Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van palmolie

De voedingswaarde van palmolie

Voedingswaardetabel van palmolie per 100 gram:

Per 100 g / ml Palmolie ADH*
kcal 874 43,70%
Kj 3659 43,56%
Water (g)
Eiwit (g)
Koolhydraten (g)
Suiker (g)
Vet (g) 98,8 141,14%
Verzadigd (g) 48,5
E.O.V. (g) 38,5
M.O.V. (g) 11
Omega 6 (g) 9,1
Omega 3 (g) 0,2
Cholesterol (mg)
Vezels (g)
A (mg)
B1 (mg)
B2 (mg)
B3 (mg)
B5 (mg)
B6 (mg)
B11 / Foliumzuur  (ug)
B12 (ug)
C (mg)
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)
Kalium (mg)
Calcium (mg)
Fosfor (mg)
IJzer (mg)
Jodium (ug)
Magnesium (mg)
Koper (mg)
Selenium (ug)
Zink (mg)

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over palmolie
Palmolie is van plantaardige komaf en wordt gewonnen uit de oliepalm of coyolpalm. Palmolie wordt vooral gebruikt in voedingsmiddelen zoals koek en gebak, sauzen, soepen, chips en margarine. Het is een goedkope olie en hij zit in 60% van de levensmiddelen! Maar palmolie wordt ook gebruikt als grondstof voor cosmetica en biosdiesel.

Herkomst
Palmolie komt vooral uit Maleisië en Indonesië, waar de meeste plantages zijn. Na ongeveer 4 jaar geeft de palm haar eerste vruchten en na 10 jaar is de productie maximaal. Na nog eens 10 jaar neemt de vruchtvorming weer af. Palmvruchten zijn oranje tot rood met een gele onderkant en een zwarte kleur rond de steelaanzet.

Palmvruchten kunnen niet worden vergeleken met kokosnoten. Ze zijn namelijk langwerpig en eivormig en maar 5 centimeter lang. Aan één tros kunnen wel duizenden palmvruchten hangen waardoor die een gewicht van zo’n 25 kilo kan bereiken. Van één hectare palmen blijft na het productieproces 5 ton palmolie over. Palmolie wordt gemaakt van zowel het vruchtvlees (kenmerkende rode kleur) als het zaad (palmpitolie). Resten van het zaad worden gebruikt als veevoer.

Veel milieuorganisaties zijn kritisch over de commerciële palmolieproductie. Vooral op Borneo worden voor palmolieplantages grote delen regenwoud gekapt. Mensen en dieren worden op die manier uit deze regenwouden verdreven. De grote vraag naar palmolie houdt het proces helaas gaande. Bovendien zijn er zorgen rondom de arbeids-omstandigheden op deze plantages en de gebruikte bestrijdingsmiddelen.

Verkrijgbaarheid
In Nederland vinden we palmolie vooral terug in voedingsproducten. In gespecialiseerde en biologische winkels is palmolie ook als bak- en braadproduct te koop. Producten met duurzame palmolie zijn herkenbaar aan het Greenpalm of RSPO-keurmerk. Rode, ongeraffineerde palmolie is de gezondste keuze vanwege het hoge gehalte aan antioxidanten. Van alle Europese landen is Nederland de grootste importeur van palmolie.

Bewaren
Bewaar pure palmolie net als andere plantaardige oliën: koel, goed afgesloten en donker.

Toepassing
Palmolie kent dezelfde toepassingen als kokosolie. De olie is vrij stabiel en daarom geschikt om in te bakken en braden.

Wist je dat:

  • Eén oliepalm jaarlijks 45 tot 50 liter olie kan produceren?
  • Elke afzonderlijke palmvrucht uit ongeveer 30% olie bestaat?
  • Er elk uur 300 voetbalvelden aan oerwoud worden gekapt om plaats te maken voor de plantages van palmolie?
  • Palmolie de meest gebruikte plantaardige olie ter wereld is?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van palmolie
Onderzoekers vermoeden dat oranje palmolie kan beschermen tegen kanker (1). Daarnaast is palmolie rijk aan natuurlijke vitamine E, die vetten in het lichaam kan conserveren. Het voorkomt onder meer dat het LDL-cholesterol oxideert.

In palmolie is ook CoQ10 vastgesteld (2).

Wetenschappers hebben ontdekt dat palmolie nagenoeg hetzelfde effect in het bloed heeft als olijfolie (3). Volgens het onderzoek daalde het cholesterol.

Het is belangrijk het gebruik van palmolie niet te overdrijven. Dit omdat lichaamscellen slechts een beperkte mate van palmitinezuur kunnen verwerken (4). Een teveel aan palmitinezuur kan toxisch werken.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Edem DO. Palm oil: biochemical, physiological, nutritional, hematological, and toxicological aspects: a review. Plant foods for human nutrition (Dordrecht, Netherlands). 2002; 57(3-4):319-41.

2. May CY, Nesaretnam K. Research advancements in palm oil nutrition. European Journal of Lipid Science and Technology. 2014;116(10):1301-1315.

3. Lucci P, Borrero M, Ruiz A. Palm oil and cardiovascular disease: a randomized trial of the effects of hybrid palm oil supplementation on human plasma lipid patterns. Food & function. 2016; 7(1):347-54.

4. Mancini A, Imperlini E, Nigro E et al. Biological and Nutritional Properties of Palm Oil and Palmitic Acid: Effects on Health. Molecules. 2015; 20(9):17339-17361.