De voedingswaarde van edamame

Voedingswaardetabel van edamame per 100 gram:

Per 100 gEdamameADH*
kcal1216,05%
Kj5086,05%
Water (g)72,73,64%
Eiwit (g)11,921,25%
Koolhydraten (g)8,913,43%
Suiker (g)2,18
Vet (g)5,27,43%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)5,214,86%
A (mg)0,02983,31%
B1 (mg)0,218,18%
B2 (mg)0,15510,33%
B3 (mg)0,9155,72%
B5 (mg)00,00%
B6 (mg)0,16,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)311103,67%
B12 (ug)00,00%
C (mg)6,18,13%
D (ug)00,00%
E (mg)0,686,80%
Vitamine K (ug)26,722,25%
Natrium (mg)60,60%
Kalium (mg)43612,46%
Calcium (mg)636,30%
Fosfor (mg)16921,13%
IJzer (mg)2,2728,38%
Jodium (ug)0,00%
Magnesium (mg)6421,33%
Koper (mg)0,00%
Selenium (ug)0,00%
Zink (mg)1,379,13%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over edamame

Edamame zijn gegaarde sojaboontjes in de peul, die vooral in Azië (China, Korea en Japan) als bijgerecht of snack worden gegeten. Eda staat voor ‘tak’ en mame voor ‘boontjes’’. De letterlijke vertaling is dan ook ‘boontjes aan een tak’. Door de opkomst van sushirestaurants zijn de peultjes nu ook in Europa aan een opmars bezig.

Soort

Het gaat om jonge, onrijpe peulen die worden gekookt of gestoomd en geserveerd met grof zout. Oudere peulen zijn hard van structuur en zijn daardoor niet geschikt. Omdat het om jonge peulen gaat is Edamame vrij licht verteerbaar. Edamame bonen bevatten behoorlijk wat eiwitten en calcium en kunnen daardoor voor veganisten een mooie aanvulling op het dieet vormen.

Groei

Na het zaaien ontstaan er ongeveer binnen een week plantjes. Vervolgens duurt het ongeveer 60 dagen voordat er goede peulen aan de plant zitten om ze te oogsten. Het transport vindt plaats bij twee graden om de bonen zo lang mogelijk vers te houden.

Herkomst

De sojapeulen komen van over de hele wereld. De verse variant vooral uit Mozambique.

Verkrijgbaar

Edamame is verkrijgbaar bij biologische winkels, reformwinkels en toko’s. Je vindt ze meestal diepgevroren als ‘frozen soy beans’. Het gaat hierbij om dezelfde soort. Bij toko’s en sporadisch in de supermarkt verkopen ze edamame ook als hele peultjes. In de supermarkt vinden we ze ook in blik of vooraf geblancheerd zodat je ze thuis alleen nog even warm hoeft te stomen. Vanwege genetische modificatie en het oog op het milieu en gezondheid is het aan te raden soja uitsluitend biologisch te kopen.

Bewaren

Bewaar verse edamame in de koelkast, daar blijven de peulen een aantal dagen vers. Eenmaal gekookte peultjes kunnen nog twee dagen bewaard worden. Diepgevroren edamame blijft maanden goed, de variant in blik zelfs jaren.

Toepassing

De boontjes kunnen zowel als tussendoortje als bijgerecht gegeten worden. Laat bij de bereiding de peul zitten en kook of stoom ze een paar minuten. Om de peulen niet te slap en gaar te laten worden, schrik je ze na het koken (net als eieren) onder de koude kraan. Strooi er naar smaak wat grof zeezout of Keltisch zout overheen. Het is de bedoeling om de peulen zelf te openen en de boontjes eruit te eten. Je kunt ze met je vinger induwen of met je tanden openritsen. Ze lijken wel wat op kleine doperwten en smaken nootachtig. De peul zelf is draderig van structuur en kan niet geconsumeerd worden. Van (vooraf) gepelde boontjes kan je bijvoorbeeld een spread maken of ze verwerken in een salade. Vanwege de groene kleur staan ze mooi in elk gerecht.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: