De voedingswaarde van karwij

Voedingswaardetabel van karwij per 100 gram:

Per 100 g / mlKarwijADH*
kcal33316,65%
Kj139316,58%
Water (g)9,870,49%
Eiwit (g)19,7735,30%
Koolhydraten (g)49,919,19%
Suiker (g)0,64
Vet (g)14,5920,84%
Verzadigd (g)0,62
E.O.V. (g)7,125
M.O.V. (g)3,272
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)38108,57%
A (mg)0,3640,00%
B1 (mg)0,38334,82%
B2 (mg)0,37925,27%
B3 (mg)3,60622,54%
B5 (mg)
B6 (mg)0,3624,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)
B12 (ug)
C (mg)2128,00%
D (ug)
E (mg)2,525,00%
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)171,70%
Kalium (mg)135138,60%
Calcium (mg)68968,90%
Fosfor (mg)56871,00%
IJzer (mg)16,23202,88%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)25886,00%
Koper (mg)0,91101,11%
Selenium (ug)12,122,00%
Zink (mg)5,536,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over karwij
Karwij wordt ook wel kummel genoemd. Het is een tweejarige plant en behoort tot de schermbloemigen. Net als bijvoorbeeld komijn, anijs, venkel en dille. Karwij komt gewoon voor in het wild maar wordt ook gekweekt. Vooral langs bermen loop je de kans om deze plant tegen te komen. In Nederland wordt karwij dan ook wel ‘wilde komijn’ genoemd. In mei en juni bloeit de plant uitbundig met witte, schermvormige bloemen en zijn ze dus moeilijk over het hoofd te zien.

Het zaad van de plant wordt in de keuken gebruikt als specerij. De uitgebloeide bloemen worden geoogst en in bossen gedroogd. Vervolgens schudt men deze uit totdat de zaadjes overblijven.
Karwij lijkt wel wat op komijn en deze twee worden nog wel eens door elkaar gehaald. Karwij is daarentegen veel sterker van smaak en de zaden zijn iets meer gebogen van vorm.

Karwijzaad wordt al eeuwenlang in de kruidengeneeskunde gebruikt. Het werkt verlichtend bij maagklachten en wekt de eetlust op.

Verkrijgbaar
Karwij is minder goed verkrijgbaar dan andere kruiden en specerijen. In gespecialiseerde kruidenwinkels en bij supermarkten met een uitgebreid assortiment kom je zakjes karwijzaad tegen.

Toepassing
Vooral in de Duitse en Australische keukens wordt het veel gebruikt. In andere landen heeft komijn de voorkeur. Karwijzaad is in gerechten prima te vervangen voor komijn. Gebruik wel de helft van de hoeveelheid want karwij geeft veel meer smaak af. Karwij smaakt lekker bij venkel en in Mediterrane en Oosterse gerechten. Denk aan roerbakgerechten, soepen, hartig brood, stoofschotels en couscousgerechten.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: