11 voedingsmiddelen om te vermijden tijdens het afvallen

junkfoodDe voeding die je eet kan van grote invloed zijn op je gewicht. Sommige voedingsmiddelen, zoals volle yoghurt, kokosolie en eieren, bevorderen gewichtsverlies (123). Andere voedingssoorten, met name geraffineerde producten, kunnen gewichtstoename veroorzaken. Hier volgen 11 voedingsmiddelen die je beter kan vermijden als je wilt afvallen.

1. Patat en chips
Hoewel aardappelen gezond en voedzaam zijn, geldt dat niet voor patat en chips. Ze bevatten veel calorieën en het is gemakkelijk er te veel van te eten. Bij observationele onderzoeken is het eten van patat en chips gelinkt aan gewichtstoename (45). Eén onderzoek ondervond zelfs dat een portie aardappelchips, meer dan elke andere voeding, bijdraagt aan gewichtstoename (5). Daarbij bevatten gebakken, geroosterde en gefrituurde aardappelen de kankerverwekkende acrylamides. Daarom is het beter om gewone, gekookte aardappelen te eten (67).

Kortom: Patat en chips zijn ongezond en dikmakers. Gewone, gekookte aardappelen zijn daarentegen gezond en verzadigend.

2. Suikerrijke dranken
Suiker bevattende drankjes, zoals frisdank, zijn één van ongezondste voedingsmiddelen op aarde. Ze zijn in verband gebracht met gewichtstoename en kunnen erg schadelijk zijn bij teveel eraan (89 , 1011). Hoewel suikerrijke drankjes veel calorieën bevatten, worden ze door je hersenen niet geregistreerd als vast voedsel (12). Vloeibare suikercalorieën verzadigen niet, en je zal niet minder voeding eten om het compenseren. Deze calorieën komen bovenop je normale calorie inname.  Daarom kan je suikerrijke drankjes beter helemaal schrappen als je wilt afvallen.

Kortom: Suikerrijke drankjes kunnen een negatief effect hebben op je gewicht en gezondheid. Als je wilt afvallen zou het schrappen van frisdrank en soortgelijke drankjes een grote impact kunnen hebben.

3. Wit brood
Wit brood is geraffineerd en bevat veelal een hoop toegevoegde suiker. Het heeft een hoge glycemische index en laat je bloedsuikerspiegel stijgen (13). Een onderzoek onder 9,267 mensen wees uit dat twee sneetjes (120 gram) wit brood per dag gerelateerd was aan 40 procent verhoogde kans op gewichtstoename en obesitas (14).

Gelukkig zijn er veel gezonde alternatieven voor conventioneel tarwebrood. Eén daarvan is het Biologische Yam desem brood van Ralph Moorman. Andere opties zijn 3-pauly boekweitbrood of aan oathie.

Kortom: Wit brood is gemaakt van zeer fijn bloem. Het laat je bloedsuikerspiegel pieken en kan leiden tot overeten. Er zijn echter andere soorten brood die je kan eten.

Snoepgoed
Snoepgoed is erg ongezond. Er zitten veel toegevoegde suikers, oliën en geraffineerde bloem in een klein pakje. Snoepgoed is rijk aan calorieën en arm in voedingsstoffen. Een gemiddelde snoepreep gehuld in chocolade kan rond de 200-300 calorieën bevatten, grotere repen nog meer (15).  Helaas zijn deze repen overal te vinden. Ze worden strategisch geplaatst in winkels om de consument in de verleiding te brengen ze impulsief te kopen. Als je zin hebt in een tussendoortje, eet dan een stuk fruit of noten.

Kortom: Snoepgoed bevat ongezonde ingrediënten als suiker, geraffineerde bloem en oliën. Ze zijn rijk aan calorieën maar zijn niet verzadigend.

5. De meeste fruitsappen
De meeste fruitsappen in de supermarkt hebben heel weinig gemeen met een stuk fruit. Fruitsappen zijn zeer geraffineerd en zitten vol met suiker. Ze bevatten zelfs evenveel suiker als frisdrank, als het niet meer is (16). Daarbij bevat fruitsap geen vezels en hoef je er niet op te kauwen. Dit houdt in dat een glas sinaasappelsap niet hetzelfde verzadigende effect heeft als een sinaasappel. Het is gemakkelijk om grote hoeveelheden in een kort tijdsbestek te consumeren (17). Kies daarom liever voor een heel stuk fruit, in plaats van de vloeibare variatie.

Kortom: Fruitsap bevat veel calorieën en toegevoegde suikers, maar meestal geen vezels. Daarom kun je beter voor een heel stuk fruit kiezen.

6. Gebak, koekjes en cakes
Gebak, koekjes en cakes zitten vol ongezonde ingrediënten zoals toegevoegde suiker en geraffineerde bloem. Ze kunnen ook kunstmatige transvetten bevatten die schadelijk zijn en worden gerelateerd aan vele ziekten (18). Gebak, koekjes en cakes zijn niet heel voedzaam, waardoor je waarschijnlijk snel honger zal hebben na het eten ervan. Als je zin hebt in iets zoets, grijp dan naar een stukje pure chocolade.

Kortom: Gebak, koekjes en cakes bevatten vaak veel toegevoegde suiker, geraffineerde bloem en soms transvet. Deze voeding is calorierijk maar niet heel vullend.

7. Sommige soorten alcohol (vooral bier)
Alcohol levert meer calorieën dan koolhydraten en eiwitten, ongeveer 7 calorieën per gram. Het bewijs dat alcohol voor gewichtstoename zorgt is echter niet duidelijk (19). Het lijkt prima te zijn om alcohol met mate te drinken en wordt zelfs in verband gebracht met gewichtsverlies. Zwaar alcoholgebruik wordt echter gerelateerd aan gewichtstoename (2021). Het type alcohol heeft ook invloed. Bier kan zorgen voor gewichtstoename, maar gematigd wijn drinken kan gunstig zijn (1922).

Kortom: Als je wilt afvallen, kun je overwegen alcohol te verminderen of te schrappen. Wijn drinken in kleine hoeveelheden lijkt prima te zijn.

8. Roomijs
Roomijs is ontzettend lekker, maar erg ongezond. Het bevat veel calorieën en de meeste soorten zitten bomvol suiker. Een kleine portie roomijs is zo nu en dan prima, maar het is heel makkelijk er te veel in een keer van te eten. Je zou je eigen roomijs kunnen maken, met minder suiker en gezondere ingrediënten, zoals volle yoghurt en fruit. Serveer daarbij kleine hoeveelheden en ruim het ijs meteen op, zodat je er niet te veel van eet.

Kortom: Roomijs uit de winkel is suikerrijk, zelfgemaakte roomijs is een beter alternatief. Let op de grootte van de porties, want het is makkelijk te veel ervan te eten.

9. Pizza
Pizza is een heel populaire fastfood. Commercieel gemaakte pizza’s blijken echter erg ongezond te zijn. Ze bevatten extreem veel calorieën en ongezonde ingrediënten als geraffineerde bloem en bewerkt vlees. Als je graag een stukje pizza eet, probeer er thuis een te maken met gezondere ingrediënten. Zelfgemaakte pizzasaus is ook gezonder, aangezien de winkelvarianten veel suiker bevatten. Een andere optie is het vinden van een pizzabakker die gezondere pizza’s maakt.

Kortom: Commerciële pizza’s zijn vaak gemaakt van geraffineerde ingrediënten. Een zelfgemaakte pizza met gezondere ingrediënten is een betere optie.

10. Calorierijke koffiedrankjes
Koffie bevat meerdere biologisch actieve bestanddelen, met name cafeïne. Deze chemicaliën geven een boost aan je spijsvertering en verhogen de vetverbranding op de korte termijn (2324). De negatieve effecten daarentegen, zoals het toevoegen van ongezonde ingrediënten als slagroom en suiker, wegen zwaarder dan de positieve effecten. Calorierijke koffiedrankjes zijn niet beter dan frisdrank. Ze zitten vol lege calorieën die gelijkwaardig kunnen zijn aan een hele maaltijd. Als je graag koffie drinkt, kun je beter gewone, zwarte koffie drinken als je wilt afvallen. Een klein beetje room of melk kan ook. Vermijd echter het toevoegen van suiker, calorierijke slagroom en andere ongezonde ingrediënten.

Kortom: Gewone, gezonde koffie kan gezond zijn en de vetverbranding stimuleren. Calorierijke koffiedrankjes met kunstmatige ingrediënten zijn ongezond en dik makend.

11. Voeding met veel toegevoegde suiker
Toegevoegde suiker is waarschijnlijk het meest funest in het moderne voedingspatroon. Excessieve hoeveelheden worden gelinkt aan een aantal serieuze ziekten die er vandaag in de wereld zijn (25, 26, 27). Suikerrijke voeding bevat vaak massa’s lege calorieën, maar zijn niet vullend. Voorbeelden van voeding met veel toegevoegde suiker zijn ontbijtgranen, mueslirepen en vetarme yoghurt met een smaakje. Let vooral op wanneer je kiest voor vetarme of vetvrije producten. Fabrikanten gebruiken meestal veel suiker om het smaakverlies van het verwijderde vet te compenseren.

Hier zijn 10 zogenaamde “gezonde voedingsmiddelen” die eigenlijk gewoon junkfood zijn.

Kortom: Toegevoegde suiker is één van de ongezondste ingrediënten in het moderne voedingspatroon. Veel producten zoals vetarme en vetvrije voeding lijken gezond, maar zitten vol met suiker.

Tot slot
De minst gunstige voeding bij het afvallen is sterk bewerkte junkfood. Dit zit meestal bomvol suiker, geraffineerde tarwe en/of toegevoegde vetten. Als je niet zeker weet of een voedingsmiddel gezond of ongezond is, lees dan het label. Let echter wel op de verschillende schuilnamen voor suiker en misleidende gezondheidsclaims. Houd ook rekening met de portiegroottes. Sommige gezonde voedingsmiddelen, zoals noten, gedroogd fruit en kaas, zijn calorierijk en het is makkelijk er te veel van te eten.

p.s. Als je op zoek bent naar voeding die je juist wel zou moeten eten, lees dan ons gratis E-book Afvallen met meer dan 100 tips en maaltijd ideeën (met toestemming vertaald).

 

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

10 gedachten over “11 voedingsmiddelen om te vermijden tijdens het afvallen”

    • Ik ben blij dat dit voor jou open deuren zijn. Dit is alleen niet voor iedereen zo, dus daarom toch de moeite waard!

      • Dat ben ik met je eens, Juglen. Voor mij is dit alles ook wel een open deur, maar het verbaast me weleens hoe weinig mensen over hun voeding afweten. Juist dit soort mensen zou jouw site eens moeten bezoeken en de artikelen lezen, maar deze groep is daar niet toe aan te zetten. Als het maar lekker en makkelijk is, en snel klaar. Dat is ook mogelijk met een iets andere benadering vind ik. Ik eet zelf best goed en gezond, en natuurlijk “zondig” ik ook weleens, maar veel moeite hoeft het allemaal niet te kosten. Wel wat inzicht.

  1. Wat ik in dit rijtje mis is pasta.

    Pasta levert heel veel koolhydraten en calorieën. Vitamines en mineralen moet je daarentegen met een lantaarntje zoeken.

    De afgelopen twee decennia is pasta zo ongeveer volksvoedsel nummer één geworden. De gezonde aardappel is van het menu geschrapt.
    Ik heb het sterke vermoeden dat dit één van de belangrijke oorzaken van obesitasgolf is.

  2. Volgens dit artikel zou je van bier kunnen aankomen (en van wijn minder) maar de waarheid ligt veel genuanceerder. Veel dieetisten wijzen er bv op dat 100 ml wijn dubbel zoveel calorieen bevat als bier. En als je dan zoete wijn neemt heb je nog meer cakorieen. Alcoholvrij bier is helemaal gezond want bevat wel de graanproducten maar niet de alcohol. Een dagelijks glas aloholarm/vrij bier zou het advies dus moeten zijn. Het onderzoek waar dit artikel naar refereert gaat trouwens over mensen die 21 glazen bier per week drinken, dat is niet te vergelijken met mensen die 1 glaasje bier per dag nemen! Het tweede artikel zegt ook al veel genuanceerderde waarheid: nl dat je best een glas bier of wijn per dag mag nemen (dus dranken met weinig alcohol) maar dagelijks geen ‘spirits’ = sterke drank. Dat moet je dan niet interpreteren als geen bier drinken, http://www.viva.nl/lijf-lijn/bier-drinken-maakt-niet-dik/

  3. Een beetje alcohol kan gene kwaad. Dit is ongeveer 40ml sterke drank of +-200ml wijn. Kan gene kwaad en er zijn zelfs alcoholische dranken als bepaalde whiskey die zelfs gezond zijn maar wel met mate!

    https://www.organicfacts.net/health-benefits/beverage/whiskey.html
    http://www.davidwolfe.com/whiskey-health-benefits/

    Bier:

    Beer Drinkers Alert! Choosing Heart Healthy Beers

    Now if you have a strong aversion to wine and are a tried and true beer drinker with a little knowledge, you too can boost your health with indulging in the right beer.

    Beers that are dark, such as world famous Guinness, are the ones that are the best for your health. Again, drinking in moderation is key and the benefit seems to be for your heart with dark beers.

    The research associated with drinking dark beers and improved health show the following positive health effects:
    3 Ways Dark Beer Consumption Positively Impacts Your Health

    Lowers homocysteine levels in blood by the action of folate. Lower homocysteine levels are associated with a possible lower risk of cardiovascular disease.

    Lower triglycerides and LDL. Studies on mice show components in beer will lower triglyceride and LDL levels. Both also closely associated with heart health.

    Reduces blood clotting. Some studies found that one beer per day helps reduce blood clots also associated with heart problems.

    Dark Beer 101

    So what’s in these dark beers that boost your health and protect the heart?

    Recent research shows that there are several components found in dark beer that make it a heart healthy alcohol choice.

    First of all hops. Hops are what cut the sweetness in beer. But hops also has been shown to deliver a whopping of polyphenols to help the body lower cholesterol, fight cancers, and kill off daily virus threats.

    Today’s beer market is flooded with hundreds of choices. You may think that the best choice for heart health (and overall health) is one of the ‘light,’ mass manufactured beers, think again. Many of these light beers go through vast amounts of processing that remove almost all of the naturally occurring compounds like polyphenols that make it healthy. Opt for the micro-brew beers rich in flavor and color. If you enjoy beer do some research on the different kinds. You’re sure to learn a lot about beer and find one you enjoy that’s loaded with healthy compounds.

    My advice to you is that if you do drink consider consuming in moderation either a red wine or a dark beer instead of sugar laden alcoholic drinks that are so common at the holidays and in the bars. These drinks do nothing but hurt your body and leave you feeling it the next day.

    Remember to drink only in moderation and don’t drink and drive. Designate a driver when you go out and stick to the plan. If you’ve had too much to drink call a cab, catch a ride with a friend, or simply stay the night where you are.

  4. De focus van heel Nederland lijkt gevestigd op afvallen. Ik word er altijd een beetje moe van, want ik wil zelf al jaren graag aankomen. Als ik het advies omdraai dan zou ik juist deze 11 voedingsmiddelen moeten nuttigen. Laat ik dat maar niet doen. Wel ben ik benieuwd wat gezonde voeding is waarmee ik zou kunnen aankomen.

  5. Ik koop in de natuurwinkel rogge zuurdesem brood van de duitse bakker zit geen tarwe in. Kan ik dit blijven eten ??

Reacties zijn gesloten.