Cholesterol is gezond en van levensbelang

CholesterolWe worden massaal bang gemaakt voor cholesterol. Tegelijkertijd heeft de farmacie voor ons de oplossing in de vorm van medicatie. Wat klopt hier niet van deze cholesterolmythe?

De angst voor cholesterol is niet terecht, want wist je dat je zonder cholesterol niet lang zal overleven? Cholesterol vormt de basis van onze celwanden, vitamine D, gal en hormonen. De geslachtshormonen worden gemaakt op basis van cholesterol en ook ons geheugenhormoon pregnenolon is op basis van cholesterol. Je leest het goed, door een hoog niveau van je cholesterol zou je geheugen wel eens een flinke boost kunnen krijgen! Daarbij hebben onderzoeken aangetoond dat er zeer veel cholesterol in de hersenen aanwezig is, wat betekent dat deze stof cruciaal is voor een goede hersenwerking. Cholesterol is geen vijand, maar een vriend!

Ons lichaam maakt de cholesterol aan, wanneer dit nodig is. Hoofdzakelijk gebeurt dit in de lever, maar ook in kleine mate in de bijnieren, darmen en testikels. Wist je dat slechts 2% van de cholesterol uit je voeding afkomstig is? Dus de grote angst voor cholesterol uit de voeding is dus helemaal niet terecht.

De gangbare opvatting is dat cholesterol dodelijk is en dat we het met medicijnen zoals statines uit ons lichaam moeten bannen. Helaas hebben deze statines bijwerkingen die er niet om liegen, zo zijn vermoeidheid, spierzwakte, geheugenstoornissen en een doof gevoel in de vingers vaak gerapporteerd. De vermoeidheid komt doordat statines de CoQ10 enzymen verbruiken waardoor we te weinig over hebben om CoQ10 aan te maken. Daarom is het aan te raden om iemand die statines gebruikt, het CoQ10 supplement te geven. De beste vorm van CoQ10 is Ubiquinol.

Dat cholesterol en hart- en vaatziekte een link hebben is duidelijk, maar cholesterol is niet de oorzaak: eerder een overlevingsmechanisme. Wanneer de aderen beschadigd zijn als gevolg van ontstekingen of toxines, moet dit gerepareerd worden. Cholesterol helpt bij deze reparatie. Verzadigd vet is niet de oorzaak van deze schade aan de aderen, wel de vaak ongezonde leefstijl van mensen die slechte vetten eten. Dierlijk vlees uit de industrie wordt gevoed met graan en bevat veel van het ontstekingsbevorderende omega-6. Omega-6 draagt bij aan ontstekingsprocessen, niet het verzadigde vet. Wist je dat je lichaam verzadigd vet kan omzetten naar onverzadigd vet als dit nodig is?

Er zijn ontzettend veel soorten cholesterol. Cholesterol is in het bloed een verpakking om vetten te vervoeren, vetten lossen namelijk niet in water op. HDL is een eiwit dat de vetten van de darmen naar de lever vervoert. LDL vervoert de in de lever aangemaakte cholesterol naar alle lichaamscellen. Er bestaat dus geen goed en slecht cholesterol, ze zijn beiden van levensbelang.

Als je cholesterolspiegel is verhoogd, dan is dat een teken dat je aderen niet in een goede conditie zijn onder meer als gevolg van een ongezonde leefstijl en voedingspatroon. We geven dus de brandweer de schuld van de brand, maar dat is de zaken omdraaien. Beter is het om de brand te voorkomen, dan is de brandweer ook niet nodig.

De maximaal aanvaardbare cholesterolwaardes worden door de farmacie telkens naar beneden bijgesteld om de afzetmarkt van de medicijnen te vergroten. Een lage cholesterolspiegel is levensgevaarlijk, net als een te hoge spiegel. Streef naar een waarde rond de 250 mg/dl of 6,36 mmol/l van het totaal cholesterol. Alleen als er sprake is van een familiaire hypercholesterolemie is het handig om statines te overwegen. In de meeste gevallen is er wellicht een ongezond voedings- en leefstijlpatroon overgeërfd en dient dit aangepakt te worden.

Als ontstekingen en oxidatie de bronnen zijn van aderbeschadiging, dan moeten we dat aanpakken door geoxideerde cholesterol en vetten te laten staan. Vetten oxideren door te bakken in te hoge temperaturen en de inwerking van zuurstof tijdens het bewaren. Bak je ei dus nooit te heet, zorg het liefst voor een zachte dooier en bewaar vet koel en koud. Gebruik nooit vet dat de houdbaarheidsdatum heeft overschreden en pak het achterste product uit de schappen. Ook het eten van veel suiker, granen of transvetten kunnen bijdragen aan de beschadiging van de vaatwanden.

Tips om je cholesterol laag te houden:

  • Eet noten als walnoten en amandelen
  • Voeg knoflook toe aan je maaltijden
  • Eet veel groene bladgroenten
  • Krillolie capsules zijn de ideale bron van omega-3
  • Eet alleen biologisch (grasgevoerd) vlees
  • Eet vette vis zoals zalm, haring of makreel
  • Zorg dat je voldoende beweegt
  • Drink voldoende water
  • Vermijd bewerkte producten
  • Eet rijkelijk olijfolie (alleen koud)
  • Bak in reuzel, kokosolie of ghee
  • Zorg voor ontspanning, stress is een grote ziekmaker
  • Vermijd margarine en kunstmatige bakproducten
  • Zorg voor goede vezels uit groente en fruit

Voor mensen die hier meer over willen weten is dit boek een aanrader:

Feiten en fabels over cholesterolFeiten en fabels over cholesterol Onthullingen over het grootste medische en commerciële bedrog van deze tijd

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

9 gedachten over “Cholesterol is gezond en van levensbelang”

  1. En nu lees ik weer dat noten wel gezond zijn, in dit geval voor je cholesterol gehalte. Andere bewegingen, zoals bij Weston Price, zeggen om noten vooral niet te eten vanwege het fytinezuur in alle noten, zaden, pitten en granen. Fytinezuur bindt micro nutriënten aan zich, waardoor deze niet (of in sterk mindere mate) worden opgenomen door het lichaam waardoor er tekorten ontstaan. Noten dus weken, drogen, roosteren, maar beter om ze niet te eten. Hoe zit het nu écht?
    Er staan zo links en rechts veel tegenstrijdige voedingstips en er wordt veel klakkeloos gekopieerd van elkaar lijkt het wel.

    • Hoi Theo, een terechte vraag. Ik ben niet zo bang voor een beetje fytinezuur op z’n tijd. Fytinezuur is een krachtige antioxidant. Het bindt inderdaad ijzer, zink, magnesium, koper en calcium waardoor je dit niet elke dag binnen moet krijgen. Ik ben zelf geen voorstander van noten, maar 1 – 2 maal per week wat walnoten of amandelen zijn wel aan te raden in relatie tot het choleterol. Cashewnoten of pinda’s zou ik beslist niet eten. In de natuur heb je slechts enkele weken per jaar noten beschikbaar, wat al aangeeft dat we evolutionair niet gebouwd zijn om elke dag noten te eten. Eigenlijk zouden we niks elke dag opnieuw moeten eten. Afwisseling is het beste. Pas ook op dat je niet alleen naar de nadelen van voeding gaat kijken, elk voedingsmiddel heeft nadelen: zelfs water. Door te variëren kan je lichaam wel afrekenen met anti-nutriënten, maar tegelijkertijd profiteren van de voordelen.

      • goed antwoord trouwens Juglen,
        Maar het gaat om het minst slechte optie.
        Veel fruit wordt afgeraden maar kun je dan beter brood of koek gaat eten?? als je noten niet iedere dag eet dan maar kip met de hormonen en antibiotica??

        cashewnoten en pinda’s heb je al eerder je mening over gegeven.
        Die bevatten schimmels e.d. en verder nog meer nadelen zoals lectines maar vooral schimmels dacht ik.

  2. Eerst een artikel waarom cholesterol niet slecht is en juist beschermt tegen hart- en vaatziekten. Daarna onderaan een lijstje met tips om je cholesterol laag te houden. Waarom tips als het niet erg is om hoog cholesterol te hebben?

  3. Lees net een stukje over de Nationale Cholesterol Test en kom daar ook het woord oxycholesterol tegen! Wat is precies oxycholesterol ? Waar zit het in en onder welk E-nr. is het bekend? Kijk uit naar uw antwoord.

  4. Ik heb familiaire hypercholestrolemie, ooit 13 gemeten. Nu steeds tussen 7 en 8. Ik heb ook een kunstklep (aorta)ben dus hartpatiënt. Is het nu voor mij verstandig te stoppen met medicatie?

  5. Beste Juglen.
    Fijn dat je alles zo goed voor ons uitzoekt!
    Maar deze begrijp ik niet helemaal.
    Het eerste deel van het artikel vertel je dat we cholesterol nodig hebben en waarom.
    In een vervolgend stuk begin je met ” Tips hoe we ons cholesterol laag kunnen houden”
    ??

    • Zowel een te lage als een te hoge cholesterolspiegel zijn beiden niet wenselijk. Omdat veel mensen bang zijn voor een te hoge geef ik wat tips om dit op een natuurlijke manier omlaag te krijgen. En wat is te hoog? Daar verschillen de meningen over. De overheid houdt een totaal cholesterol van 5 mmol/L aan, maar arts en onderzoeker Uffe Ravnskov schuwt hogere cholesterolspiegels niet. Twintig jaar geleden was een totaalcholesterol van 7 prima. Ik ben geneigd vooral naar de verhouding LDL:HDL te kijken en ook naar de subfracties van LDL

Reacties zijn gesloten.