web
statistics

Gezondheidsvoordelen van Gojibessen, de superfood uit de Himalaya

GojibessenGojibessen zijn de delicate helderrode vruchten van de gojistruik, die behoort tot de familie van de nachtschades. Gojibessen komen oorspronkelijk uit China; zij staan bekend als Himalaya-superfood. Ze bevatten zes vitamines, elf mineralen, achttien aminozuren en een verscheidenheid aan potentieel gunstige fytonutriënten. De gezondheidsvoordelen van gojibessen worden vaak in vier groepen onderverdeeld:

  • antioxidant
  • versterking van het immuunsysteem
  • goede werking tegen veroudering (anti-aging)
  • gunstige werking op het zenuwstelsel

In de traditionele Chinese geneeskunde is de gojibes een zeer belangrijk kruid. Chinese doctoren gebruiken het vaak om het lichaam in balans te brengen en te versterken. Naast de grote voordelen voor de gezondheid, zijn gojibessen ook zoet, lekker om zo te eten en niet zo duur als andere voedingssupplementen. Daarom zijn gojibessen erg populair en worden ze al duizenden jaren gebruikt.

In China worden ze vanwege hun goede werking tegen veroudering vaak als cadeautje gekocht voor oudere vrienden of familieleden.

De voordelen van gojibessen

Kankerpreventie
Eén van de grootste voordelen van helderrode bessen zoals gojibessen, is dat ze een hoge concentratie aan antioxidanten bevatten, wat zeer effectief is in het gevecht tegen kanker. Als je gojibessen eet, zullen de antioxidanten de kankerverwekkende vrije radicalen in het bloed opzoeken en verwijderen.

Hartziekten en cholesterol
Nog een voordeel van de antioxidanten is dat ze het niveau van slecht cholesterol naar beneden brengen en het hart tegen ziektes beschermen. Ze bevatten ook vezels en een hogere vezelconsumptie wordt weer in verband gebracht met een lager risico op hoog cholesterol en een hartaanval.

Gewichtsverlies – Een van de redenen waarom gojibessen kunnen helpen bij afvallen dat ze een lage GI-waarde hebben. Gojibessen scoren 29 in de glycemische index, terwijl meer bekende fruitsoorten veel hogere scores hebben; zo scoren appels 38 en watermeloenen 72. Alleen bananen staan op hetzelfde niveau als gojibessen met een iets lagere score van 25.

Er zijn nog meer overeenkomsten tussen gojibessen en bananen. Net als bananen, bevatten gojibessen veel vezels, namelijk 21 procent. Vergeet niet dat vezelrijk voedsel ervoor zorgt dat je je langer vol voelt. Daardoor kun je je beter aan je dieet houden en zul je niet meer eten dan je eigenlijk mag.

Anti-aging
Ook het vertragen van het verouderingsproces kan worden bereikt door het eten van bepaalde soorten voedsel. De antioxidanten in gojibessen zouden rimpelvorming en veroudering vertragen. Daarnaast zou de levensduur kunnen toenemen, doordat je ziektes en kwalen voorkomt door het eten antioxidanten.

Gezondheid van de ogen
Gojibessen bevatten vitamine A, zeaxanthine en bètacaroteen. Deze stoffen zijn allemaal in verband gebracht met gezondere ogen. Ze beschermen je gezichtsvermogen en voorkomen bepaalde oogziektes zoals maculadegeneratie.

Beter slapen
Regelmatige consumptie van gojibessen kan helpen bij het verbeteren van je slaap. Als je last hebt van slapeloosheid, probeer dan dagelijks gojibessen te eten en je slaappatroon zal waarschijnlijk verbeteren.

Stressreductie
Gojibessen zouden stress kunnen verminderen en een gevoel van kalmte, geluk en algemeen welzijn kunnen bevorderen. In stressvolle periodes kan het eten ervan het cortisolniveau in je lichaam verminderen.

Goed voor stijve gewrichten
Het regelmatig eten van gojibessen kan goed zijn voor je botten en pezen. Het kan stijfheid in gewrichten, gewrichtspijn en slechte knieën verminderen of voorkomen. Binnen de Chinese geneeskunde worden de pezen en botten beschouwd als ‘gedomineerd door’ (afhankelijk van) de lever en de nieren. Omdat gojibessen goed zijn voor de lever en nieren kunnen ze ook de conditie van de gewrichten, pezen en botten verbeteren. Het regelmatig eten van gojibessen kan bot- en gewrichtsziektes voorkomen.

Meer weten over superfoods? Dan is mijn boek “De Supplementenwijzer” een ideaal naslagwerk met uitgebreide informatie over vitamines, mineralen, aminozuren, superfoods, antioxidanten, vetten, oliën, kruiden, enzymen en nog veel meer.

De Supplementenwijzer
Voor slechts €24,95 krijg je deze encyclopedie in je bezit.
Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend