De voedingswaarde van oesters

Voedingswaardetabel van oesters per 100 gram:

Per 100 g / mlOestersADH*
kcal703.50%
Kj2943.50%
Water (g)83.84.19%
Eiwit (g)1017.86%
Koolhydraten (g)3.41.31%
Suiker (g)
Vet (g)1.82.57%
Verzadigd (g)1
E.O.V. (g)0.7
M.O.V. (g)0.1
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)80
Vezels (g)
A (mg)0.0910.00%
B1 (mg)0.1614.55%
B2 (mg)0.213.33%
B3 (mg)
B5 (mg)
B6 (mg)
B11 / Foliumzuur  (ug)155.00%
B12 (ug)16571.43%
C (mg)11.33%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)50050.00%
Kalium (mg)2507.14%
Calcium (mg)707.00%
Fosfor (mg)15719.63%
IJzer (mg)5.163.75%
Jodium (ug)6040%
Magnesium (mg)3210.67%
Koper (mg)7.93881.11%
Selenium (ug)3665.45%
Zink (mg)59.2394.67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Inleiding
Oesters zijn weekdieren, levend in een dichte schelp. Ze zijn in Nederland een delicatesse en voor sommigen een ware lekkernij. De oester wordt dan ook wel eens het “goud uit de zee” genoemd. De prijs is er dan ook vaak naar, oesters zijn niet goedkoop. Niet iedereen houdt van de smaak of het idee om een weekdier rauw op te eten. Oesters worden traditioneel zonder bestek gegeten maar met de schelp in de hand naar binnen geschoven. Een beetje citroensap en/of peper is vaak de enige toevoeging.

Soorten
In Nederland zijn er twee soorten eetbare oesters te onderscheiden welke voor consumptiedoeleinden worden gebruikt: de gewone of platte- en de Japanse oester. De Japanse variant is hier “per ongeluk” beland en heeft de neiging de inheemse soort in natuurlijke wateren te verdrijven. Daarnaast kan deze soort meer dan twee keer zo groot worden. De Zeeuwse oester heeft een wat ronder en gladder oppervlak. De Japanse oester is meer langwerpig en bobbelig van structuur.

Herkomst
De meeste oesters komen uit Nederland, Frankrijk of de Verenigde Staten. Het overgrote deel wordt “geoogst” in oesterkwekerijen. In Nederland is de Zeeuwse oester, gekweekt in Yerseke en rondom de Oosterschelde, vooral populair. Andere gewilde (onder)soorten zijn o.a. de Belon, Creuses blanches de Normandie, Fines de claire en Gillardeau.

Verkrijgbaar
Oesters zijn in elke viswinkel verkrijgbaar en ook bij groothandels kunnen oesters worden gekocht. Soms moeten ze vooraf besteld worden. In de supermarkt kom je ze nauwelijks tegen.

Bewaren
Oesters vormen een rauw natuurproduct en zijn dus slechts een paar dagen houdbaar. Bewaar ze koel op de koudste plek in de koelkast. Hoe verser, hoe lekkerder. Een verse oesters ruikt ziltig, neutraal en ietwat naar de zee. Een oester die naar vis begint te ruiken heeft zijn beste tijd gehad.

Toepassing
Oesters worden meestal rauw gegeten. Met een speciaal- of plat en scherp mes kan de oester open gekrikt worden. Dit gaat soms vrij lastig omdat de schelp een sterke sluitspier heeft. Hierna wordt de oester ofwel meteen gegeten of verder bereid met smaakmakers als verse kruiden, citroensap en peper. De smaak is ziltig en de consistentie is glad en volgens sommigen glibberig. De echte kenners kunnen andere smaakpatronen herkennen zoals zoet of metaalachtig. Het is ook mogelijk oesters gebakken of gestoomd te eten, dan verandert de smaak aanzienlijk.

Wist je dat:

  • Het gemiddeld vier tot vijf jaar duurt voordat een oester de gewenste grootte heeft bereikt?
  • Oesters bij het verhandelen volgens een classificatiesysteem worden gesorteerd op grootte? Hierdoor zijn de porties altijd van hetzelfde formaat.

Rauw
Oesters worden meestal rauw gegeten, iets dat niet door iedereen gewaardeerd wordt. De autoriteiten raden het consumeren van rauwe oesters af, omdat sommige exemplaren zijn geïnfecteerd met het Norovirus. Het norovirus is besmettelijk en wordt ook wel buikgriep genoemd. Deze buikgriep door het norovirus komt in Nederland relatief vaak voor. De klachten die kunnen optreden zijn ondermeer braken, diarree, misselijkheid, koorts, hoofdpijn, buikpijn en buikkramp. Het braken is vaak vrij heftig en kan plotseling optreden. De tijd tussen besmetting en ziek worden is meestal tussen de 1 en 3 dagen.

Wetenschappelijke informatie over oesters
Dit schelpdier staat al lange tijd bekend als afrodisiacum. Het zou het libido bij mensen verhogen. Dit wordt inmiddels door de wetenschap ondersteund omdat oesters extreem rijk zijn aan zink (1). Zink is betrokken bij de aanmaak van testosteron en zaadcellen. Ook kan zink bijdragen aan het verminderen van acne (2). Daarnaast reguleert zink ons immuunsysteem en kan het ontstekingen verminderen (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Kilic M, Baltaci AK, Gunay M, Gökbel H, Okudan N, Cicioglu I. The effect of exhaustion exercise on thyroid hormones and testosterone levels of elite athletes receiving oral zinc. Neuro endocrinology letters. 2006; 27(1-2):247-52.

(2) Göransson K, Lidén S, Odsell L. Oral zinc in acne vulgaris: a clinical and methodological study. Acta dermato-venereologica. 1978; 58(5):443-8.

(3) Prasad AS. Clinical, immunological, anti-inflammatory and antioxidant roles of zinc. Experimental gerontology. 2008; 43(5):370-7.