Het blauwe vinkje is mij al lange tijd een doorn in het oog. Het staat op cola, chips en pizza’s. Het zou een gezondere keuze zijn ten opzichte van andere producten binnen dezelfde groep. Vrijwel niemand kon het verschil uitleggen tussen het groene en het blauwe vinkje.
Het groene vinkje staat voor producten die binnen de schijf van vijf vallen, het blauwe vinkje voor producten die een gezondere keuze zijn binnen een productgroep. Dus cola light met aspartaam kreeg het logo omdat het minder suiker bevat dan reguliere cola. Het is een marketingtruc uit de koker van Unilever. Want de uitvinder van ‘Het Vinkje’ is stichting ‘Ik kies bewust’. De stichting is weer een initiatief van Campina, Friesland Foods en Unilever. Het domein van stichting ‘Ik kies bewust’ staat dan ook op naam van Schuttelaar & Partners, het reclamebureau dat werkt voor Unilever:
Deze vorm van marketing heeft maar liefst 10 jaar kunnen voortduren, voordat er een maatschappelijk debat over ontstond. Toen eenmaal de consumentenbond de stichting de rug toekeerde, werd ook de politiek wakker. Sinds korte tijd is ook het Voedingscentrum gestopt met het zetten van haar handtekening onder deze stichting. Toch heeft het Voedingscentrum dit jarenlang wel gedaan. Hoeveel geld heeft Unilever hiermee verdiend? Deed het Voedingscentrum een oogje dicht omdat de directrice zelf afkomstig is van Unilever? We zullen het waarschijnlijk nooit weten…
https://www.youtube.com/watch?v=cXVbscrc1vc
Arjan Lubach maakt korte metten met het logo
Door alle discussies over deze wanpraktijken is de stichting Ik kies bewust tot de conclusie gekomen dat “er onvoldoende maatschappelijk draagvlak is’ voor het continueren van dit logo. De stichting wil helemaal niet stoppen hiermee, maar wordt in feite gedwongen. Het zou beter zijn als de stichting zelf ook zou inzien dat deze praktijken beter achterwege gelaten kunnen worden. Het zet mensen aan tot het kopen van junkfood.
Het volgende probleem dient zich helaas alweer aan: de stichting wil zich aansluiten bij een nieuw samenwerkingsverband: Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Mijn angst is dat er gekozen is voor de strategie van het vervellen. Het oude jasje deugt niet meer, dus gaan ze vervellen en evolueren tot een nieuw orgaan. Dan kunnen ze weer van voor af aan beginnen en het Voedingscentrum misschien zo gek krijgen om hun handtekening er weer onder te zetten.