The 7 minute workout: een sleutel naar gezondheid

Giving everything she's got to look great this summerDe moderne mens beweegt zich steeds minder vaak. Een gebrek aan beweging is een van de grootste bedreigingen voor onze gezondheid. Bewegen is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Toch kiezen de meeste mensen ervoor om niets te doen, met alle risico’s van dien. Hoe kunnen we het tij keren?

Te weinig beweging zorgt ervoor dat de risico’s op heel wat ziekten toeneemt:

  • hart- & vaatziekten
  • vergeetachtigheid
  • beroerte
  • depressie
  • diabetes

Als je meer zou bewegen, dan verbetert al snel:

  • je bloeddruk
  • je botdichtheid
  • je mentale functioneren
  • je insulinegevoeligheid
  • je vetpercentage
  • de HDL/LDL cholesterolverhouding
  • het triglyceridengehalte

Hoe kun je fysiek actiever worden?

  • Pak de trap
  • Neem de fiets
  • Ga lopend naar de supermarkt
  • Doe elk half uur iets aan het huishouden
  • Plan een wandeling
  • Ook seks telt mee
  • Meld je aan bij een sportclub
  • Doe elke dag the 7 minute workout!

The 7 minute workout?
Vorig jaar publiceerde the New York Times een artikel over circuit training naar aanleiding van een onderzoek dat gepubliceerd is in de American College of Sports Medicine’s (ACSM) Health & Fitness Journal. Het blijkt dat als je 12 oefeningen doet op vol vermogen, gedurende slechts 7 minuten, dat dit het effect kan hebben van 1 uur matig bewegen. De oefeningen zijn zo gemaakt dat je alle grote spiergroepen aanpakt. Elke spiergroep komt 30 seconden aan bod. Tussen de oefeningen heb je slechts 10 seconden tijd om te rusten. Op deze manier train je je hele lichaam in slechts enkele minuten. The 7 minute workout is de afgelopen tijd enorm populair geworden en kent vele fans. Op het net zijn tal van succesverhalen te vinden.

7-minute-workout

Dit zijn de 12 oefeningen:

1. Jumping Jacks
2. Wall sits
3. Push-ups
4. Crunches
5. Step-up (op een stoel)
6. Squats
7. Triceps dips (met een stoel)
8. Planks
9. High knees/running
10. Lunges
11. Push-ups and rotations
12. Side planks

Als je op de links klikt zie je meteen een YouTube-filmpje met de visuele uitleg ervan. Het leuke is dat je met slechts 7 minuten per dag je gezondheid enorm kunt verbeteren. Je kunt de oefeningen overal doen, dus ook thuis. Je hebt geen dure sportschool nodig en ook als het regent heb je geen excuus.

Wat heb je nodig?

  • Een stoel
  • Een muur
  • Een computer, smartphone, tablet, tv of timer.

Je kunt voor Android of de iPhone tal van gratis 7 minute workout apps vinden, die je helpen bij de oefeningen en de tijden.

Ikzelf speel op mijn tv dit YouTube-filmpje af:

Als je een blessure of handicap hebt kun je ook een oefening overslaan of een alternatieve oefening doen. Zo kun je de buikspieren altijd een tweede of derde keer trainen. Als je nog puf hebt kun je het rondje ook 2 of 3 keer doen. Zo wordt the 7 minute workout een 14 minute workout of een 21 minute workout. De effectiviteit neemt dan nog verder toe. Als je bedenkt dat het reizen naar de sportschool algauw 15 tot 30 minuten in beslag neemt, is the 7-minute-workout niet alleen qua kosten ideaal, maar ook qua tijd. Je bespaart dus kosten en tijd, terwijl je gezondheid enorm verbetert.

Door deze oefeningen kan je lichaam beter ontgiften. Ook neemt de doorbloeding en de zuurstoftoevoer flink toe. Je zult merken dat als je de oefeningen doet, je flink kunt gaan zweten. Je krijgt het ook warmer, iets wat met deze koude dagen heel erg prettig is.

Je kunt nog zo gezond eten, beweging is van cruciaal belang. Zonder regelmatig wat lichaamsbeweging is het zeer lastig om echt gezond te zijn. The 7 minute workout is een makkelijke en laagdrempelige manier om je gezondheid te verbeteren. Het lijkt me dat het vrijmaken van 7 minuten voor iedereen mogelijk is. Je moet het alleen even doen.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

22 gedachten over “The 7 minute workout: een sleutel naar gezondheid”

    • 5 of 75 maakt weinig verschil… al deze oefeningen zijn niet leeftijd gebonden..hooguit de intentie waar mee je het doet rustig aan beginnen..
      nummer 1 en 9 zijn hooguit wat lastiger,maar dat varieerd natuurlijk ook per mens kwa fitheid en de step zou geen stoel pakken maar iets wat hooguit 10 of 15 cm hoog is en erg stevig

      vrg

      dirk

  1. Is inderdaad interessant en alle spiergroepen komen aan bod. Dank voor de tips! Nog prettige feestdagen en een gezond en gelukkig nieuwjaar.

  2. Deze kende ik nog niet Jurgen. En ik kan mij zomaar voorstellen dat je bij bepaalde oefeningen de Kettle Bell erbij gebruikt. Wow! Een mega effect zal dat zijn. Dank je.

  3. Bedankt, heel handig! Fastshortfit! Ik zou graag met kinderen willen doen? Is deze ook geschikt of iets anders moeten voor kids? Ieder ochtend 7 minuten fit en ieder avond yoga en meditatie. Meditatie is goed voor geest! Gr selena

  4. Voor een oefening side plank is het een onmogelijk opgave, dat sla ik over. Het is meer voor de mannen.

  5. Ook de oefening Side plank is voor vrouwen mogelijk, bilijven proberen, op een gegeven moment kan je het.
    Bij mijn hardloopgroepje kon ook niemand het, nu iedereen! Alleen door het blijven proberen

  6. Overigens als de push ups niet direct lukt, begin je ook eerst met op je knieën, naarmate je sterker wordt lukt het ook zoals beschreven

    • LS…

      Als je gezond bent en zonder ernstige belemmeringen dan is leeftijd geen excuus om niets te doen. Beter laat dan nooit maar wel je hersenen gebruiken !

  7. Ik gebruik overdag het middel wat ik bij je heb gekocht als zonnebrandmiddel. Cocosolie.
    Kan ik dit wel dagelijks gebruiken als dagcreme?

  8. Hoi Juglen, bedankt voor al je interessante artikelen dit afgelopen jaar en als laatste tip nog de 7 minute workout. Helemaal een goede afsluiting van het oude jaar en een start voor het nieuwe jaar. Gezellige jaarwisseling en een succesvol 2015 gewenst.

  9. Dank voor dit duidelijke overzicht! Weet jij of er ook zoiets bestaat om te doen tijdens de zwangerschap?

  10. Bewegingsbanken houden je ook soepel. En als je net zo krakkemikkig bent als ik door medicijnvergiftigingen…….dan ben je al blij dat je jezelf kunt onderhouden. Rommel achter je eigen billen opruimen, alles zelf bakken/koken. Een boodschap doen, enz.enz.

  11. Wat nu als je artrose hebt. Welke zijn dan geschikt? Opdrukken en crunches gaan niet vanwege ernstige nek-en rugklachten. Wat zijn dan alternatieven?

  12. Wat geweldig de 7min workout.
    Heel enthousiast. Vanavond direct samen met mijn schoondochter toepassen. Al gedeelt met mijn dochter in Nederland. Op dit moment ben ik een periode in Braziilie voor familiebezoek. Ben een hardloopster maar op dit moment veeel te warm daarvoor. Deze oefeningen zijn nu een mooi alternatief voor mij en ook gewoon doen dagelijks als ik weer in Nederlland ben. Heel veel dank!

  13. Sorry, leuk bedacht die 7-minuten workout, maar ik denk dat wanneer je echt resultaat wilt zien je het niet in 7 minuten (of 3x 7 minuten) voor elkaar gaat krijgen.

    Kom gewoon is wat vaker van die stoel of bank. Wanneer je er daarna nog elke dag 3×7 minuten workout doet denk ik dat je iets meer resultaat zult merken.

Reacties zijn gesloten.