web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van kaki (persimon)

De voedingswaarde van kaki (persimon)

Voedingswaardetabel van kaki (persimon) per 100 gram:

Per 100 g / ml Kaki ADH*
kcal 78 3,90%
Kj 327 3,89%
Water (g) 79,5 3,98%
Eiwit (g) 0,5 0,89%
Koolhydraten (g) 18,5 7,12%
Suiker (g) 18,3
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 0,5 1,43%
A (mg) 0,2 22,22%
B1 (mg) 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,03 2,00%
B3 (mg) 0,1 0,63%
B5 (mg)
B6 (mg) 0,1 6,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 7 2,33%
B12 (ug)
C (mg) 20 26,67%
D (ug)
E (mg) 0,7 7,00%
Vitamine K (ug) 2,6 2,17%
Natrium (mg) 1 0,10%
Kalium (mg) 180 5,14%
Calcium (mg) 10 1,00%
Fosfor (mg) 20 2,50%
IJzer (mg) 0,4 5,00%
Jodium (ug)
Magnesium (mg) 10 3,33%
Koper (mg) 0,1 11,11%
Selenium (ug) 0,6 1,09%
Zink (mg) 0,1 0,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de kaki of persimon
De kaki is een tamelijk onbekende vrucht. Hij komt oorspronkelijk uit het Himalaya gebied en groeit alleen in omgevingen hoger dan 1000 meter. Kaki is een verzamelnaam voor verschillende rassen. In Nederland worden met name de soorten: ‘sharonfruit’, ‘fuyu’ en ‘triumph’ gegeten.

Herkomst en groeiwijze
De kaki heeft wat weg van een grote tomaat, maar de twee zijn geen familie van elkaar. De kaki is de belangrijkste vrucht van het plantengeslacht ‘diospyros’, herkenbaar aan de opvallende groene kroon. Tot deze soort behoren ongeveer 500 bomen, waarvan de meerderheid alleen in de tropen groeit. Kakivruchten groeien dus aan een boom, die wel 15 meter hoog kan worden. We vinden deze in wilde vorm terug in de bergachtige gebieden van Thailand, Japan en Korea. In deze landen wordt de vrucht vaak gegeten. In China wordt de boom ook voor commerciële doeleinden al zo’n 2000 jaar geteeld. In Zuid-Europa wordt de vrucht op kleinere schaal geteeld. De oude rassen kakivruchten bevatten zeer veel tannine wat een wrange smaak geeft. Nieuwe, veredelde rassen bevatten deze eigenschap niet meer. Kaki van het type ‘Sharon’ bevat geen looizuur omdat dit een veredelde soort is. Deze variëteit wordt geteeld in de Sharon-vallei in Israël, waaraan de vrucht z’n naam te danken heeft.

Verkrijgbaar
Twintig jaar geleden had nog bijna niemand in Nederland van de vrucht gehoord, maar je ziet hem de laatste jaren steeds vaker. Ook in supermarkten ligt de kaki tegenwoordig  vaker bij het andere fruit. De meeste kakivruchten in de winkel komen uit Israël en Zuid-Afrika en zijn het hele jaar te koop. De kakivruchten uit Spanje hebben nog het minst ver ‘gereisd’.  Ze zijn vaak in september verkrijgbaar. Als je kakivruchten koopt, let er dan op dat het fruit zacht (rijp) is en oranje tot oranjerood gekleurd.

Bewaren
Harde exemplaren kunnen narijpen op kamertemperatuur. Een harde kaki smaakt wrang en ietwat bitter. Rijpe kakivruchten zijn ongeveer drie dagen in de koelkast te bewaren. Overrijpe kakivruchten zien er glazig uit, maar kunnen nog steeds goed gegeten worden. Sommigen zijn zelfs van mening dat de kaki dan op zijn lekkerst is. De vrucht bevat dan wel veel suikers.

Toepassing
De smaak van kaki is aromatisch en zoet en te vergelijken met mango en abrikoos. De vrucht is zo uit de hand al lekker, maar kan ook worden gebruikt in verschillende gerechten. Er kan een heerlijke chutney van worden gemaakt, die goed smaakt bij hartige ingrediënten, zoals vleeswaren en kaas. Ook smaakt de kaki prima in een salade, in combinatie met ander fruit (vooral de combinatie met kiwi is lekker) en bij noten.

Wist je dat:

  • Het sap van de kakivrucht in China wordt gebruikt tegen een hoge bloeddruk?
  • In Azië het blad van de kaki wordt gebruikt om thee van te zetten?
  • In Japan de kakivruchten vaak in droge vorm worden gegeten? Dit heet ‘hoshigaki’ en wordt verwerkt in muesli ’s, pudding, koekjes en taart.
  • De kakivrucht zelfbestuivend is en daarom geen pitjes bevat?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van kaki (persimon)
Kaki bevat actieve plantenstoffen zoals kryptoxanthine, bètacaroteen, zeaxanthine, luteïne en alfacaroteen. Deze stoffen in kaki kunnen volgens onderzoekers tegen veroudering werken (1) en de vitaliteit van de ogen sterk verbeteren (2). Het is aan te raden een kaki met schil en al te eten, omdat de schil volgens wetenschappers tegen tumoren kan werken (3). Het eten van dit fruit heeft een positief effect op de cholesterolspiegel (4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Yokozawa T, Lee YA, Cho EJ, Matsumoto K, Park CH, Shibahara N. Anti-aging effects of oligomeric proanthocyanidins isolated from persimmon fruits. Drug discoveries & therapeutics. 2011; 5(3):109-18.

(2) Johnson EJ. Role of lutein and zeaxanthin in visual and cognitive function throughout the lifespan. Nutrition reviews. 2014; 72(9):605-12.

(3) Kawase M, Motohashi N, Satoh K. Biological activity of persimmon (Diospyros kaki) peel extracts. Phytotherapy research : PTR. 2003; 17(5):495-500.

(4) Gato N, Kadowaki A, Hashimoto N, Yokoyama S, Matsumoto K. Persimmon fruit tannin-rich fiber reduces cholesterol levels in humans. Annals of nutrition & metabolism. 2013; 62(1):1-6.