivere onbewerkte voeding voor een extra hoeveelheid vitamines en mineralen die het lichaam voeden en kracht geven. Blijf zoveel mogelijk weg bij suiker, melkproducten en granen maar kies voor biologisch vlees, vis, groente en fruit. Stimulerende middelen zoals koffie, thee en chocolade lijken op de korte termijn wel een oplossing, maar op de lange termijn zullen ze je voorraden energie alleen maar meer uitputten doordat je over je grens gaat. Beperk dus de inname van deze middelen.

Zorg voor voldoende vocht
Meestal als we moe zijn, met name geestelijk dan heeft het lichaam eigenlijk water nodig en elektrolyten. Elektrolyten zoals magnesium, kalium, natrium, calcium en zink zijn vertegenwoordigd met nog 80 andere mineralen en spoorelementen in Keltisch zeezout. Een glaasje water met Keltisch zeezout kan echt wonderen doen voor je lichaam. Keukenzout is bewerkt en mineraalarm, dit kost het lichaam energie. Heb je geen Keltisch zeezout? Dan is zeezout een betere keuze.

Duik vroeg in bed
In deze tijd wordt er ontzettend veel van ons gevraagd. Op één dag komt er net zoveel informatie op ons af, als een middeleeuwer in zijn hele leven tot zich kreeg. We zijn ons er vaak niet bewust van. Radio, TV, kranten, een drukke baan, het verkeer. Allemaal prikkels. Geef het lichaam de tijd dit te verwerken. Ga even een half uurtje op de bank niksen of vroeg naar bed. Als je zit te niksen, zijn je hersenen eigenlijk druk bezig om alle informatie te rubriceren, zonder dat je dit merkt. Wees je hiervan bewust en neem regelmatig een time-out.

Stel je grenzen
Als je te lang over je grens gaat, dan bestaat het gevaar van een burn-out, oftewel een bijnieruitputting. Bij een bijnieruitputting is het zo dat je er nog wel één of twee keer van kunt herstellen, maar een derde keer is meestal permanent. Voorkomen is beter dan genezen. Stel je grenzen: vermoeidheid is een teken dat er ergens een grens is bereikt, respecteer dit en ga er niet overheen.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

3 gedachten over “10 tips voor meer energie”

  1. Wanneer je het heb over goede vetten noem je kokos en roomboter. Later geef je aan dat we melkproducten beter kunnen vermeiden. Ik zelf vind kokos een zeer goede vet. Het vermeiden van melkproducten heb ik erg positief ervaren, namelijk veel meer energie. Toch merk ik dat yoghurt (met mate) geen probleem is maar juist energie geeft. Ik ben voorstander om melkproducten te vermeiden, daar hoort voor mij ook roomboter bij. Je kan ook een beetje kokosolie of olijfolie over je boterham smeren :) . Verder noem je op dat we graan beter kunnen vermeiden. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben het helemaal met je eens dat we beter de koolhydraten inname kunnen verminderen, en dat er zeker ook eiwitten bij moeten. Dit scheelt enorm in de suikerspiegel-schommelingen. En eiwitten geven een lekker vol gevoel zonder dat we teveel eten. Graan zijn natuurlijk ook koolhydraten. Maar graan geeft ook een super goede bodem voor goede darmbacteriën. Het lichaam werkt ‘s nachts wanneer we slapen alle afvalstoffen uit het lichaam. Daarom moeten we ‘s ochtends vaak naar de wc. Door eerst fruit te eten helpen we het lichaam of afvalstoffen af te voeren. Als we vervolgens graan eten dan beginnen we met energie (koolhydraten) en een goede bodem voor goede darmbacteriën. Ook ondersteund de graan de darmwerking. Wat wel belangrijk is dat het natuurlijk gaat om volkoren graan. Dus geen geraffineerde müsli uit de supermarkt. En je wil aan het graan weer eiwitten toevoegen. Alhoewel volkoren graan ook heel wat eiwitten bevat. Ik ontbijt ‘s ochtend eerst met fruit. Daarna een mengsel van volkoren havervlokken, boekweitvlokken, speltvlokken, quinoavlokken, kokosvlokken, pompoenpitten en gemengde noten overgoten met gekookt water. Dan heb je heel wat koolhydraten, eiwitten, als je vet wil kan je nog wat visolie of olijfolie of kokosolie toevoegen. Ik neem zelf quinoavlokken omdat ik extra eiwitten wil voor mijn darmen die in het verleden een ontsteking hebben gehad. Maar alleen haver en boekweit zijn ook prima.
    Verder niet beginnen met koffie want dat verontreinigd de darmen, dus wil je koffie dan na het eten. Koffie gaat pas lastig invloed hebben op de bloedsuikerspiegel bij meer dan 3 bakken koffie per dag. Dus wil je koffie dan is drie de max. Alcohol verontreinigd en is een grote belasting voor het lichaam, maar één a twee borrels op de avond geeft ook veel rust en doet de stres dalen in het lichaam, is in ieder geval positief ten aanzien van hart een vaat ziekten. Dus matig drinken kan denk ik geen kwaad, eerder goed. Slimme tip om juist ‘s
    middags een rondje te lopen!

    • Hoi Marten,
      Hier een reactie van mij, Henk Kors geboren 20-03 1954 Marten ik ben zoals je ziet half weg t leven, ik word 105 jaar en heb een duitse herder Herwin.
      Herwin is of ziek of hij wordt het morgen.
      Herwin gaf al een paar jaar het aller duurste honden voer wat je maar kon en kan bedenken, brokken met als vulmiddel granen.
      Na een leven van 7 jaar ben ik Herwin vers vlees gaan voeren en nu na een jaar heb een pup van 8 jaar, geweldig gun een ieder zo een hond.
      Nu komt t iedere keer als ik Herwin voerde dacht ik hoe zit dat nu met ons MENS.
      Dus belde ERWIN VAN DE GEITENBEEK de dierenarts van Herwin die ons adviseerde ga van de brokken af en maak de darm dicht met l glutaminine van je hond want dat was het probleem,wat mede komt door granen. Erwin hoe zit dat met mij en ons.
      Dus ik zat met een glas water aan de tafel waar Herwin de vorige keer op lag en hoorde de gedreven Erwin aan en hij overtuigde me en ik ben nu een jaar van de granen en foute vetten af en mag u zeggen dat ik na het stoppen met roken want, ja, ik zag me kans om niet te veel te groeien na het stoppen. Beste Marten granen is een welvaart goed wat mensen hebben bedacht om geld te maken is niet goed voor mens en dier.
      Ja Marten, ik ben van af mijn 17 de jaar maagpatient geweest en heb op mijn 47 jaar een kuur van 3 tabletten gehad want ik had in mijn pubertijd net als 6 broers een heliobactus op gelopen en mijn zussen 5 in het getal dus niet misschien leuk voor de wetenschap.
      Marten, ik heb dankzij en misschien ondanks een mooi leven, heb 2 kinderen 2 kleinkinderen en 2 duitse herders en een mooie vrouw,

  2. @marten, ik heb je bijdrage gelezen en bedankt voor je aanvulling.
    Je zegt dat je een ontsteking hebt gehad in je darmen. Hoe kwam je daarachter en hoe heb je het behandeld?

Reacties zijn gesloten.