web
statistics

Huidproblemen: 10 natuurlijke oplossingen

komkommer_gezichtVelen van ons krijgen zo nu en dan te maken met huidproblemen. Dit kan erg hinderlijk zijn en zelfs je sociale leven beïnvloeden. Hoe krijg je op een natuurlijke manier je stralende huid weer terug?

Huidirritaties zijn erg vervelend en kunnen zich op vele manieren uiten. Je hebt de acute huiduitslag, waarbij de huid jeukt en tekenen van eczeem vertoont, maar er zijn ook de wat meer permanente problemen zoals psoriasis. Acne en mee-eters komen ook geregeld voor, maar vooral bij mensen in de pubertijd onder invloed van de hormonen. Wie kent het niet dat je iets eet en de volgende dag heb je last van pukkels en puistjes?

Gelukkig kun je ontzettend veel doen om je huid weer stralend en gezond te krijgen. De huid is een spiegel van onze gezondheid. Als de ontgiftingsorganen zoals de lever en nieren het te zwaar krijgen, dan kan het lichaam ervoor kiezen om de gifstoffen via de huid te lozen, wat zichtbaar wordt in de vorm van roodheid, pukkels en meer.

Eet gezonde vetten
Slechte ranzige vetten zorgen voor heel veel problemen in het lichaam en daarmee ook zichtbaar aan de huid. Blijf weg bij goedkope (melk)chocoladerepen, frituurzaken en vistenten maar kies voor kokosolie om in te bakken en olijfolie voor in salades. Omega-3 en omega-6 kun je het beste uit de natuurlijke bronnen halen zoals haring, walnoten, amandelen en lijnzaad. Pinda’s zijn geen noten, maar een peulvrucht en hebben in dit geval een ongunstig vetzurenprofiel. Vermijd overigens alle transvetten in geraffineerde producten, op de ingrediëntenlijst van de verpakking te herkennen aan de vermelding (gedeeltelijke) geharde plantaardige vetten.

Drink voldoende
We hebben per dag 3 liter water nodig. Een deel krijgen we via vast voedsel binnen, een gedeelte verkrijgen we door chemische reacties in ons lichaam en het meeste krijgen we binnen via wat we drinken. Koffie, thee en cola drogen onze huid alleen maar verder uit. Water hydrateert ons lichaam en zorgt ervoor dat afvalstoffen uit de lichaamscellen kunnen worden afgevoerd. Als je niet houdt van water, fleur het dan op met een komkommer, een citroen of een beetje Keltisch zeezout. Lang warm douchen droogt echter wel de huid sterk uit.

Neem deze supplementen
Er zijn erg veel supplementen bekend die kunnen bijdragen aan een gezonde huid. Allereerst is vitamine C een belangrijke om vrije radicalen in je lichaam op te vangen die zorgen voor een snellere veroudering. Verder zijn erg voedend voor je huid: vitamine A, het B complex, vitamine E, magnesium en zink.

Detoxen
Gifstoffen kunnen via je huid het lichaam uitgewerkt worden, dus daarom kun je je lichaam maar beter helpen de gifstoffen via de nieren en darmen te lozen. Allereerst, zorg dat je de aanvoer van gifstoffen elimineert door biologisch te eten. Zorg ook dat je dagelijks voldoende beweegt. Als deze op orde zijn dan kun je ook detoxers inzetten zoals spirulina, chlorella, tarwegras en MSM.

Zorg voor je darmen
Het klinkt misschien gek, maar als je darmen niet gezond zijn, dan kun je dat terug zien op je huid. Als je darmen gezond zijn, dan geef je schimmels geen kans. Schimmels kunnen in de darmen groeien en op de huid. Gezonde darmen nemen ook de voedingsstoffen op om je gezond te houden. Je kunt nooit één gedeelte van je gezondheid helen, genezing gaat altijd in z’n totaliteit: je bent dan holistisch bezig in plaats van symptoombestrijding.

Drink groene thee
Groene thee bevat tal van ontstekingsremmende stoffen en anti-oxidanten die de naam catechinen dragen. Catechinen zijn ontzettend krachtig en gaan veroudering van de huid tegen. Groene thee kun je het beste bij een goede theewinkel kopen in de vorm van losse blaadjes, de grote commerciële merken verkopen over het algemeen b-kwaliteit thee.

Wees voorzichtig
Je huid is op sommige plaatsen erg gevoelig en scrubben kan dan net iets teveel zijn voor je huid. Beter is om ook het afdrogen met een handdoek voorzichtig te doen: deppen is beter dan ‘schuren’.

Blijf weg bij synthetische cosmetica
Minerale olie klinkt misschien erg onschuldig, maar dit veelgebruikte product is afkomstig uit de petroleumindustrie (fossiele brandstoffen) en zit bijna overal in. Relatief is dit nog onschuldig, want als je op de ingrediëntenlijst kijkt, dan bestrijkt deze niet alleen vaak de halve achterkant, de lijst bevat ook woorden die werkelijk waar totaal onuitspreekbaar zijn. Een goede stelregel is: als je iets niet kunt eten, dan kun je het beter ook niet op je huid smeren. Je huid is ons grootste orgaan en kan opnemen wat erop aangebracht wordt. Wanneer je een nicotinepleister op de huid aanbrengt dan wordt dit opgenomen door de huid. Kies beter voor kokosolie, olijfolie of honing. Er zijn in de handel ook natuurlijke cosmeticaproducten, maar die kosten meestal wel iets meer. Goedkoop is uiteindelijk duurkoop.

Eet voeding rijk aan keratine
Keratine is een eiwit dat veel wordt aangetroffen in de huid, maar ook in nagels en het haar. De bouwsteen van keratine is het eiwit cysteïne. Voedingsmiddelen rijk aan cysteïne zijn vlees, melkproducten, bonen en noten.

Ontstress
Stress heeft z’n weerslag op onze gezondheid. Mensen die stress ervaren krijgen eerder last van schilfers, ontstekingen en puistjes door een hormonale disbalans. Stress zorgt voor een verhoogde aanmaak van de prostaglandines ontstekingsstoffen, wat meestal op de huid zichtbaar wordt in de vorm van acne, psoriasis, dermatitis, netelroos, urticaria en huiduitslag. Ga op tijd naar bed, doe dingen die je leuk vindt, spreek af met vrienden, kijk een leuke film, lees een spannend boek of ga naar de sauna en ga lekker sporten.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend