54 tips om succesvol af te vallen

Met kleine veranderingen aan je leefstijl kun je grote resultaten bereiken. Hieronder 54 tips om je gewicht in de hand te houden.

  1. Drink veel water – water geeft een verzadigd gevoel, drink het daarom bij het opstaan en voor de maaltijd.
  2. Beperk zoet – leer de natuurlijke smaak van voedsel te waarderen zonder toevoeging van suiker.
  3. Eet fruit in plaats van fruitsap – de vezels zorgen voor een vertraagde afgifte en een verzadigd gevoel.
  4. Zorg voor vezelrijk eten – of neem vezels in de vorm van psyllium.
  5. Eet heel veel groenten
  6. Zin in een snack? kies dan voor een komkommer of een wortel.
  7. Neem koffie – versnelt het metabolisme maar neem niet te veel het stimuleert de stresshormonen.
  8. Vermijd gefrituurd eten – verhit vet is ongezond en levert een bom aan calorieën.
  9. Sla geen maaltijden over – wees zuinig op je lichaam en voed het goed, zo geef je wat het nodig heeft.
  10. Snoepen? Kies dan voor extra pure chocolade.
  11. Vermijd alcohol – alcohol levert loze calorieën en maakt je dus erg dik.
  12. Wandel – maak er een gewoonte van om dagelijks te wandelen.
  13. Kies voor witvlees – gevogelte en vis zijn gezonde bronnen van voedingsstoffen.
  14. Vermijd varkensvlees – veel mensen zijn hier allergisch voor.
  15. Ga van 3 naar 6 maaltijden per dag – zo verdeel je de zwaarte van een maaltijd en verminder je het honger gevoel.
  16. Pas op voor bewerkt zout – Kies voor echt Keltisch zeezout.
  17. Vermijd margarine – kies voor gezond vet vol vitamines en mineralen als roomboter, ghee of cocosolie.
  18. Kook je voedsel in plaats van bakken.
  19. Kauw extra lang op je voedsel – helpt de spijsvertering en geeft eerder een verzadigd gevoel.
  20. Wijntje? Kies dan voor rode wijn. Levert tal van voedingsstoffen en antioxidanten.
  21. Koop een weegschaal – sta hier één keer per week op, zo blijf je gemotiveerd.
  22. Pak vaker de trap, de fiets of de benenwagen.
  23. Wandel of sport samen met iemand – zo stimuleer je elkaar.
  24. Wil niet te snel – de schildpad wint van de haas. Het is beter om voor langzaam en zeker te gaan.
  25. Stop op tijd – Zit je vol? Laat dan het eten staan, het hoeft niet op.
  26. Stel jezelf voor hoe je er over een jaar uitziet en zorg ervoor dat dit je motiveert.
  27. Stap voor stap – je kunt niet alles in 1 keer opgooien, doe alles stap voor stap.
  28. Kantoorbaan? Zorg dat je elk half uur eventjes beweegt en rekt.
  29. Aan de telefoon? Loop dan wat rond voor wat extra lichaamsbeweging.
  30. Tik mee met je benen en voeten tijdens het luisteren naar muziek.
  31. Dans op lekkere muziek.
  32. Stap een halte eerder uit met de bus en ga te voet verder.
  33. Trek je partner mee de slaapkamer in – sex is een hele goede manier om af te vallen.
  34. Gebruik de buikademhaling – meer zuurstof in je lijf zorgt voor een betere verbranding.
  35. Masseer elkaar – ontspannend en het geven van een massage doet je afvallen.
  36. Neem een hond – hierdoor moet je er wel uit voor een wandeling.
  37. Neem dansles – verplicht lekker bewegen op muziek geeft een goed gevoel en je valt ervan af.
  38. Mooi weer? ga dan naar buiten en beweeg en geniet van de zon en het water.
  39. Doe ‘s avonds met de kinderen buiten spelletjes zoals tennis of een potje voetbal.
  40. Ga naakt voor de spiegel staan – zo weet je waar je het voor doet, maar wees mild voor jezelf, niemand is perfect.
  41. Ontspan – stress maakt dik.
  42. Word lid van een forum – je kunt daar vragen kwijt en gelijkgestemden ontmoeten.
  43. Maak voor en na foto’s – zo kun je de motivatie erin houden.
  44. Maak een afspraak met een coach – hij kan je helpen je doel te bereiken. Kies deze dan wel zorgvuldig met bewezen resultaten.
  45. Leer labels te ontcijferen – je bent wat je eet.
  46. Vertel iedereen over je doel – zo maak je gebruik van de sociale controle en kan een stok achter de deur zijn.
  47. Ga het leven in – beperk computer en TV gebruik zo veel mogelijk.
  48. Vermijd HFCS – High Corn Fructose Sirop (maisstroop) is fructose en is slecht afbreekbaar, een echte dikmaker!
  49. Vergelijk jezelf niet met anderen – je gaat je eigen weg en je bent mooi zoals je bent met je eigen kwaliteit.
  50. Creëer gezonde patronen – een patroon is als een rivierbedding. Het duurt 21 dagen om een nieuwe gewoonte te integreren.
  51. Ga op tijd naar bed – wanneer je moe bent ga je je energie uit voeding halen i.p.v. uit je slaap.
  52. Je vork is geen schep – neem kleine hapjes.
  53. Doe nooit een crashdieet – dit is een gigantische stressfactor voor je lichaam.
  54. Schep op met een gewone lepel i.p.v. een opscheplepel, zo blijven de porties binnen de perken.

Wil je meer informatie over afvallen? Dan is ons E-book Gezond Afvallen echt een aanrader!

afvallen

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

18 gedachten over “54 tips om succesvol af te vallen”

    • Bij mij helaas niet, heb 9 maanden borstvoeding geven maar ben er niet van afgevallen :( en dat terwijl ik gezond en biologisch at!

  1. De één zegt alleen 3 maaltijden per dag, de ander zegt 6 kleinere maaltijden. De één zegt veel rauwkost, de ander zegt juist géén rauwkost. Zelf zweer ik bij 3 maaltijden en verder niets, en na 19.00 uur niets meer eten, suikers zoveel mogelijk vermijden, en voldoende water drinken, en elke dag een stukje wandelen.

    • Tja iedereen zegt inderdaad wat anders, wie heeft er nu gelijk? Ik denk allemaal. Elk mens is anders en kijk daarom wat bij jou past en werkt.

  2. Inderdaad ieder mens is anders ik val goed af zonder koolhydraten.

    Via de arts gestart met Cambridge en fruit met laag koolhydraten gehalte “savonds verse groentes ei vis of mager vlees.

  3. Water is een voedingsmiddel, zorgt onder andere voor (samen met goed Zout voor minder histamine bij allergieën, en dan dus minder benauwdheid. lees een goed boek over water, de zin : het geeft een vol gevoel slaat eigenlijk nergens op.

    • Dat water een vol gevoel geeft is waar. Voor mij dan toch. Voor iedere maaltijd neem ik een glas water. Dan heb ik minder behoefte aan eten, dan als ik t niet drink.

  4. Don’t buy and eat processed food. (if you can avoid it…)
    Try to get food from producers that are committed to “Le Concours Général Agricole”. It is a French governmental organisation that founded in 1870 and represents the top of the French regional food producers.
    Cheers, Jan

  5. Graag wil ik je bedanken voor al de leuke tips op je website
    Ik ben al een tijdje bezig met gezonde voeding, en heb heel veel aan jou artikels
    Doe zo verder je maakt mensen bewuster en zelfzekerder!
    Nogmaals bedankt!!!

    Fijne zondag

    Anne-Marie

  6. Hallo Juglen!

    Je schrijft hele mooie en interessante artikels! Zelf doe ik een opleiding voor voeding en personal training. Ik vind je artikels interessant en het zet me aan tot verder onderzoek.

    De meeste tips zijn super, maar persoonlijk ben ik het niet helemaal eens met de weegschaal. Dit kan juist mensen de onnodige stress geven.
    Ik vind dat je mensen ernaar moet laten streven om een gezond en bewust voedings- en beweegspatroon te hebben en dat gewicht een bijzaak is. In principe komt dit toch vanzelf. Daarbij is gewicht onbelangrijk, zolang je gezond leeft en goed in je vel zit.
    Het klopt dat sommige mensen deze cijfers juist wel nodig hebben.

    Verder mijn complimenten en ga zo door!
    Sportieve groet, Saskia

  7. Graag zou ik wat meet over de sauna horen.
    Een verantwoord sauna bezoek doet wonderen!
    Het is gezond voor lichaam en geest. Afvalstoffen verdwijnen, je huid wordt optimaal doorbloed en dus mooier, de bloeddruk blijft meer op pijl , het is een soort passief sporten en je kunt beter tegen extreme hitte of kou.
    Ook ondersteunt het een gezond gewicht en het immuun systeem.
    Kortom een super aanrader!

  8. Hallo Juglen,
    Ook ik ben fan, iedere zondagochtend is het eerst wat ik doe, jouw artikel lezen. Super interessant, heb er veel aan. Dank je wel!!

  9. Een periode vasten helpt mij twee keer per jaar als opstart naar weer gezond eten en drinken.
    Kan je er eens iets meer over schrijven? Waarom is dit bv anders dan een crash dieet?
    Groetjes Saskia

  10. Nadat ik in het verleden ben afgevallen met behulp van een diëtiste (en helemaal zónder hulp weer ben aangekomen!), lukt het me nu goed om zelfstandig af te vallen. Eens in de twee weken ga ik bij de doktersassistente op de weegschaal staan.Dat had ik vooral nodig om te beginnen. Een stok achter de deur. Ook helpt het om gemotiveerd te blijven. Ik heb genoeg kennis over gezonde voeding om te weten hoe ik moet/wil afvallen, zoals waarschijnlijk de meeste van jullie. Op deze manier ondersteunt te worden vanuit de huisartsenpraktijk, is gratis en voor mij precies wat ik nodig had!

Reacties zijn gesloten.