De voedingswaarde van palmolie

Voedingswaardetabel van palmolie per 100 gram:

Per 100 g / mlPalmolieADH*
kcal87443,70%
Kj365943,56%
Water (g)
Eiwit (g)
Koolhydraten (g)
Suiker (g)
Vet (g)98,8141,14%
Verzadigd (g)48,5
E.O.V. (g)38,5
M.O.V. (g)11
Omega 6 (g)9,1
Omega 3 (g)0,2
Cholesterol (mg)
Vezels (g)
A (mg)
B1 (mg)
B2 (mg)
B3 (mg)
B5 (mg)
B6 (mg)
B11 / Foliumzuur  (ug)
B12 (ug)
C (mg)
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)
Kalium (mg)
Calcium (mg)
Fosfor (mg)
IJzer (mg)
Jodium (ug)
Magnesium (mg)
Koper (mg)
Selenium (ug)
Zink (mg)

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over palmolie
Palmolie is van plantaardige komaf en wordt gewonnen uit de oliepalm of coyolpalm. Palmolie wordt vooral gebruikt als toepassing in voedingsmiddelen zoals koek en gebak, sauzen, soepen, chips en margarine. Het is een goedkope olie en zit in 60% van de levensmiddelen! Maar palmolie wordt ook gebruikt als grondstof voor cosmetica en biosdiesel.

Herkomst
Palmolie komt vooral uit Maleisië en Indonesië, waar de meeste plantages staan. Na ongeveer 4 jaar geeft de palm haar eerste vruchten en na 10 jaar is de productie maximaal. Na de volgende 10 jaar neemt de vruchtvorming af.

Palmvruchten zijn oranje tot rood met een gele onderkant een zwarte kleur van boven. Palmvruchten kunnen niet vergeleken worden met kokosnoten. Ze zijn namelijk langwerpig en eivormig en maar 5 centimeter groot. Aan één tros kunnen wel duizenden palmvruchten hangen waardoor deze een gewicht van zo’n 25 kilo kan bereiken. Van één hectare aan palmen blijft na het productieproces 5 ton palmolie over. Palmolie wordt gemaakt van zowel het vruchtvlees (kenmerkende rode kleur) als het zaad (palmpitolie). Resten van het zaad worden gebruikt als veevoer.

De commerciële palmolieproductie wordt door veel milieuorganisaties bekritiseerd. Voor het laten groeien van de palmen worden er grote delen van het regenwoud gekapt. Vooral op Borneo vindt dit op grote schaal plaats. Dit gaat ten koste van alle inwoners van het oerwoud. Zowel mens als dier worden verdreven. Door de grote vraag naar palmolie blijft dit proces tot op de dag van vandaag gaande. Daarnaast zijn er zorgen rondom arbeidsomstandigheden en de gebruikte bestrijdingsmiddelen.

Verkrijgbaarheid
In Nederland vinden we palmolie vooral terug in voedingsproducten. In gespecialiseerde en biologische winkels is palmolie ook als bak- en braadproduct verkrijgbaar.
Producten met duurzame palmolie zijn herkenbaar aan het Greenpalm of RSPO-keurmerk. Rode, ongeraffineerde palmolie is de gezondste keuze vanwege het hoge gehalte aan antioxidanten.
Van alle Europese landen is Nederland de grootste importeur van palmolie.

Bewaren
Bewaar pure palmolie net als andere plantaardige oliën: koel, goed afgesloten en donker.

Toepassing
Palmolie kent dezelfde toepassingen als kokosolie. De olie is vrij stabiel en daarom geschikt om in te bakken en braden.

Weetjes/Wist je dat:

  • Eén oliepalm jaarlijks 45 tot 50 liter olie kan produceren?
  • Elke afzonderlijke palmvrucht uit ongeveer 30% olie bestaat?
  • Er elk uur 300 voetbalvelden aan oerwoud worden gekapt om plaats te maken voor de plantages van palmolie?
  • Palmolie de meest gebruikte plantaardige olie ter wereld is?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van palmolie
Onderzoekers vermoeden dat oranje palmolie kan beschermen tegen kanker (1). Daarnaast zit palmolie rijk aan natuurlijke vitamine E, die de vetten kunnen conserveren. Dat effect gaat in ons lichaam door, het voorkomt dat het LDL-cholesterol oxideert. Ook is er CoQ10 in palmolie vastgesteld (2). Wetenschappers hebben ontdekt dat palmolie nagenoeg hetzelfde effect heeft in het bloed, als olijfolie (3). Volgens het onderzoek daalde het cholesterol. Belangrijk is om het gebruik van palmolie niet te overdrijven. Dit omdat lichaamscellen slechts een beperkte mate van palmitinezuur kunnen verwerken (4). Een teveel aan palmitinezuur kan toxisch worden.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Edem DO. Palm oil: biochemical, physiological, nutritional, hematological, and toxicological aspects: a review. Plant foods for human nutrition (Dordrecht, Netherlands). 2002; 57(3-4):319-41.

2. May CY, Nesaretnam K. Research advancements in palm oil nutrition. European Journal of Lipid Science and Technology. 2014;116(10):1301-1315.

3. Lucci P, Borrero M, Ruiz A. Palm oil and cardiovascular disease: a randomized trial of the effects of hybrid palm oil supplementation on human plasma lipid patterns. Food & function. 2016; 7(1):347-54.

4. Mancini A, Imperlini E, Nigro E et al. Biological and Nutritional Properties of Palm Oil and Palmitic Acid: Effects on Health. Molecules. 2015; 20(9):17339-17361.