web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van kurkuma (gedroogd)

De voedingswaarde van kurkuma (gedroogd)

Voedingswaardetabel van gedroogde kurkuma per 100 gram:

Per 100 g Kurkuma gedroogd ADH
kcal 312 15,60%
Kj 1305 15,54%
Water (g) 12,85 0,64%
Eiwit (g) 9,68 17,29%
Koolhydraten (g) 67,14 25,82%
Suiker (g) 3,21
Vet (g) 3,25 4,64%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Vezels (g) 22,7 64,86%
A (mg) 0,00%
B1 (mg) 0,058 5,27%
B2 (mg) 0,15 10,00%
B3 (mg) 1,35 8,44%
B5 (mg) 0,542 10,84%
B6 (mg) 0,107 7,13%
B11 / Foliumzuur  (ug) 20 6,67%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 0,7 0,93%
D (ug) 0,00%
E (mg) 4,43 44,30%
Vitamine K (ug) 13,4 11,17%
Natrium (mg) 27 2,70%
Kalium (mg) 2080 59,43%
Calcium (mg) 168 16,80%
Fosfor (mg) 299 37,38%
IJzer (mg) 55 687,50%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 208 69,33%
Koper (mg) 1,3 144,44%
Selenium (ug) 6,2 11,27%
Zink (mg) 4,5 30,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over kurkuma
Kurkuma is een specerij afkomstig van de plant curcuma longa. Het luistert ook naar vele andere namen, zoals koenjit, koenier en turmeric. Van buiten ziet de geelwortel eruit als een iets slankere en bruinere versie van gember, maar vanbinnen is het donkergeel/oranje. Kurkuma staat bekend om de vele gezondheidsvoordelen. Het bevat plantenstoffen met medicinale werkingen. Zo kan het ontstekingsremmend werken, tegen vrije radicalen beschermen door de antioxidanten, de hersenen en het hart beschermen, kankerpatiënten ondersteunen, artrose verminderen, depressie helpen bestrijden en veroudering tegengaan. Kurkuma wordt verwerkt in allerlei gerechten en is mild en licht bitter van smaak. Kurkuma is een heel krachtige kleurstof, dus bescherm je handen en kleding goed als je ermee gaat werken.

Herkomst
Curcuma longa is een plant afkomstig uit India. Het behoort tot dezelfde familie als gember, laos en kardemom. Volgens de literatuur werd kurkuma al 4000 jaar geleden gebruikt in India. Pas in de achtste eeuw bereikte kurkuma China, en weer later Oost en West-Afrika.

Verkrijgbaar
Kurkuma is makkelijk te verkrijgen in Nederland. De verse geelwortel kun je in natuurvoedingswinkels in de toko kopen. De gemalen gedroogde variant kun je ook in iedere reguliere supermarkt vinden, de verse variant in sommige reguliere winkels.

Toepassing
Kurkuma kun je op allerlei manieren en voor allerlei doeleinden toepassen. Zowel in de keuken als daarbuiten. Kurkuma is het hoofdbestanddeel van kerrie specerijen. Hiermee worden allerlei gerechten op smaak gebracht. Ook is het een belangrijk ingrediënt van currypasta’s, sauzen en soepen en wordt kurkuma gebruikt om kleur te geven aan bijvoorbeeld rijst. De laatste jaren heeft de populaire warme drank golden milk, ook wel turmeric latte genoemd, aan populariteit gewonnen. Het bestaat uit een specerijenmengsel met onder meer kurkuma aangevuld met (plantaardige) melk. In Thailand worden ook de bladeren van de kurkumaplant gegeten als groente.

Weetjes/Wist je dat?

  • Kurkuma het beste met zwarte peper (extract) kan worden gecombineerd voor een goede opneembaarheid?
  • Kurkuma de bijnaam Indiase saffraan heeft?
  • Kurkuma ook wordt gebruikt als kleurstof voor inkt?
  • In het Sanskriet kurkuma minstens 53 verschillende namen heeft?
  • Kurkuma ook schuilgaat onder het e-nummer E-100?
  • India de grootste producent is van kurkuma en zelf 80 procent ervan afneemt?
  • Er zo’n 75 verschillende soorten bestaan?

Wetenschappelijke informatie over kurkuma
Kurkuma bevat vele bioactieve bestanddelen met krachtige medicinale eigenschappen, waarvan de bekendste curcumine is. Het curcuminegehalte van kurkuma is met ongeveer 3% van het gewicht relatief laag (1). Helaas wordt curcumine slecht geabsorbeerd in de bloedbaan. Het helpt om dit kruid samen met zwarte peper te combineren, om dit piperine bevat, een natuurlijke stof die de absorptie van curcumine met 2,000% verbetert (2). Curcumine blijkt volgens onderzoek een natuurlijke ontstekingsremmer. Wetenschappers zijn inmiddels van mening dat chronische laaggradige ontstekingen een grote rol spelen bij vele chronische westerse ziektes. Denk hierbij aan hartziekten, kanker, metabool syndroom, Alzheimer en verschillende degeneratieve aandoeningen (3, 4, 5). Curcumine is sterk anti-inflammatoir. Volgens enkele studies werkt curcumine net zo krachtig als sommige reguliere ontstekingsremmers, maar dan zonder bijwerkingen (6, 7, 8 ). Zo kan curcumine bepaalde moleculen onderdrukken, waarvan bekend is dat ze een belangrijke rol spelen bij ontstekingen (9, 10, 11). Kurkuma verhoogt daarnaast ook de antioxidant capaciteit van het lichaam. Curcumine is een krachtige antioxidant die vrije radicalen kan neutraliseren door zijn chemische structuur (12, 13). Daarbij stimuleert curcumine de activiteit van de lichaamseigen anti-oxidantenzymen (14, 15, 16). Curcumine stimuleert verder de hersenactiviteit, waardoor de hersenfunctie verbetert en er een lager risico is op hersenaandoeningen. Een van de belangrijkste drijfveren van dit proces is de neurotrofische factor (BDNF), een soort groeihormoon dat in je hersenen functioneert (17). Veel veelvoorkomende hersenaandoeningen zijn gekoppeld aan verminderde niveaus van dit hormoon, waaronder depressie en de ziekte van Alzheimer (18, 19). Interessant is dat curcumine het hersenniveau van BDNF kan verhogen (20, 21). Hierdoor kan het effectief zijn in het vertragen of mogelijk zelfs omkeren van veel hersenziekten en leeftijdgerelateerde dalingen in de hersenfunctie (22). Het kan ook het geheugen verbeteren en je slimmer maken, wat logisch lijkt, gezien de effecten op BDNF-niveaus. Gecontroleerde studies bij mensen zijn echter nodig om dit definitief te bevestigen (23). Daarnaast kan curcumine het risico op hartziekten verlagen (24). Curcumine heeft een gunstig effect op verschillende factoren waarvan bekend is dat ze een rol spelen bij hartaandoeningen, zoals het verbeteren van de endotheelfunctie (25). Mogelijk dat dit komt doordat curcuma een krachtig ontstekingsremmend middel en antioxidant is (26, 27). Opvallend is dat wetenschappers noemen dat kurkuma mogelijk kanker kan helpen voorkomen en misschien zelfs behandelen. Er zijn veel verschillende vormen van kanker, die nog steeds verschillende dingen gemeen hebben. Sommige van hen lijken te worden beïnvloed door curcumine-supplementen (28). Curcumine is onderzocht als een heilzaam kruid in de behandeling van kanker en bleek de groei, ontwikkeling en verspreiding van kanker te beïnvloeden op moleculair niveau (29). Studies hebben aangetoond dat het kan bijdragen aan de dood van kankercellen en de angiogenese (groei van nieuwe bloedvaten in tumoren) en metastase (uitzaaiing van kanker) kan verminderen (30). Meerdere studies geven aan dat curcumine de groei van kankercellen in het laboratorium kan verminderen en de groei van tumoren bij proefdieren kan remmen (31, 32). In een 30-daagse studie bij 44 mannen met letsels in de dikke darm die soms kankerverwekkend worden, verminderde 4 gram curcumine per dag het aantal letsels met 40% (33). Curcumine kan mogelijk ook nuttig zijn bij het voorkomen en behandelen van de ziekte van Alzheimer. Curcumine kan de bloed-hersenbarrière passeren en heeft aantoonbaar geleid tot verschillende verbeteringen in het verloop van het ziekteproces Alzheimer (34, 35). Artritispatiënten reageren zeer goed op curcuminsupplementen. Artritis is een veel voorkomende aandoening die wordt gekenmerkt door gewrichtsontsteking. Veel studies tonen aan dat curcumine kan helpen bij de behandeling van artritissymptomen en in sommige gevallen effectiever is dan anti-inflammatoire geneesmiddelen (36, 37, 38). Ook zeer interessant is dat recentere studies aantonen dat curcumine heilzaam kan zijn bij depressie. Een studie bij 60 mensen met een depressie toonde aan dat curcumine net zo effectief was als Prozac in het verlichten van de symptomen van de aandoening (39). Sommige onderzoekers zijn van mening dat depressie een uiting is van ontstekingsprocessen in het brein (40). Depressie is ook gekoppeld aan verminderde niveaus van hersenafgeleide neurotrofische factor (BDNF) en een krimpende hippocampus, een hersengebied met een rol in het leren en het geheugen. Curcumine verhoogt het BDNF-niveau, waardoor sommige van deze veranderingen mogelijk worden omgekeerd (41). Er is ook enig bewijs dat curcumine de neurotransmitters serotonine en dopamine in de hersenen kan stimuleren (42, 43). Als laatste blijkt curcumine mogelijk te helpen bij het vertragen van veroudering en het bestrijden van ouderdomsgerelateerde chronische ziekten. (44, 45).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: