De voedingswaarde van kaki (persimon)

Voedingswaardetabel van kaki (persimon) per 100 gram:

Per 100 g / mlKakiADH*
kcal783,90%
Kj3273,89%
Water (g)79,53,98%
Eiwit (g)0,50,89%
Koolhydraten (g)18,57,12%
Suiker (g)18,3
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)0,51,43%
A (mg)0,222,22%
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,032,00%
B3 (mg)0,10,63%
B5 (mg)
B6 (mg)0,16,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)72,33%
B12 (ug)
C (mg)2026,67%
D (ug)
E (mg)0,77,00%
Vitamine K (ug)2,62,17%
Natrium (mg)10,10%
Kalium (mg)1805,14%
Calcium (mg)101,00%
Fosfor (mg)202,50%
IJzer (mg)0,45,00%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,111,11%
Selenium (ug)0,61,09%
Zink (mg)0,10,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de kaki
De kaki is een tamelijk onbekende vrucht en komt oorspronkelijk uit het Himalaya gebied en groeit alleen in omgevingen hoger dan 1000 meter. Kaki is een verzamelnaam, net als appel en peren, voor verschillende rassen. In Nederland wordt de ‘sharonfruit’, ‘fuyu’ en ‘triumph’ veel gegeten.

Herkomst en groeiwijze
De kaki heeft wat weg van een grote tomaat, maar de twee zijn geen familie van elkaar. De kaki is de belangrijkste vrucht van het plantengeslacht ‘Diospyros’ en herkenbaar aan de opvallende groene kroon. Binnen deze soort behoren ongeveer 500 bomen, waarvan de meerderheid alleen in de tropen groeit. Kakivruchten groeien dus aan een boom, die wel 15 meter hoog kan worden. We vinden deze in wilde vorm terug in de bergachtige sterken van Thailand, Japan en Korea. In deze landen wordt de vrucht vaak gegeten. In China wordt de boom al zo’n 2000 jaar verbouwd, ook voor commerciële doeleinden. In Zuid-Europa wordt de vrucht op kleinenere schaal geteeld. De oude rassen kakivruchten bevatten zeer veel tannine wat een wrange smaak geeft. Nieuwe, veredelde rassen bevatten deze eigenschap niet meer. Kaki van het type Sharon bevat geen looizuur omdat dit een veredelde soort is. Deze variëteit wordt geteeld in de Sharon-vallei te Israel, waaraan deze vrucht z’n naam te danken heeft.

Verkrijgbaar
Twintig jaar geleden had nog bijna niemand in Nederland van de vrucht gehoord, maar deze duikt steeds meer op. Ook in supermarkten ligt de kaki steeds vaker bij het andere fruit. De meeste kakivruchten in onze winkels komen uit Israël en Zuid-Afrika en liggen het gehele jaar in de winkels. De kakivruchten van het meest dichtbij komen uit Spanje en zijn vaak in september verkrijgbaar. Let er bij de aankoop van kakivruchten op dat het fruit zacht (rijp) is en oranje tot oranjerood gekleurd.

Bewaren
Harde exemplaren moeten narijpen op kamertempratuur. Een harde kaki smaakt wrang en ietwat bitter. Rijpe kakivruchten zijn ongeveer drie dagen in de koelkast te bewaren. Overrijpe kakivruchten zien er glazig uit, maar kunnen nog steeds goed gegeten worden. Sommigen zijn zelfs van mening dat de kaki dan op zijn lekkerst is. De vrucht bevat dan wel veel suikers.

Toepassing
De smaak van kaki is aromatisch en zoet en te vergelijken met mango en abrikozen. De vrucht is zo uit de hand al lekker maar kan ook toegepast worden binnen gerechten. Er kan een heerlijke chutney van worden gemaakt die goed smaakt bij hartige ingrediënten zoals vleeswaren en kaas. Ook smaakt de kaki prima in een salade, in combinatie met ander fruit (vooral de combinatie met kiwi is lekker) en noten.

Weetjes/Wist je dat:

  • Het sap van de kakivrucht in China wordt gebruikt tegen een hoge bloeddruk?
  • In Azië het blad van de kaki wordt gebruikt om thee van te zetten?
  • In Japan de kakivruchten veelvuldig in droge vorm worden gegeten? De benaming hiervoor is ‘hoshigaki’ en wordt verwerkt in muesli ’s, pudding, koekjes en taart.
  • De kakivrucht geen pitjes bevat dankzij zelfbestuiving?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van kaki (persimon)
Kaki’s worden ook wel persimon of sharonfruit genoemd. Kaki bevat actieve plantenstoffen zoals kryptoxanthine, bètacaroteen, zeaxanthine, luteïne en alfacaroteen. Deze stoffen in kaki kunnen volgens onderzoekers tegen veroudering werken (1) en de vitaliteit van de ogen sterk verbeteren (2). Het is aan te raden om een kaki met schil en al te eten, omdat deze volgens wetenschappers tegen tumoren kan werken (3). Het eten van dit fruit heeft een positief effect op de cholesterolspiegel (4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Yokozawa T, Lee YA, Cho EJ, Matsumoto K, Park CH, Shibahara N. Anti-aging effects of oligomeric proanthocyanidins isolated from persimmon fruits. Drug discoveries & therapeutics. 2011; 5(3):109-18.

(2) Johnson EJ. Role of lutein and zeaxanthin in visual and cognitive function throughout the lifespan. Nutrition reviews. 2014; 72(9):605-12.

(3) Kawase M, Motohashi N, Satoh K. Biological activity of persimmon (Diospyros kaki) peel extracts. Phytotherapy research : PTR. 2003; 17(5):495-500.

(4) Gato N, Kadowaki A, Hashimoto N, Yokoyama S, Matsumoto K. Persimmon fruit tannin-rich fiber reduces cholesterol levels in humans. Annals of nutrition & metabolism. 2013; 62(1):1-6.