In Lichamelijke gezondheid, Sporten, Supplementen

homonenAls het op gezondheid aankomt hebben hormonen en goede bacteriën een veel grotere invloed dan mensen zich realiseren. Feitelijk kunnen deze 2 factoren je gezondheid ruineren, zelfs als de overige factoren (dieet, supplementen slikken etc.) optimaal zijn. Aan de andere kant kunnen hormonen en goede bacteriën veel doen om je gezondheid te verbeteren, zelfs als de andere factoren niet optimaal zijn. In feite zijn er zelfs studies ((http://www.lef.org/magazine/mag2012/jan2012_Using-Hormones-Heal-Traumatic-Brain-Injuries_01.htm)) over het gebruik van bepaalde hormoonreacties om hersenschade te genezen.

Als je twijfelt over de echte macht van hormonen en hoe die alles beïnvloeden – van je humeur, je gewicht, de gezondheid van je darmen – vraag dan de meest dichtbij zijnde zwangere vrouw of ze in deze gebieden verschil heeft gemerkt sinds ze zwanger is.

Als je symptomen hebt als vermoeidheid, huid aandoeningen, gewichtstoename, dikker wordende taille, problemen met slapen, PMS, endometriose, onvruchtbaarheid, PCOS (Polycysteus-ovariumsyndroom) of andere symptomen, dan is de kans groot dat dit te maken heeft met een hormoon disbalans.

Wat zijn hormonen?
Hormonen zijn de chemische boodschappers van je lichaam. Ze transporteren zich in je bloedstroom naar weefsels en organen. Ze werken langzaam, gedurende een langere termijn en hebben invloed op veel verschillende processen, inclusief:

  • Lengte en ontwikkeling
  • Stofwisseling – hoe je lichaam energie haalt uit het voedsel wat je eet
  • De seksuele functie
  • Voortplanting
  • Humeur

Endocriene klieren, een speciale groep van cellen verbonden met de bloedbaan, maken hormonen aan. De belangrijkste endocriene klieren zijn: de hypofyse, pijnappelklier, zwezerik, schildklier, de bijnieren en de alvleesklier. Aanvullend produceren mannen nog hormonen in hun testikels en vrouwen in hun eierstokken ((http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/hormones.html)).

Hormonen worden geproduceerd met behulp van goede vetten en cholesterol, dus een gebrek aan deze belangrijke dieetfactoren kunnen hormoonproblemen veroorzaken, simpelweg omdat het lichaam zelf geen bouwblokken heeft om ze aan te maken. Giftige stoffen zoals bestrijdingsmiddelen en plastic bevatten chemicaliën die deze bouwblokken imiteren of die de hormonen zelf imiteren. Deze zijn problematisch omdat het lichaam kan proberen hormonen te maken uit de verkeerde bouwblokken… wil iemand chemische oestrogenen uit plastic of soja?

Het endocriene systeem is een complex systeem dat we waarschijnlijk nooit helemaal zullen begrijpen, maar er zijn een aantal basiszaken die je kunt doen om het vermogen van je lichaam om hormonen te maken in balans te brengen en balanceren.

 
1. Vermijd onverzadigde omega 6 verzuren
Ik heb hier eerder ((http://wellnessmama.com/2193/why-you-should-never-eat-vegetable-oil-or-margarine/)) over gesproken want het lichaam is er niet op gebouwd om deze vetten uit plantaardige olie te consumeren. Uit dat artikel:

“het menselijk lichaam bestaat uit ongeveer 97% verzadigd en enkelvoudig onverzadigd vet, met slechts 3% meervoudig onverzadigd vet. De helft van die 3% bestaat uit omega 3 vetten, en die balans moet er zijn. Plantaardige oliën bevatten zeer hoge niveaus van meervoudig onverzadigd vet, en deze oliën hebben veel van de verzadigde vetten in ons voedsel sinds 1950 vervangen.

Het lichaam heeft vet nodig om cellen op te bouwen en hormonen te produceren, maar het moet de bouwblokken gebruiken die we geven. Wanneer we het een hoge concentratie van meervoudig onverzadigde vetten geven in plaats van de verhouding die het nodig heeft, dan heeft het lichaam geen andere keuze dan deze vetten in onze cellen op te nemen gedurende cel reparatie en cel creatie.

Het probleem is dat meervoudig onverzadigde vetten zeer onstabiel zijn en gemakkelijk in het lichaam oxideren (als ze al niet geoxideerd zijn gedurende het produceren, of door blootstelling aan licht als ze op de plank bij de supermarkt staan). Deze geoxideerde vetten zorgen voor ontstekingen en mutaties in de cellen.

Deze mutaties zorgen voor ontstekingen in het slagaderlijk systeem die de slagaders verstoppen. Als deze vetten worden opgenomen in de huidcellen, kunnen de mutaties huidkanker veroorzaken. (Dit is waarom mensen vaak de meest gevaarlijke vormen van huidkanker op plekken krijgen waar ze nooit zijn blootgesteld aan de zon, maar dat is een onderwerp voor een volgende keer).

Wanneer deze oliën zijn opgenomen in cellen van zichzelf reproducerende weefsels, suggereert enig bewijs dat dit een spoor is naar problemen als endometriose en PCOS (Polycysteus-ovariumsyndroom). Samengevat: het lichaam is gebouwd op verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, en het heeft deze nodig voor een optimale gezondheid”.

Kortom, eet geen vetten zoals: plantaardige olie, pinda olie, sojaboon olie, margarine of andere chemisch samengestelde vetten. Kies in plaats daarvan vetten als kokosolie, echte (room)boter, olijfolie (niet verhitten!) en dierlijke vetten (reuzel, varkensvet) van gezonde bronnen en eet veel omega-3 rijke vis.

 
2. Limiteer je cafeïne gebruik
Ik houd van koffie, erg veel zelfs, maar de waarheid is dat te veel cafeïne een chaos teweeg kan brengen in het endocriene systeem, met name als er andere hormoon verstorende oorzaken betrokken zijn, zoals zwangerschap, de aanwezigheid van giftige stoffen, een vet disbalans of stress. Drink minder koffie als je dat kan, of vervang het door kruidenthee. Als je de koffie niet kunt of wilt laten staan, gebruik het dan op een manier die nuttige vetten toevoegt door een theelepel kokos olie toe te voegen aan iedere kop en het in de blender te vermengen. Het lijkt op een latte maar dan met gezonde vetten!

 
3. Vermijd giftige stoffen
Giftige stoffen uit pesticiden, plastic, huishoudelijke chemicaliën en zelfs matrassen kunnen hormoon verstorende chemicaliën bevatten die de hormonen in het lichaam nadoen en het lichaam tegenhouden in het produceren van de echte hormonen. Hormonale middelen voor geboorte beperking kunnen vanzelfsprekend het zelfde doen.

Als je hormoon disbalans hebt of moeite hebt met zwanger worden is het belangrijk de volgende giftige stoffen te vermijden! Kook in glas of niet gecoate metalen pannen (dus geen anti-aanbak pannen of teflon!) en vermijd het verhitten of bewaren van voedsel in plastic. Gebruik organisch geproduceerd voedsel en vlees waar mogelijk en gebruik geen chemische pesticiden of reinigers. Kijk voor recepten van natuurlijke reinigers op deze pagina.

E-book natuurlijk huishouden voor €12,-

E-book natuurlijk huishouden voor €12,-

 
4. Slaap
Ik kan dit niet genoeg benadrukken, Als je niet genoeg slaapt krijgt, zullen je hormonen niet in balans zijn. Punt.

Pas deze tips toe om je slaap te verbeteren en doe het gewoon! Dit kan al op zichzelf je hormonen verbeteren en wordt zelf verbonden aan een langer leven, minder kans op ziekte en het optimaliseren van je gewicht.

5. Gebruik supplementen wijs
In een perfecte wereld zouden we opstaan en gaan slapen in het ritme van het daglicht, krijgen we vitamine D van de zon en magnesium van de zee, terwijl we ontspanning en lichaamsbeweging in balans houden en leven in een stressvrije wereld. Omdat ik betwijfel of dit voor iemand van ons opgaat, kunnen supplementen een goede aanvulling zijn.
 
Maca
Een knol uit de radijs familie die een geschiedenis heeft in het stimuleren van de hormoonproductie en het libido. Veel vrouwen ervaren minder last van PMS, een toegenomen vruchtbaarheid en huidverbetering, terwijl mannen een toegenomen spermaproductie en libido ervaren alsmede een betere slaap. Maca zit ook vol mineralen en essentiële vetzuren, waardoor het prima is voor je hormonen. Het is verkrijgbaar in poedervorm en capsules.
 
Magnesium
Magnesium ondersteunt honderden reacties in je lichaam en draagt bij aan een betere slaap (wat weer goed is voor je hormonen). Er zijn verschillende effectieve vormen van magnesium: in poedervorm zodat je de dosis kunt variëren en langzaam opvoeren, een vloeibare vorm die kan worden toegevoegd aan voedsel en dranken waarbij de dosis ook langzaam kan worden opgebouwd of huid opneembaar door magnesium olie op de huid te smeren. Dit is veelal de meest effectieve optie voor mensen met een beschadigd spijsverteringssysteem of een zwaar tekort.
 
Vitamine D
Een pre-hormoon die de andere hormoonfuncties ondersteunt. Het beste binnen te krijgen door blootstelling aan de zon, van een vitamine D3 supplement of levertraan.
 
Levertraan
Verschaft veel van de noodzakelijke bouwblokken voor de hormoonproductie zoals vitamine A, D en K. Het is ook een goede bron van Omega 3 en andere waardevolle vetten.
 
Gelatine
Dit is een goede bron van calcium, magnesium en fosfaat. Het ondersteunt de hormoonproductie en gezondheid van de spijsvertering en helpt ontstekingen te verzachten, met name in de gewrichten.

 
6. Doe aan lichte lichaamsbeweging
Als je een hormoondisbalans hebt kan bovenmatige lichaamsbeweging het probleem op korte termijn verergeren. Slaap is belangrijker, zeker gedurende de balancerende fase, dus richt je op ontspannende oefeningen zoals wandelen en zwemmen, en vermijd het intensieve hardlopen.

 
7. Doe aan gewichtheffen
Hoewel intensieve cardiofitness slecht kan zijn, kunnen korte explosieve trainingen met  zware gewichten (dumpbells, barbells, squats, lunges) gunstig zijn omdat dit een waterval aan nuttige hormoonreacties kan initiëren. Doe een aantal sets van oefeningen (5 tot 7) met een gewicht wat je echt uitdaagt, maar zorg ervoor dat je hulp krijgt hoe je dit moet doen als je dit nog nooit gedaan hebt, omdat het op de verkeerde wijze doen schadelijk kan zijn.

 
8. Eet kokosolie
Kokosolie is geweldig voor je hormonale gezondheid. Het levert de noodzakelijke bouwblokken voor de hormoonproductie, ondersteunt gewichtsverlies, vermindert ontstekingen en het heeft zelfs anti-microben en antibacteriële eigenschappen.

Indien je echt hulp nodig hebt met je hormonen zorg er dan voor dat je ongeveer ¼ kopje kokosolie per dag binnenkrijgt. Je kunt het door de koffie of thee mixen.

 
9 Verbeter je leptine
Leptine is een super hormoon, en als deze uit balans is, of als je er resistent voor bent, zullen je andere hormonen niet goed in balans zijn. Je leptine verbeteren zal ook helpen je vruchtbaarheid een impuls te geven, het makkelijker maken gewicht te verliezen, je slaap te verbeteren en zorgen voor minder ontstekingen.

In het kort zijn de (niet onderhandelbare) factoren die je leptine reactie zal verbeteren:

– Eet weinig tot geen eenvoudige zemelen, geraffineerd voedsel, suikers en fructose.

– Eet direct in de ochtend een grote hoeveelheid eiwitten en gezonde vetten, bij voorkeur direct na het opstaan. Dit zorgt voor verzadiging en geeft het lichaam de bouwblokken voor het maken van hormonen. Maak bijvoorbeeld roerei met 2 tot 3 eieren, groeneten en restjes vlees en bak dit in kokos olie.

– Ga om 10 uur naar bed (geen excuses) en zorg dat je goed slaapt.

– Ga overdag naar buiten, bij voorkeur met blote voeten op de grond, en stel jezelf bloot aan de zon.

– Neem geen tussendoortjes! Als je continue aan het eten bent gedurende de dag, zelfs kleine hoeveelheden dan blijft je lever actief en dat geeft je hormonen geen rustpauze. Probeer tussen 2 maaltijden 4 uur tijd aan te houden en eet zeker zo’n 4 uur voor het slapen gaan niet meer. Dit omvat ook geen calorierijke drankjes drinken, maar wat wel kan is kruidenthee, water en koffie of thee zonder melk en suiker.

– Begin de dag niet met lichaamsoefeningen. Als je echt leptine resistent bent dan zal dit juist extra druk geven op je lichaam. Laat je lichaam eerst een poosje herstellen en bouw dan langzamerhand lichaamsbeweging in.

– Als je oefeningen doet, doe dan alleen aan hardlopen en gewichtheffen. Wandel of zwem als je dat leuk vindt maar doe geen cardio oefeningen. Het geeft alleen maar stress in het lichaam. Aan de andere kant zullen intensieve krachttraining en gewicht heffen de hormonen laten profiteren van lichaamsbeweging zonder de stress van intensieve cardio oefeningen en zijn prima na de eerste paar weken. Doe je oefeningen in de avond, niet in de ochtend, om je hormoonniveau te ondersteunen.

– Verwijder de giftige stoffen uit je leven omdat dit ook stress in je lichaam geeft. Stoppen met kant-en-klaar voedsel, deodorant en zeep helpt al veel.

– Eet of neem in meer omega 3 (vis, gras gevoerd vlees, chia zaad, lijnzaad) en minimaliseer je omega 6 consumptie (plantaardige olie, conventioneel vlees, granen etc.) om minder last van ontstekingen te krijgen en een gezond leptine ondersteunt. (Vertaling: Petra van der Slik)

 
Lees meer over hormonen in dit boek van Ralph Moorman:
De-hormoonfactor-208x300

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 15 comments
  • Gwen

    Een hele goede middag,

    Sinds mijn galblaas is verwijderd merk ik dat ik vetten niet verteer en vaak ‘galkolieken’/leverkolieken heb als ik vet eet. Wanneer ik vet heb gegeten zit dat onverteerd in mijn ontlasting en heb ik niet de indruk dat ze door toedoen van de gal zijn verteerd. Hierdoor loop ik denk ik enorme tekorten op.

    Weet jij een mogelijkheid om toch vetten te kunnen verteren of een arts o.i.d. die ik v.w.b. dit probleem om raad kan vragen?

    Met vriendelijke groet,

    Gwen

  • Marga

    Goedemorgen,

    Welke gelatine is goed, kunt u me dat vertellen?

    Groet,Marga

  • Margreet

    lijnzaad is toch helemaal niet goed voor je? Werkt ook op je hormonen.
    ( Mike Donkers van het Weston Priceforum is heel erg anti!)Ik eet het niet meer en ook de olie niet

    Margreet

  • Willem

    Dag Juglen,

    De hormonentopic vind ik net als jouw overige nieuwsbrieven een interessante. Ook ik ben benieuwd naar jouw reactie naar aanleiding van voorgaande schrijfster. Hoe zit het nu met die lijnzaadolie?

    Vriendelijke groet Willem

  • Ineke Paasse

    Ik volg het hormoonbalansdieet nu een half jaar en met succes.Ben vegetarier en eet dus geen vis of vlees,maar
    kan het heel goed vervangen, en gebruik supplementen die vermeld staan in de mail.
    Ik kan het vele mensen aanraden om tenminste kennis te nemen van de goede informatie en het boek van Ralph Moorman.
    Mijn leeftijd is 75 maar de hormonen zijn ook op oudere leeftijd van levensbelang.

  • claudia

    Hallo .Ik heb al enige tijd last van mijn schilder.Ik gebruik geen medicijnen omdat mijn schildklier net op het randje functioneert.Ik eet alleen maar groentes en fruit rijst pasta en geen nummers.Dit heeft mijn vermoeidheid zo veel goed gedaan.Alleen merk ik in de herfst tijd tot het voorjaar dat ik heel veel last van mijn gewichten heb en als ik lang sta hele ergens tintelingen in mijn benen heb.Heb jij een tip wat ik hier tegen kan doen.Gewrichtsklachten is ook een teken van kalium tekort zei een vriendin die geen schildklier meer heeft maar zomaar kalium slikken is ook helemaal niet goed voor je hart.

    • joop van gessel

      hoi ik heb een goed middel dat werkt tegen gewrichtsklachten je zal er super veel baat bij hebben,datis een poeder v magnesium en calciumen vitaminen c erin 750 miligram dat werkt dubbbel zo goed opgenomen,kan je hie rnie kopen alleen vis lenkei.nl,je bent zo klachtenvrij succes

      • Suzan

        Hallo Joop

        Ik heb op de site geklikt maar welke suplementen zijn het ?
        Is het 1 pot of zijn het meerde potten

    • Marielle

      Dit kan ook door een jodium tekort komen. Veel schildklierproblemen komen gewoon door een jodium te kort.

  • Petra de Boer-van Leeuwen

    Hallo Jurgen,

    Ook wij zijn druk bezig met gezonde voeding. Vanwege mijn tarwe allergie die ongeveer 1 jaar geleden begon, zijn wij nog meer op de gezonde toer.

    Ik volg dan ook met regelmaat je artikelen hieromtrent. Mooi dat je een aantal gezonde supplementen noemt.Helaas mis ik wel dat sommige supplementen ook bijwerkingen kunnen hebben, zoals de Maca poeder. Dit heb ik zelf mogen ervaren, namelijk raar gevoel in het hoofd, desoriëntatie en lagere hartslag. Meer bijwerkingen hierover staan op Wikipedia. Ik heb je supplementenboek en vind het erg jammer dat het hierin ook niet stond vermeld.

    Met vriendelijke groet,
    Petra

  • Conny

    Welke gelatine moet ik dan nemen? (wordt eerder gevraagd maar is nog niet beantwoord) Dierlijk of plantaardig? Supermarkt gelatine of Supplement?

    • Juglen Zwaan

      Bone broth levert gelatine en de genoemde mineralen…

  • Wouter

    punt 6:”vermijd het intensieve hardlopen.”
    punt 9”Als je oefeningen doet, doe dan alleen aan hardlopen en gewichtheffen. Wandel of zwem als je dat leuk vindt maar doe geen cardio oefeningen. Het geeft alleen maar stress in het lichaam.”

    nogal tegenstrijdig: wel hardlopen, niet hardlopen. Doe hardlopen, maar geen cardio. Volgens mij is dat toch echt zwaar cardio. Sorry, maar wat moet je nou hiermee?

  • Gilbèrt Brouwer

    Hoi Juglen,

    Wat een leuk artikel heb je geschreven over het in balans brengen van je hormonen. Als Hormoonfactor Trainer ben ik hier ook dagelijks mee bezig! Wat ik me even afvraag is het volgende:

    Jij hebt het over het vermijden van giftige stoffen. Hoe sta jij tegenover het idee om drie dagen te vasten en om dan alleen water te drinken? Ik heb begrepen dat dit je cellen ontgift. Weet jij daar meer van? En ook hoe lang je dit dan dient te doen? Ik hoor graag even van je. Fijne dag en ik heb je artikel gedeeld op twitter!

    • Juglen Zwaan

      Graag gedaan Gilbert! Ik zou niet langer dan 2 dagen vasten omdat anders het lichaam in de spaarstand gaat. Daarom is Intermittent Fasting ideaal.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken